Ferrari pesi Australian gp:n lähdössä Mercedeksen kirkkaasti. Sääntömuutokset ovat vaikuttaneet lähdön tekemiseen, ja Ferrari vaikuttaa ainakin nyt olevan siinä niskan päällä.
Etenkin paalupaikalta lähteneen Lewis Hamiltonin lähtö oli vaisu. Parhaan startin sai kolmosruudusta lähtenyt Ferrarin Sebastian Vettel, joka nousi kisan kärkeen. Kimi Räikkönen sai neljännestä ruudusta hyvin samantasoisen lähdön kuin kakkosena lähtenyt Nico Rosberg, mutta hän puristi avausmutkassa toiseksi.
Vielä viime kaudella kuljettajilla oli ratissa kaksi kytkinlapaa, joista toisella voitiin helpottaa lähtöä. Toisen lavan pystyi asettamaan puoliväliin, juuri kytkimen puremiskohdan kynnykselle. Tällä kaudella aiempaa sääntöä kiertänyt toinen kytkin on poistettu, joten startti tehdään perinteisemmällä ajatuksella yhdellä kytkimellä. Ferrari otti siitä hyödyn irti.
– Eräs Ferrarin lähde kertoi minulle, että italialaistalli tietää heillä olevan erittäin tehokas lähtömenettely tämän vuoden yhden kytkimen säännölle, motorsport.comin toimittaja Adam Cooper kirjoitti.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Cooper jatkoi spekulointia siten, että se saattoi osaltaan selittää Ferrarin valintaa aika-ajossa, kun he jättivät viimeiset yritykset tekemättä ja säästivät superpehmeitä renkaita kisaan. Cooper uskoo, että on mahdollista, että Ferrari luotti, että heillä on hyvä mahdollisuus ohitukseen kakkosrivistä. Ja näinhän kävi.
Mercedesten startit useiden asioiden summia
Myös tiimiradiosääntöjen kiristäminen vaikeuttaa lähtöä tällä kaudella. Kuljettajat eivät saa startin tekemiseen mitään konsultaatiota tiimiltä. Australiassa tilannetta sekoitti vielä se, että kärkikuskit ehtivät jo asettua lähtöön kertaalleen, kunnes Daniil Kvjatin auto hyytyi pääsuoralle ja lämmittelykierros jouduttiin uusimaan. Näin ollen säätöjen ja lämpötilojen "huoltaminen" oli askeleen hankalampaa.
Mercedeksen tekninen johtaja Paddy Lowe kertoi motorsport.comille, että lähdössä ei ollut yhtä yksittäistä katastrofia, joka olisi selittänyt Ferrareiden ohitukset.
– Kyse oli varmaankin monen asian yhdistelmästä, mistä seurasi melko heikot lähdöt. On myös huomautettava, että sääntömuutoksen syynä on itse asiassa se, että lähdöistä tulisi vaihtelevampia, Lowe sanoi.
Tallin urheilujohtaja Toto Wolff ei ollut varma oliko taustalla ohjelmisto- tai mekaanista ongelmaa vai oliko kyse hitaasta reaktiosta.
– Meidän mittauksellamme Lewisin lähtö oli muutaman metrin huonompi kuin Nicon oma sadan metrin jälkeen, Wolff sanoi.
– Lauantain harjoitusstarttimme eivät olleet kovin hyviä. Joten emme olleet ihan varmoja tuleeko siitä ongelmaa kisaan vai ei. Radiokielto näyttelee osaansa, koska aiemmin jos huomasit, että lähtö lämmittelykierrokselle oli heikko, pystyimme kertomaan paljonko kytkin luisti. Nyt sitä ei pysty säätämään ja sillä on merkitystä.
Mercedeksen on siis keksittävä keinot lähtöihin, sillä Ferrari näytti Australiassa, että kärkipaikalla heitä on vaikea saavuttaa ja haastaa. Rosberg kuitenkin voitti kisan ennen Hamiltonia ja Vetteliä, Räikkönen keskeytti.