Kuluneet kitkarenkaat ajetaan pelottavan usein loppuun kesällä. Vaikka se on lakiteknisesti sallittua, se ei ole missään nimessä suositeltavaa oman eikä muiden turvallisuuden kannalta.
Kitkarengasta ei ole suunniteltu toimimaan asfaltilla, ja verrattuna kesärenkaaseen esimerkiksi jarrutusmatkoissa on useiden metrien ero. Kuivalla kelillä ja normaalissa ajossa kitkarengas tuntuu pääosin normaalilta, mutta erot tulevat esille ääritilanteissa, ja silloin eron huomaaminen on yksinkertaisesti liian myöhäistä. Yksi suurimmista riskitilanteista muodostuu sateella. Kuluneella kitkarenkaalla vesiliirto voi alkaa jopa 15 km/h pienemmällä nopeudella verrattuna kesärenkaaseen. Vesiliirrossa rengas nousee vesipatjan päälle ja menettää kosketuksen tien pintaan, minkä myötä auto ei hetkellisesti ole kuljettajan hallinnassa.
Viimeksi asiaa on tutkinut ruotsalainen valtion tie- ja kuljetusinstituutti (VTI). Tutkimuksessa selvisi, että kuivalla asfaltilla kitkarenkaan jarrutusmatka on noin 15 prosenttia pidempi ja märällä pinnalla ero kasvaa jopa 20 prosenttiin. Merkittävä ero tuli myös äkillisessä väistötilanteessa. Kesärengas selvitti tilanteen 83 km/h nopeudella, mutta kitkarenkaan raja tuli vastaan jo 73 km/h nopeudessa.
”Kitkarenkailla kesällä ajava on vaaraksi sekä itselleen että muille tiellä liikkujille. Etenkin pohjoismaisten kitkarenkaiden kumisekoitus on pehmeämpi kuin oikeiden kesärenkaiden ja lisäksi niiden pintakuvio on kehitetty talviolosuhteisiin. Sen vuoksi niiden ajettavuus kesälämpötiloissa ja etenkin märällä kelillä on kehno”, kertoo Nokian Renkaiden teknisen asiakaspalvelun päällikkö Matti Morri.
Mikäli autosi alla pyörivät kitkarenkaat, kannattaisi ne turvallisuuden nimissä vaihtaa oikeisiin kesärenkaisiin.