Miksei F1-kisaa voitu siirtää maanantaille? Rahojaan takaisin vaativat fanit saavat tylyn vastauksen

17.57139684
Näkyvyys vesipatsaan takaa oli Spassa niin surkea, ettei kisaa uskallettu aloittaa sunnuntaina lainkaan.
Julkaistu 30.08.2021 09:59
Toimittajan kuva
Antti Rämänen

antti.ramanen@mtv.fi

Sateen vesittämän Belgian GP:n jälkeen F1-fanit olivat ymmällään siitä, miksei Span kisaa voitu ajaa maanantaina, jos kerran seuraava kisa järjestetään vain lyhyen matkan päässä Hollannissa? Yhden päivän lykkäys on isossa logistisessa kuviossa vain liian suuri este.

Sunnuntain odotettu kisa jäi lopulta kokonaan ajamatta, kun usean tunnin odottelun jälkeen autot ajatettiin varikolta ruutulipulle turva-auton perässä. Tällä toimenpiteellä kisasta jaettiin vain puolikkaan pisteen lauantain aika-ajojen määrittelemän lähtöjärjestyksen mukaan.

LUE MYÖS: Belgian GP:n topit ja flopit: F1 saa syyttää itseään kiusallisesta pannukakusta – Valtteri Bottaksen korvaajaehdokas antoi maistiaisen tulevasta

C Moren asiantuntija Ossi Oikarinen ymmärtää hyvin kilpailunjohdon ratkaisun olla ajamatta tällaisissa olosuhteissa Spassa, joka on hyvässäkin säässä yksi F1-kalenterin riskiherkimmistä radoista.

– Faktahan on se, että noilla autoilla, vaikka niissä olisi minkälaiset renkaat, ajaminen tuollaisissa olosuhteissa on aerodynamiikan takia vaikeaa. Renkaat rajoittavat osaltaan, mutta aerodynamiikka vielä enemmän, Oikarinen kommentoi.

– Span radalla ei ole hirveästi tilaa ulosajoille, ja jos jossain Raidillonissa tai Eau Rougessa tapahtuu, eivät kuskit ehdi siihen enää reagoimaan vesipatsaan takaa.

– Aina puhutaan, että autoissa on ”monsuunirenkaat”, mutta se ei auta, vaikka niissä olisi nastarenkaat. Niin kauan kuin autoissa on noin isot siivet ja noin paljon aerodynamiikkaa, se ei vain onnistu, Oikarinen sanoo.

17.57139684

Näkyvyys vesipatsaan takaa oli Spassa niin surkea, ettei kisaa uskallettu aloittaa sunnuntaina lainkaan.

MM-pisteistä jaettiin peruutuksen jälkeen vain puolet lauantaina niin ikään sadesäässä ajettujen tapahtumarikkaiden aika-ajojen perusteella. Tämä oli Oikarisen mielestä hiukan turhaa.

– Minun mielestäni ei olisi välttämättä tarvinnut jakaa pisteitä tuollaisesta kisasta, jossa ei ajeta yhtään kierrosta kilpaa. Tietysti siitä on varmasti jokaisella oma mielipide.

Lippurahojen palautusta vaativille faneille tyly viesti

Paikalle saapuneelle valtavalle fanijoukolle päätös oli tietysti pettymys. Tuntikausia sateessa odotelleet ihmiset tuskin saavat edes rahojaan takaisin. Sääolot kuuluvat niihin ”ylivoimaisiin esteisiin”, joiden takia rahojen palautus on ehdoissa suljettu pois.

Myös sääntöjen pakottama ratkaisu kahden turva-auton takana ajetun kierroksen toteuttamisesta kismitti monia. Kahden kierroksen turvin tuloslista saatiin viralliseksi ja näin ollen myös kisa ainakin paperilla ajetuksi. F1-sarjan toimitusjohtaja Stefano Domenicali kuitenkin kiisti, että temppu olisi tehty pelkästään rahan takia.

– Ei sillä ole mitään tekemistä rahan tai politiikan kanssa. Saamme pääsylipuista tulot siitä huolimatta, ajetaanko kisa vai ei. Kyse oli pelkästään katsojista. Yritimme kaikkemme, että meillä olisi tarjota jotain, Domenicali selvitti saksalaiselle Auto Motor und Sport -lehdelle.

Esimerkiksi Mercedes-tähti Lewis Hamilton toivoi omassa puheenvuorossaan, että katsojat saisivat tästä pettymyksestä rahansa takaisin. Näin ei kuitenkaan ole mitä ilmeisimmin tapahtumassa.

Onko kisan siirtäminen maanantaille oikeasti mahdotonta?

Olisiko F1-järjestäjillä ollut mahdollisuus siirtää kisa maanantaille, jos olosuhteet olisivat muuttuneet silloin paremmiksi? Seuraava kisa on vain lyhyen ajomatkan päässä Hollannissa, mutta tähän vaihtoehtoon ei silti lähdetty.

Toimitusjohtaja Domenicalin mukaan kisan lykkääminen päivällä on vaikeampaa kuin äkkiseltään luulisi.

– Se lähtee jo ratavirkailijoista. He ovat vapaaehtoisia, joilla ei vain ole aikaa tulla paikalle seuraavana päivänä, Domenicali kommentoi.

16.1.1006301370

Jokaiseen kisaan tarvitaan paikalle suuri vapaaehtoisten joukko, joista monet täytyy olla jo maanantaiaamuna leipätöissä.

Alfa Romeo -tallin logistisista ratkaisusta vastaava tiimimanageri Beat Zehnder perusteli puolestaan asiaa Franfurter Rundschau -lehden mukaan sillä, että tallien on oltava jo tiistaina Hollannin Zandvoortissa. Ulkopuolisesta asia kuulostaa erikoiselta, sillä yhteydet Belgian ja Hollannin välillä ovat koko kalenterin helpoimmat. Ajoaikaakin ratojen välillä kertyy vain reilut kolme tuntia.

– Ajoaikahan ei ole se suurin juttu, vaan purku, kasaus ja kaikki muu. Varikolla pitäisi kaiken olla torstaina valmis, joten aika kävisi vain liian vähiin, Oikarinen toteaa.

F1-kiertue on selvinnyt vaikeammistakin vastoinkäymisistä esimerkiksi silloin, kun taifuuni on pakottanut koko karavaanin seisahtamaan ylimääräiseksi päiväksi Japaniin.

Oikarinen kuitenkin lisää, että rahalla on osittain vaikutusta asiaan. Tallien lisäksi myös kaikki muu kalusto ja henkilöstö on saatava ajoissa paikalle seuraavaan paikkaan. Tähän joukkoon kuuluu myös lajille elintärkeä televisiotuotanto, jonka onnistuminen voisi vaarantua yhdenkin hukatun päivän takia.

Tuoreimmat aiheesta

F1