Kokoomus ja siniset suhtautuvat edelleen torjuvasti liikenne- ja viestintäministeriön ehdottamaan sähköpyörien hankintatukeen, vaikka tuki muutettaisiin Ruotsin mallin mukaisesti prosentuaaliseksi.
Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk.) sanoi eilen kannattavansa ministeriön esittämän kiinteäsummaisen hankintatuen sijaan Ruotsin mallin mukaista prosentuaalista tukea.
Kokoomuksen eduskuntaryhmän puheenjohtajan Kalle Jokisen mielestä sähköpyöräilyä tulisi hankintatuen sijaan tukea esimerkiksi verotuksen kautta, ei hankintatuella.
– Jos tälle pyöräilylle jotain tukea halutaan, sitä pitäisi tarkastella esimerkiksi työmatkavähennyksen kautta. Se voisi olla oikea tapa tukemiseen sen sijaan, että osoitetaan suora raha välineen hankintaan, Jokinen sanoi STT:lle.
Sinisten eduskuntaryhmän puheenjohtaja Simon Elo haluaa kuulla hankintatuesta järjestetyn lausuntokierroksen annin, mutta hänkin pitää sähköpyöräilyn verotuksellista tukemista hankintatukea parempana vaihtoehtona. Erityisen huonona Elo pitää liikenne- ja viestintäministeriön ehdottamaa kiinteäsummaista tukimallia, jossa uuden sähköpyörän ostajaa olisi tuettu 400 euron tukisummalla.
– Nykyinen esitys eli kiinteä tukisumma suosisi todennäköisimmin halpatuotantoa, ei suomalaisia tai eurooppalaisia tuottajia, Elo arvioi.
Alhaiset tyylipisteet
Jokinen ei anna korkeita tyylipisteitä sähköpyörien hankintatuesta syntyneelle sopalle. Hänen mukaansa hallituksessa vallinnut kielteinen suhtautuminen sähköpyörien hankintatukeen oli tullut ilmi jo sähköautojen hankintatuesta keskusteltaessa.
– Jos sähköautojen hankintatukeen varattuja rahoja halutaan käyttää johonkin muuhun kohteeseen, on selvää, että se edellyttää hallituksen yhteisiä neuvotteluja ja asiasta sopimista, Jokinen sanoi.
Myös Elo olisi odottanut hallitusryhmien välisiä neuvotteluja sähköautojen hankintatukirahojen uudelleensuuntaamisesta.
– Hallituksen energia- ja ilmastoselontekoa on valmisteltu pitkään, mutta tällainen yksityiskohta ei ole ollut pöydällä hallitusryhmien välillä. Tällainen yksityiskohtainen esitys – eli 400 euron kiinteä tukisumma – tuli yllätyksenä, Elo kertoo.
Berner kipakkana
Berner esitteli tänään tiedotusvälineille kävelyn ja pyöräilyn edistämisohjelmaa, jonka osa sähköpyörien hankintatuki on. Hallitussopua koetellutta sähköpyöräasiaa Berner ei tiedotustilaisuudessa halunnut enää kommentoida.
– Asia on nyt lausuntokierroksella, ja siihen palataan sen jälkeen. Enempää en asiaa tänään kommentoi, Berner napautti asiasta kysyneelle toimittajalle.
Kävelyn ja pyöräilyn edistämisohjelmassa esitetään yli 30 toimenpidettä kävelyn ja pyöräilyn lisäämiseksi. Ohjelmalla pyritään muun muassa parantamaan kävelyn ja pyöräilyn asemaa kaupunkien katuverkoissa.
Bernerin mukaan kävelyn ja pyöräilyn lisäämisellä olisi saavutettavissa merkittäviä ilmasto- ja kansanterveysvaikutuksia. Kävelyn ja pyöräilyn lisääminen 20 prosentilla tuottaisi ministeriön laskelmien mukaan yli neljän miljardin euron edestä terveyshyötyjä. Liikenteen päästöjä voitaisiin edistämisohjelman toimenpiteillä vähentää 0,3 miljoonalla tonnilla vuoteen 2030 mennessä, kun liikenteen kokonaispäästötavoite on 3,1 miljoonaa tonnia.
Kävelyn ja pyöräilyn lisäämisestä monenlaisia hyötyjä– Kävelyn lisääminen Suomessa 20 prosentilla tuottaisi 3,3 miljardin euron edestä terveyshyötyjä. Pyöräilyn lisääminen 20 prosentilla tuottaisi 1,1 miljardin euron edestä terveyshyötyjä. – Kävelyn ja pyöräilyn lisääminen vähentäisi autoliikenteen ruuhkia ja parantaisi liikennejärjestelmän toimivuutta. – Kävely ja pyöräily ovat saasteettomia liikkumismuotoja eivätkä aiheuta melua. Kävelyn ja pyöräilyn edistämisohjelman toimenpiteillä voidaan saavuttaa 0,3 miljoonan tonnin päästövähennykset vuoteen 2030 mennessä, kun Suomen liikenteen kokonaispäästötavoite on 3,1 miljoonaa tonnia. – Kävelykeskustojen lisääminen edistäisi keskusta-alueiden liike-elämää sekä parantaisi asukkaiden viihtyvyyttä ja kaupunkien imagoa. – Kävely- ja pyöräilyolosuhteiden kehittäminen turvallisemmiksi vähentäisi liukastumis- ja kaatumistapaturmia sekä muita kävelyn ja pyöräilyn onnettomuuksia. |