EU käynnistää tutkimuksen Temusta

Euroopan komissio käynnistää tutkimuksen kiinalaisen verkkokauppajätti Temusta.

Tutkimus käynnistetään laittomien tuotteiden myyntiä koskevien EU:n sääntöjen mahdollisen rikkomisen vuoksi, kertoo Reuters. 

Komissio pyysi jo aiemmin tässä kuussa Temulta tietoja EU:n digitaalipalvelulain (Digital Services Act, DSA) nojalla.

Euroopan komissio nimesi toukokuussa Temun "erittäin suureksi verkkoalustaksi", mikä tarkoittaa, että sen on tehtävä enemmän laittoman ja haitallisen sisällön sekä väärennettyjen tuotteiden torjumiseksi alustallaan DSA:n mukaisesti.

Temu on kiinalaisen verkkokaupankäynnin jättiläisen PDD Holdingsin tytäryhtiö ja on kasvanut nopeasti Euroopassa ja Yhdysvalloissa aggressiivisen markkinoinnin avulla. 

Temu on houkutellut miljoonia käyttäjiä verkkosivustolleen ja sovellukseensa iskulauseella "shoppaile kuin miljardööri". Komission mukaan Temulla oli syyskuussa 92 miljoonaa kuukausittain aktiivista käyttäjää EU:ssa.

Temu tarjoaa alihintaan kaikenlaista keittiökoneista elektroniikkaan ja vaatteista asusteisiin.

Monet sivustolla myytävistä vaatteista, kengistä ja käsilaukuista on suunniteltu niin, että ne näyttävät samankaltaisilta kuin suositut, kalliit merkkituotteet.

Temu väärennettyjä tuotteita vastaan taistelevaan verkostoon? 

Samaan aikaan EU:n painostuksen rinnalla Temu harkitsee liittymistä verkkokauppa-alustojen ja tuotemerkkien ryhmään, joka tekee yhteistyötä estääkseen väärennettyjen tuotteiden myynnin verkossa Euroopassa.

Väärennettyjen tuotteiden myyntiä internetissä koskeva asiakirja on Euroopan komission tukema vapaaehtoinen sopimus, jonka allekirjoittajiin kuuluvat muun muassa verkkokauppaketjut Amazon, Alibaba ja eBay sekä tuotemerkit, kuten Adidas, Nike, Hermes ja Moncler.

Reutersin lähde kertoo, että Temun liittyminen verkostoon vaikuttaisi koko verkoston uskottavuuteen.

Reutersin mukaan Temu keskustelee verkostoon liittymisestä. Päätös hyväksymisestä tehdään marraskuussa.

Lue myös: 

Lue myös:

    Uusimmat