Liikenne- ja viestintäministeriö hoksasi, ettei erästä autoilijoiden elämää helpottavaa "etua" veroteta lainkaan – ainakaan siis vielä

0:22img
Julkaistu 29.08.2018 10:39

Ville Järveläinen

Liikenne- ja viestintäministeriön julkaisemassa kävelyn ja pyöräilyn edistämiseen tähtäävässä ohjelmassa huomautetaan, ettei työnantajan tarjoama parkkipaikka autoileville työntekijöilleen ole minkään sortin verotuksen piirissä, vaikka sen rahallinen arvo työntekijälle voi olla hyvinkin suuri.

Pääkuvan video

Porsche-kuskin vaarallinen ohitus oli koitua Petrin kohtaloksi

Kävelyn ja pyöräilyn edistämisohjelmalla halutaan parantaa kävelyn ja pyöräilyn edellytyksiä suomalaisissa kunnissa sekä tukea liikenteen kasvihuonekaasupäästöjen vähentämistä ja kansanterveyden parantamista Suomessa. Näin suunnitelmaa kuvailee liikenne- ja viestintäministeriö, jonka kynästä kyseinen paperi on lähtöisin.

Ohjelman mukaan pyöräily- ja kävelymatkojen lisääminen 30 prosentilla eli noin 450 miljoonalla matkalla vuodessa vaatii henkilöauton käyttöön ohjaavien kannustimien purkamista.

Lue myös!

poliisi ratsia

Muuttuuko laki? Poliisi voisi keskeyttää matkanteon, vaikka promilleraja ei ylittyisi

Työnantajan tarjoama vapaa pysäköintietu on ministeriön mukaan yksi merkittävimmistä työntekijän kulkutapaan vaikuttavista eduista. Työnantajan tarjoamaa pysäköintietua ei tällä hetkellä ole kuitenkaan lainkaan määritelty verotuksessa, vaikka pysäköintiedun rahallinen arvo voi olla kaupunkialueilla hyvinkin suuri.

Esimerkiksi pääkaupunkiseudulla kaupallisen pysäköinnin kuukausihinnat vaihtelevat noin 33 eurosta kuukaudessa korkeimmillaan jopa 300 euroon kuukaudessa. 

– Työntekijä, jolle työnantaja tarjoaa ilmaisen pysäköinnin, ei helposti vaihda kulkutapaansa henkilöautosta pyörään, ministeriö toteaa ohjelmassaan.

Muutoksia myös työmatkoista tehtäviin verovähennyksiin?

Toinen työmatkan pituuteen ja sitä kautta työntekijän kulkutapavalintaan vaikuttava käytäntö on asunnon ja työpaikan välisen matkan verovähennysoikeus. Tällä hetkellä vähennysoikeus on suurin henkilöautolle (0,24 e/km), kun taas pyöräilijä voi vähentää verotuksessaan vain 85 euroa vuodessa. 

Suomen ympäristökeskus on esittänyt kodin ja työpaikan välisten matkojen verovähennyksen yksinkertaistamista malliin, jossa vähennys määräytyisi suoraan asunnon ja työpaikan välisen etäisyyden perusteella kulkutavasta riippumatta

– Kilometripohjainen verovähennys lisäisi pyörä- ja joukkoliikenteen houkuttelevuutta ja yksinkertaistaisi verotusta. Rajoittamalla korvaustasoa nykyisin joukkoliikenteen käytöstä maksettavien korvausten tasolle, valtio voisi myös säästää jopa satoja miljoonia euroja.

Pyöräilyä voisi liikenne- ja viestintäministeriön mukaan edistää myös Hollannista mallia ottamalla. Pyöräilyn mallimaassa polkupyörien ja niiden tarvikkeiden hankinnoista koituneita kustannuksia voi vähentää ansiotuloverotuksessa.

LVM:n ohjelmasta uutisoi ensimmäisenä Ilta-Sanomat.

Artikkelia muokattu 29.8. klo 14.30: Liikenne- ja viestintäministeriö ei ole ehdottanut työnantajan työntekijöilleen tarjoamien parkkipaikkojen verottamista, vaan ainoastaan todennut, ettei toimintaa tällä hetkellä veroteta huolimatta sen usein suurestakin rahallisesta hyödystä autollaan töihin kulkevalle.

Tuoreimmat aiheesta

Autoilun kustannukset