Kiekko-Espoo teki historiaa SM-liigassa – buumista helpotusta jopa ikuiseen kipupisteeseen: "Mahtava nähdä"

Kiekko-Espoo on nauttinut parhaasta alkukaudesta SM-liigan historiassa nousijaseurojen vertailussa. Tänään joukkue voi kavuta sarjataulukossa jo toiseksi, kun se isännöi illalla JYPiä. Buumi on heijastunut vahvasti myös kaukalon ulkopuolelle yhteistyökumppanuuksien saralla, kertoo Kiekko-Espoon kaupallinen johtaja Aku Kallonen.

Ennen tätä kautta Espoossa pelattiin edellisen kerran liigakiekkoa kaudella 2015–16, minkä jälkeen Espoo Blues -niminen seura meni konkurssiin. Kun Kiekko-Espoon nousu pääsarjatasolle sai sinettinsä maaliskuussa, oli seurassa tehtävä paljon asioita lyhyessä ajassa oikean kurssin löytämiseksi.

– Oli tietysti harmittavaa, että pääsimme takamatkalta tähän liigakauteen. Todella iloisesti se (buumi) on kuitenkin nyt näkynyt, Kallonen kertoo MTV Urheilulle.

– Olemme ensinnäkin saaneet uusia yrityksiä mukaan, mutta teroitettua myös olemassa olevia konsepteja ja yritysverkostoja. Fiilis on todella positiivinen. Toistaiseksi olemme operoineet aika pienillä myyntiresursseillakin, joten siihen nähden olemme täyttäneet ne odotukset mitä lähdimme hakemaan. Tilaa on, eli viesti ei suinkaan ole se että nyt tippuu hanskat tiskiin. Eivät ole pankkitilit tai mainostilat täynnä.

Kiekko-Espoon nousu Mestiksestä SM-liigaan vaati veronsa rahallisessa mielessä. Miten tärkeä asia kumppanuuksien kasvu on ollut seuralle taloudellisesti?

– Se on iso osa. Espoossa on aina historiallisesti kipuiltu sen kanssa, miten vaikea yrityksiä on ollut innostaa mukaan. On mahtava nähdä, että vaikka monissa keskusteluissa ennakkoluulo on, että se on hemmetin kallista lähteä tällaiseen, niin lähes aina jollekin on löydetty mahdollisuus lähteä mukaan.

Juttu jatkuu kuvan alla.

Kiekko-Espoon yleisökeskiarvo on kauden ensimmäisen yhdeksän kotiottelun otannalla 4 155. Viime kaudella Kiekko-Espoon yleisökeskiarvo Mestiksessä oli 2 093 katsojaa ja pudotuspeleissä 2 372 katsojaa.

Oletteko olleet tyytyväisiä lukemiin?

– Pitää olla äärimmäisen tyytyväinen, jos vertaa vaikka viime kauteen sarjaporrasta alempana. Se työ on kuitenkin päivittäin kesken, emmekä voi missään nimessä tuudittautua siihen että tämä riittää. Olemme vasta tavoittaneet pienen osan Espoosta ja halumme kasvattaa sitä joukkoa.

Kiekko-Espoolla on ollut kotipeleissään esimerkiksi opiskelijoille ja perheille suunnattuja teemapäiviä.

– Esimerkiksi tänään kaikki opiskelijaliput ovat loppuunmyyty, Kallonen kehuu.

Kiekko-Espoon ja JYPin välinen SM-liigaottelu on nähtävissä MTV Katsomosta. Kiekko putoaa jäähän kello 18.30.

Lue myös:

    Uusimmat