Kela on keskeyttänyt toistaiseksi uusien asiakkaiden ohjaamisen kiristysvyyhteen joutuneeseen psykoterapiakeskus Vastaamoon.
– Jatkotoimenpiteistä päätetään, kun Vastaamo on antanut Kelalle selvityksen tietojärjestelmiensä tietoturvan nykyisestä tilasta, kertoo etuuspäällikkö Riikka Peltonen Kelasta.
Peltosen mukaan Kela on pyytänyt tietomurron paljastuttua Vastaamolta selvitystä siitä, keiden asiakkaiden tiedot ovat vuotaneet ja ovatko asiakkaiden tiedot nyt turvassa hakkereilta.
– Tietomurron kohteiksi joutuneiden tiedot luvattiin toimittaa jo viime viikolla, kertoi Peltonen MTV Uutisille.
Tuoreimman tiedon mukaan Vastaamo on luvannut kertoa Kelalle viimeistään ensi viikon sunnuntaina eli 15. marraskuuta, mikä tietoturvajärjestelmien nykytila on.
Vastaamossa on ollut noin 5000 Kelan kuntoutuspsykoterapian asiakasta aikavälillä 1.9.2011– 31.3.2019. Vaativaa lääkinnällistä kuntoutusta on saanut ajanjaksolla 1.1.2015–31.3.2019 noin 160 asiakasta.
– On vakavaa, että henkilötietoja on voinut päätyä palveluntuottajaltamme ulkopuolisen käsiin, sanoo Kelan kuntoutuksen etuuspäällikkö Tuula Ahlgren.
Lue myös: KRP: Vastaamosta tehty jo lähes 25 000 rikosilmoitusta – rikosuhreja jokaisessa Suomen poliisipiirissä
Kelan asiakkaista yli puolet Vastaamon tuloista
Vastaamon vuoden 2019 toimintakertomuksen mukaan Kelan maksamat tuet olivat 43 prosenttia yrityksen tuloista.
Kelan asiakkaat tuovat Vastaamon liikevaihdosta peräti noin 60–70 prosenttia, kun Kelan tukeen lisätään asiakkaiden omavastuu. Yksilöterapiasta Kelan korvaus on 57,60 euroa ja omavastuu osuus on tyypillisesti noin 30 euroa.
Kelaan on tullut huolestuneita soittoja ja jotkut vanhoista asiakkaista ovat olleet halukkaita vaihtamaan terapeuttia tietomurron vuoksi.
Kelasta todetaan kuitenkin, että Vastaamon tapauksessa terapeutit eivät ole tehneet virheitä, vaan yrityksen tietojärjestelmä on ollut haavoittuva rikollisen hyökkäykselle.
Kelan sivuilla on lisätietoja Vastamossa käyneille asiakkaille.