Keitä seksituristit ovat? Päivi ja Santeri Kannisto kirjoittivat kirjan "kuumista lomista", joista osa johtaa jopa avioliittoon. – Seksituristeissa on monen ikäisiä, miehiä ja naisia, eri maista kotoisin olevia, eri yhteiskuntaluokkien edustajia ja seksiturismia eri tavoin harjoittavia ihmisiä, Päivi kuvaa.
Vuonna 2004 Päivi ja Santeri Kannisto lähtivät oravanpyörästä kiertämään maailmaa nomadeina. Aivan matkan alussa, Fortalezassa Brasiliassa vuonna 2004, he tapasivat joukon suomalaisia.
Nuo suomalaiset olivat seksituristeja.
Kannistojen mielessä alkoi itää kirja aiheesta. Nyt, 14 vuotta myöhemmin, teos on totta. Se sai nimekseen Kuuma loma – Kuinka seksiturismi liikuttaa ihmisiä, rahaa ja tunteita.
Kirjassa tietokirjailija Santeri Kannisto ja tietokirjailija sekä matkailutieteen YTT ja yleisen kirjallisuustieteen FT Päivi Kannisto pohtivat seksiturismia: sitä, miksi seksin perässä matkustetaan ja millaisia seksituristit ovat.
Ilmiö ei ole marginaalinen tai poikkeava
Seksiturismi on miljardibisnestä. Pelkästään Thaimaassa seksi tuottaa enemmän kuin riisin vienti. Silti ”seksiturismi” sanana herättää yleensä ikäviä mielikuvia: paritusta, ihmiskauppaa ja kurjia kohtaloita. Samalla se on Päivin ja Santerin mukaan suosittu ja kasvava matkailun muoto.
”Miten miehet kuvittelevat, että he voivat rahalla ostaa itselleen rakastavan tyttöystävän? Tätä girlfriend experienceä eli tyttöystäväkokemusta moni Thaimaan seksituristi hakee. Kukapa ei haluaisi tuntea itseään halutuksi – ystävälliseksi ja anteliaaksi, komeaksi ja seksikkääksi?”
– Lainaus teoksesta Kuuma loma – Kuinka seksiturismi liikuttaa ihmisiä, rahaa ja tunteita
– Ei suinkaan marginaalinen tai poikkeava, kuten usein annetaan ymmärtää, Kannistot sanovat.
Ensimmäisinä matkavuosina Thaimaassa Kannistojen teki pahaa nähdä eläkeikäisiä miehiä liian nuorten tyttöjen käsipuolessa. Santerin seksiturismissa yllätti juuri ilmiön yleisyys ja kansainvälisyys.
– Seksiturismia löytyy hyvin monista köyhistä ja kehittyvistä maista, ja seksituristeja kaikista maista, hän kuvaa.
Päivi muistuttaa, että seksiturismin haittoja vähättelemättä ilmiössä voi olla myös yksilölle ja yhteiskunnalle myönteisiä puolia.
– Monien tutkijoiden mukaan seksiturismi on välttämätön paha kehityksen tiellä monelle köyhälle maalle ja yksilötasolla taas seksiturismista voi löytyä onni ja elämänkumppani. Ymmärrämme seksiturismin laajasti ilmiönä, joka ei rajoitu vain kaupalliseen seksiin. Siihen kuuluvat myös lomaromanssit ja partnerin haku, hän kuvaa.
– Sen (Thaimaan kokemuksen) jälkeen olemme nähneet paljon muunkinlaista seksiturismia, valtaosin hyvää, emmekä enää tuomitse ja niputa kaikkia seksituristeja samaan joukkoon Thaimaan pedofiilien kanssa. On myös hyvä muistaa, että Thaimaassa ihmiskauppaa ja pedofiliaa esiintyy enemmän prostituoitujen ja paikallisten asiakkaiden välillä kuin seksituristien (ja asiakkaiden välillä). Seksiturismi on vain osa sikäläistä prostituutiomarkkinaa.
Millainen ihminen matkustaa seksilomalle?
Thaimaan Pattaya. Keski-ikäiset, länsimaiset ja ravunpunaiset miehet, nuoria tyttöjä käsipuolessaan – vai sittenkin eläkeikäisiä naisia nuorien miesten perässä? Millainen ihminen matkustaa seksilomalle?
Sitä, millainen on "tavallinen" seksituristi, on Kannistojen mukaan mahdotonta sanoa.
”Useimmat kaduilla parveilevista seksituristeista ovat yli viisikymppisiä, kaljuuntuneita ja keskivartaloaan ruualla ja juomalla treenanneita. He ovat varsin erilaisia kuin edeltäjänsä, Vietnamiin hyökänneet amerikkalaissotilaat. Monet ovat jo alkuillasta änkyräkännissä. Hämärillä pikkukujilla ja rantakadulla osa näistä örveltäjistä pääsee todennäköisesti eroon kaikesta arvokkaasta.”
– Lainaus teoksesta Kuuma loma
– Kuka tahansa, minkä ikäinen tahansa ja mistä tahansa kotoisin oleva. Miesseksituristien prototyyppejä löytyy stereotypioista, jotka ovat usein kaukana todellisuudesta, Santeri kuvaa.
Aina kyseessä ei ole himokas seksiloma; matkan juurisyy voi olla yksinäisyys, johon loman hetkellinen lämpö tuo lohtua.
– Syitä seksiturismiin on monia ja ne ovat aina henkilökohtaisia. Siihen voi johdattaa esimerkiksi vaihtelunhalu, jännityksen kaipuu, yksinäisyys, vanhuudenturvan hakeminen, vallan- tai statuksen kaipuu tai partnerin etsiminen. Seksituristeissa on monen ikäisiä, miehiä ja naisia, eri maista kotoisin olevia, eri yhteiskuntaluokkien edustajia ja seksiturismia eri tavoin harjoittavia ihmisiä, Päivi kuvaa.
Samalla ilmiössä on piirteitä, jotka ällöttävät monia. Kirjassaan Kannistot kuvaavat, miten ”länsinaisista” tarpeekseen saaneita miehiä houkutellaan Bangkokin baareihin iskulauseella ”pussy without attitude”, suom. p*llua ilman asennetta.
Seksiturismina alkanut suhde voi johtaa parisuhteeseen
Toisinaan "pelkkänä seksiturismina" alkanut suhde kuitenkin johtaa parisuhteeseen, jopa avioliittoon. Santerikin tuntee eri puolilta maailmaa pariskuntia, joiden rakkaus on syttynyt nimenomaan seksiturismista.
– Prostituoitujen sylistä voidaan etsiä aitoja tunteita, ja ne voivat johtaa parisuhteeseen ja avioliittoon. Monet suhteista ovat avoimia ja on vaikea sanoa, missä seksiturismi loppuu ja parisuhde alkaa, Päivi kuvaa.
Thaimaan prostituutiota tutkineen turismitutkimusguru Erik Cohen kertoo Kannistojen kirjassa siitä, miten monet seksituristit "vuodattavat baareissa huoliaan tyttöjen uskottomuudesta".
”Tapasimme taannoin australialaisen miehen, joka maksoi vaimolleen kuukausipalkkaa seksistä, lastenhoidosta ja taloudenpidosta. Vaimo tienasi paremmin kuin moni länsimainen nainen sihteerinä. Se on houkutteleva tarjous, josta köyhän ei ole varaa kieltäytyä, vaikka miestä ei rakastaisikaan.”
– Lainaus teoksesta Kuuma loma
Tunteet siis syvenevät, jolloin mieltä alkavat kalvaa ajatukset petetyksi tulemisesta – vaikka uskottomuus maksulliseen seksiin perustuvassa suhteessa voikin tuntua naurettavalta ajatukselta. Päivi uskoo, etteivät monet seksituristit edes tiedosta olevansa "seksituristeja".
– Naiset saattavat esimerkiksi etsiä matkojaan "rikastuttavia kokemuksia", joihin paikallinen mies tarjoaa pääsyn. Naisseksiturismissa on myös tyypillistä, että mies ei esiinny prostituoituna. Hän saattaa työskennellä esimerkiksi hotellin vastaanotossa, liikunnanohjaajana, turistioppaana, baarimikkona tai urheiluvälinevuokraajana, ja suhde syttyy vaivihkaa asiakaspalvelun lomassa.
Seksiturismissako myönteistä puolta?
Seksiturismi leimataan usein ihmiskaupaksi, hyväksikäytöksi ja pedofiliaksi, jossa yksi on selkeä uhri ja toinen hyväksikäyttäjä. Päivi ja Santeri uskovat, että tämä mielikuva on liian yksipuolinen ja ahdas.
– Se ei ota huomioon seksiturismin myönteistä puolta. Samalla mustavalkologiikalla voitaisiin tuomita myös avioliitot, sillä perheissä voi esiintyä perheväkivaltaa, hyväksikäyttöä ja pedofiliaa, mikä ei kuitenkaan tarkoita että kaikki avioliitot ovat hyväksikäyttöä ja että niitä ei pitäisi solmia, he kuvaavat.
Entä kuka käyttää hyväksi ja ketä? Erik Cohen kertoo Kannistojen kirjassa, miten seksituristi kertoi hänelle humalaspäissään thainaisten olevan "kauniita ja ihania niin kauan kuin sinulla riittää lompakossa rahaa". Kerrotaanpa kirjassa saksalaisturististakin, jonka thaimaalainen ex-vaimo oli vienyt mieheltä 50 000 Saksan markkaa ja palannut bangkokilaiseen baariin töihin, vaikka oli miehen kanssa edelleen naimisissa.
Eron jälkeen mies ei suinkaan luovuttanut, vaan solmi uusia suhteita taas uusiin thainaisiin.
”Mutta onko prostituutio lopulta kovinkaan erilaista kuin avioliitto? Filosofi Friedrich Engelsin mukaan ei. Hänestä ainoa erottava tekijä on se, että prostituutio on urakkatyötä, kun taas avioliitto on pysyvää orjuutta. Molemmissa toinen partnereista palvelee toisen tarpeita, mutta prostituutiossa siitä edes maksetaan.”
– Lainaus teoksesta Kuuma loma
"Ilmiöstä ei ole juuri keskusteltu julkisuudessa tasapainoisesti"
Seksiturismi on ollut yleistä ja arkipäiväistä läpi historian. Seksin perässä matkustaminen on kuitenkin usein tabu, josta ei puhuta.
– Sen olemassaoloa ei ole haluttu tunnustaa, eikä ilmiöstä ole juuri keskusteltu julkisuudessa tasapainoisesti. Otsikoissa tavataan revitellä ääri-ilmiöillä, kuten pedofilialla ja ihmiskaupalla. Hyväntekeväisyysjärjestöt ratsastavat seksiturismin lieveilmiöillä. Rahaa kerätään hyväuskoisilta "uhrien auttamiseksi" paisuttelemalla varjopuolia ja unohtamalla positiivinen. Näin saadaan aikaan enemmän pahaa kuin hyvää, Kannistot sanovat.
– Usein seksityöläiset halutaan nähdä uhreina, joita pitää pelastaa ja auttaa. Näin heiltä riistetään ihmisarvo, sillä heitä ei kohdella yksilöinä, vaan vain poloina pelastettavina. Seksityöläisissä on yhtä lailla monenlaisia ihmisiä kuin seksituristeissakin. Joku saattaa pitää työstään, kun taas toinen tekee sitä vain ansaitakseen leivän pöytään. Jos seksityöläisten oloja halutaan parantaa, pitäisi puuttua juurisyihin: köyhyyteen ja eriarvoisuuteen.
Osittainen lähde: Päivi Kannisto & Santeri Kannisto: Kuuma loma – Kuinka seksiturismi liikuttaa ihmisiä, rahaa ja tunteita (Atena), Atena.fi
***
10:00