Onnettomuustutkintakeskus on saanut valmiiksi raporttinsa viime vuoden elokuussa Helsinki-Vantaan lentoasemalla tapahtuneesta lento-onnettomuudesta. Lentokone vaurioitui onnettomuudessa huomattavasti, mutta henkilövahinkoja ei syntynyt.
Beechcraft King Air C90 -tyyppinen lentokone tuli viime vuonna 26. elokuuta nokalleen kiitotielle koneen laskutelinejärjestelmän nokkatelineen petettyä. Raportin mukaan nokkatelineen pettäminen johtui laitteen liikeruuvin vaurioitumisesta. Onnettomuustutkintakeskus kertoo onnettomuuden syntymiseen vaikuttaneen myös sen, että liikeruuvin vaurioitumisen varalle ei ollut varajärjestelmää.
Lentokoneessa oli kahden hengen miehistö ja rahtina lääkeaineita. Kone teki lähtöä Helsinki-Vantaan lentoasemalta kohteenaan Ruotsin Örebro, kun laskutelineitä nostettaessa nokkatelineestä oli kuulunut normaalista poikkeava rusahdus. Koska nokkateline ei noussut normaalisti ylös, eivätkä ohjaajat saaneet lukittua sitä alas, päättivät he palata takaisin lähtökentälle.
Laskeutumisen yhteydessä lentokoneen nokka liukui maassa noin 500 metriä. Nokka, laskutelineluukut ja potkurit vaurioituivat. Lentoaseman pelastustoimi oli valmiudessa kiitotien läheisyydessä.
Lentokone oli raportin mukaan lentokelpoinen ja ohjaajat asianmukaisesti koulutettuja. Myös heidän lupakirjansa ja kelpoisuutensa olivat voimassa.
Lentokoneen nokkatelineen liikeruuvin mutterikierteiden leikkautuminen irti johtui selvityksen mukaan pitkälle edenneestä pronssikierteiden kuluneisuudesta. Huoltovaatimusten mukaisesti välystarkastus ja voitelu suoritetaan 1000 laskeutumisen tai 30 kuukauden välein. Vaurioituessaan laitteelle oli kirjattu noin 900 laskeutumista.
Onnettomuustutkintakeskus suosittaa, että viranomaiset velvoittavat lentokoneen valmistajaa tarkistamaan huoltovaatimusta siten, että välystarkastusjaksoa lyhennetään merkittävästi ja että kierteiden kulumisnopeus otetaan huomioon.
Raportista kertoi ensimmäisenä Ilta-Sanomat.
1:00