Kilpailu- ja kuluttajaviraston mukaan operaattoreiden tarjota edullisempaa liittymähintaa vasta sitten, kun numeronsiirtoprosessi kilpailijalle on jo käynnistetty, vaikeuttaa liittymien kilpailuttamista.
Monilla operaattoreilla on niin sanotusti paha tapa antaa kuluttajalle edullisin tarjous vasta siinä vaiheessa, kun asiakas on jo vaihtamassa toisen operaattorin leiriin, ja numeronsiirtoprosessi on käynnistetty.
Usein kuluttaja saakin tässä vaiheessa yhteydenoton omalta operaattoriltaan, joka tarjoaa yhtäkkiä halvempaa hintaa kuin esimerkiksi verkkosivujen hinnoista voisi päätellä ja saattaa myös päihittää kilpailijan tarjouksen, johon kuluttaja on jo tarttunut.
Vaikka nämä henkilökohtaiset tarjoukset voivatkin auttaa kuluttajaa saamaan aidosti edullisemman hinnan ilman operaattorin vaihtamista, vaikeuttaa käytäntö kuluttaja-asiamiehen mukaan liittymien kilpailuttamista, kun tarjous isketään pöytään vasta, kun kuluttaja on pistänyt nimensä kilpailevan operaattorin paperiin.
Lue myös: KKV puuttui valokuitufirmojen härskin harhaanjohtavaan markkinointiin
Vahvaa näyttöä hyödyistä
Kilpailu- ja kuluttajavirasto KKV:n tuoreessa tutkimuksessa tultiin siihen tulokseen, että liittymien kilpailuttaminen on kuluttajalle aidosti hyödyksi.
– Meillä on vahvaa näyttöä siitä, että kilpailuttaminen hyödyttää Suomen puhelinliittymämarkkinoilla myös passiivisia asiakkaita. Kuluttajat säästävät rahaa kilpailuttamalla hyödykkeitä, mutta kilpailuttamisen yleisyys laskee myös keskihintoja ja hyödyttää näin kaikkia kuluttajia, tutkimusohjaaja Jan Jääskeläinen kertoo KKV:n tiedotteessa.
Pienituloiset kilpailuttavat vähemmän kuin keskituloiset
KKV:n tutkimuksessa tarkasteltiin myös sosioekonomisten tekijöiden ja kilpailutusaktiivisuuden yhteyttä. Tulokset osoittavat, nuorten kilpailuttavan liittymiään iäkkäämpiä enemmän. Lisäksi pieni- ja suurituloiset kilpailuttavat liittymiä vähemmän kuin keskituloiset.
Asiakkaat, jotka kilpailuttavat liittymänsä vuosittain tai useammin, maksavat siitä Suomessa tutkimuksen perusteella keskimäärin 1,34 euroa kuukaudessa vähemmän. Kilpailuttamisesta saa KKV:n mukaan pääsääntöisesti sitä enemmän säästöä mitä kalliimpaa liittymää kilpailuttaa.
– Kilpailuttamisen pitäisi olla kuluttajille helppoa ja vaivatonta. Puhelinoperaattorien käytännöt eivät vain aina tue tätä, kun edullisimman hinnan saa usein vasta numeronsiirtoprosessin käynnistämisellä, kuluttaja-asiamies Katri Väänänen toteaa tiedotteessa.