Onnettomuustutkintakeskus Otkes on saanut valmiiksi Kittilän lentokentällä viime tammikuussa sattuneen oviturman tutkinnan.
Lue myös!
Ovi iskeytyi auki voimalla ja tappoi lentokapteenin – Kittilän turman syy varmistui
Saksalainen lentäjä kuoli, kun hän oli avaamassa Gulfstream G150 -liikesuihkukoneen ovea. Ovi lensi "räjähdysmäisesti" auki koneen sisälle muodostuneen ylipaineen seurauksena.
Ovi osui lentäjään, joka kaatui voimasta selälleen maahan ja kuoli. Myös oven vieressä ollut perämies kaatui paineaallon voimasta.
Oven voima oli niin suuri, että ohjaamon takaseinällä olleet sammutin ja palokirves irtosivat kiinnikkeistään ja sinkoutuivat ulos noin viiden metrin päähän.
Otkes antoi kansainvälisiä suosituksia
Otkes on antanut kansainvälisiä turvallisuussuosituksia vastaavien turmien ehkäisemiseksi.
Se muun muassa suosittaa, että Israelin ilmailuviranomainen (CAAI) valvoo, että Israel Aviation Industries -yhtiö lisää käsikirjaansa varoituksen ulosvirtausventtiilin aukiolon tarkistamisesta ennen oven sulkemista.
Lisäksi Otkes suosittaa, että Euroopan lentoturvallisuusvirasto (EASA) tiedottaa ilmaliikenneoperaattoreita, maahuolintayhtiöitä sekä lentoasemien palo- ja pelastuspalvelun organisaatioita kyseisen kaltaisesta turvallisuusuhasta.
Lentokoneita käsitteleville henkilöille tulee järjestää koulutus kyseisen kaltaisen onnettomuuden ehkäisemiseksi.