Näin tapahtuu vesiliirto – kaljuilla renkailla pakko körötellä

Autoilija! Eihän allasi ole hengenvaarallinen yhdistelmä?

Renkaan kosketuspinta tiehen voi kadota sadekelillä yllättäen lähes olemattomaksi. Syksyn sadekelit ja kuluneet kesärenkaat ovatkin hengenvaarallinen yhdistelmä. 

Kun vettä on tiellä riittävästi ja ajonopeus ylittää tietyn rajan, ei renkaan pintakuvio enää ehdi syrjäyttää vettä pois renkaan alta, muistuttaa Rengasratsia-kampanja.

Huonokuntoiset renkaat eivät pidä vesiliirrossa

Vesiliirrossa kontakti renkaan ja asvaltin väliltä katoaa ja pito häviää täydellisesti. Kuluneilla kesärenkailla vesiliirtoherkkyys kasvaa ja jarrutusmatkat märällä pitenevät merkittävästi jo huomattavasti ennen lain vaatimaa 1,6 millin urasyvyyttä. Turvasuositus kesärenkaiden urasyvyydeksi sadekelillä on vähintään 4 mm.

Vesiliirron välttämiseksi huonokuntoisilla renkailla pitäisi ajaa jopa 30 km/h hitaammin kuin hyvillä renkailla. Pidon ja auton hallinnan menettämisen lisäksi vesiliirtoon saattaa liittyä näkyvyyden katoaminen.

Hyväkuntoisen renkaan pintakuvio imee suuren osan vedestä ja siirtää lopun hallitusti pois renkaan sivulle ja auton alle. Loppuunajetuilla leveillä renkailla auto ”plaanaa” vesipatjan päällä, jolloin suurin osa vedestä roiskuu hallitsemattomasti eri suuntiin.

Älä aja talvirenkaita loppuun kesällä

Monilla autoilijoilla on tapana ajaa talvirenkaansa loppuun kesällä. Menettely on laillista jopa nastarenkailla, kunhan nastat on poistettu.

Sadekelitesteissä on osoitettu, että puoliksi kulunut talvirengas on märkäominaisuuksiltaan yhtä huono kuin loppuunajettu kesärengas. Testitulosten valossa ei voida suositella talvirenkaiden loppuunajamista edes kesäkaudella.

Lähde: Autonrengasliitto, Rengasratsia 2015

Lue myös:

    Uusimmat