Kesken kauden läpi runnottu päätös lauantain F1-aika-ajojen korvaamisesta kolmena viikonloppuna uudella sprinttikisalla on ajanut muutamat tallit teknisiin vaikeuksiin. Saksalaisen Auto Motor und Sportin mukaan kolme tiimiä miettii vielä suhtautumistaan sprinttipäiviin.
Ensimmäinen kauden kolmesta sprinttiviikonlopusta ajetaan heinäkuun puolivälissä Britannian Silverstonen radalla. Sen lisäksi todennäköisesti Italian Monza ja Brasilian Sao Paõlo toimivat vastaavan tapahtuman näyttämöinä.
100 kilometrin mittaiset sprinttikisat korvaavat näissä viikonlopuissa aika-ajot sunnuntain varsinaisen kisan lähtöjärjestyksen ratkaisevan sessiona. Niihin puolestaan ajojärjestys ratkaistaan perjantain toisissa harjoituksissa.
Uudistus on kuitenkin tuonut tiimeille haasteita, joihin ne eivät voineet varautua ennen kauden alkua. Auto Motor und Sport -lehti kertookin, että Aston Martin, Alpine ja McLaren eivät välttämättä pysty ajamaan kaikkia harjoituksia läpi muutoksen takia.
Syynä tähän on tallien käytäntö auton kytkimen uusimisesta tai huoltamisesta aina ennen lauantain aika-ajoa. Sprinttikisaa varten sorvattujen sääntömuutosten mukaan tallit saisivat perjantain harjoitusten jälkeen tehdä enää pieniä viilauksia, kuten vaihtaa sytytystulppia, jarrulevyjä tai autosta rikkoutuneita osia. Kytkin ei kuulu sallittujen osien listalle.
– Nämä kytkimet on suunniteltu erilaista käyttöä varten. Ne täytyy puhdistaa ja huoltaa aina 300 ajokilometrin jälkeen. Jos joudumme ajamaan samalla kytkimellä koko viikonlopun, emme voi sitä, että se kestää, kertoo Aston Martinin tallimanageri Andy Stevenson.
Kansainvälinen autoliitto FIA ei ole lehden mukaan ottanut asiaa toistaiseksi kovinkaan vakavasti. Tallien saama vastaus oli, että huoltoväliä saadaan pidennettyä, jos kuskit jättävät muutaman starttiharjoituksen tekemättä viikonlopun treeneissä.
– Sillä ei ole mitään tekemistä starttikertojen määrän kanssa, tyrmää Alpinen urheilujohtaja Alan Permane.
– Kyse on vain niiden kulumasta. Kytkintä käytetään jatkuvasti. Ongelmana eivät ole startit, vaan vaihteiden vaihdot, Permane jatkaa.
Asiasta keskustellaan lisää tämän viikonlopun Itävallan GP:n yhteydessä. Silverstonen sprinttiviikonloppu on kalenterissa jo seuraavana, joten asian hoitamisella alkaa olla kiire. Mercedeksellä on käytössään kytkin, jolla tiimi pystyy ajamaan peräti 700 kilometriä, mutta Aston Martinille ei pyynnöstä huolimatta voitu toimittaa samanlaista osaa. Siksi talli uhkaa nyt jättää kilometrejä ajamatta Englannissa.
– Jos FIA ei anna periksi, me saatamme joutua jättämään harjoitukset väliin, mikä tuskin oli tarkoituksena sääntöuudistuksessa, Stevenson esittää.