Nykyinen Audi A8 saattaa lähestyä elinkaarensa loppupäätä, mutta uudistetun sydämen voimin sen erittäin urheilullisessa erikoisversiossa on vielä puhtia loppukiriin.
Tykkäsimme
- laadukkaasta, ylellisestä ja urheilullisesta ohjaamosta
- suorituskyvystä
- alhaisesta omamassasta
- V8:n bassovoittoisista soundeista
Emme tykänneet
- tarvitseeko ison limusiinin olla aivan näin räväkkä
- rengasmelusta ja tuulen suhinoista
Ei voi olla totta. Kaasupoljin on pohjassa, ja iso limusiini kiihtyy kuin kompakti supersportti. Maisema vilistää hetkessä silmissä. Tunne on vain erilainen kuin oikeassa urheiluautossa, sillä S8:n erikoisversion koko, tyyli ja massa hämärtävät vauhdin tunnetta. Kaikki tapahtuu astetta rauhallisemmin kuin räväköissä sporteissa, mutta mittaristo kertoo suorituskyvyn riittävän haastamaan aika monta oikeaa urheiluautoa. Hämmentävää.
Uusi BMW 7-sarja on tällä hetkellä kuuma puheenaihe isojen saksalaislimusiinien luokassa. Audi muistuttaa kuitenkin napakasti tällä erikoisversiolla, että se on edelleen varteen otettava vaihtoehto sekin – ainakin urheilullisempaa kyytiä haluaville. S8 plussan tehoilla Audi kyykyttää jopa Mercedes-Benz S63 AMG:n, joka on kuitenkin Audia kalliimpi.
Moni voi tietysti kysyä, onko mitään järkeä tehdä näin urheilullinen versio isosta limusiinista. Kyllä ja ei.
Kyllä, koska se on mahdollista – ennen kaikkea Audin erittäin maltillisen painon ansiosta. S8:n kori on lähes kokonaan alumiinia, ja sen ansiosta vaaka asettuu kuskin kera nippa nappa yli kahden tonnin omamassaan. Ja kyllä myös sen vuoksi, että moni riittävän paksun lompakon omaava arvostaa sekä urheilullisuutta että ylellisyyttä. Miksi ei siis yhdistää näitä maailmoja; sen sijaan, että ostaisi kaksi autoa.
Ja ei, koska ympäristön kannalta tässä ei ole mitään järkeä. Kun autossa on näin paljon tehoa ja sen huippunopeus on 305 km/h, se tarkoittaa tosielämässä jotain aivan muuta kuin S8 plussalle ilmoitettu normikulutus 10 litraa sadalla kilometrillä.
S8 plus vakuuttaa suorituskyvyllään, upeasti murisevalla moottorillaan sekä sopivan napakalla jousituksellaan. Kiihtyvyys on huimaa, mutta enemmän käytännön iloa aiheuttaa moottorin väkivahva vääntö (750 Nm) erittäin laajalla kierrosalueella (2 500–5 500 r/min). Se tekee tästä autosta oikeasti atleetin.
Kokonaisuudesta nousee esiin oikeastaan vain yksi häiritsevä asia: melutaso. Rengasmelu ja ohjaamon ympärillä pyöreilevän ilman suhina kantautuvat turhan voimakkaina matkustamoon. Moottorin äänistä emme sen sijaan valita, koska V8 murisee äärettömän kauniisti ja bassovoittoisesti. Ja toki ulkoa päin tulevaa melua voi häiventää kiertämällä lisää voimakkuutta vakiona olevaan Bosen surround-äänijärjestelmään… Ja toki kaittumista kantautuvat sisälle myös voimistetut moottorin murinat.
Audi S8 plus maksaa Saksassa 145 200 euroa, ja rahalle saa kieltämättä melko hyvin vastetta. Ostaja saa melkoisen raketin sekä kattavan varustelistan. Vakiovarusteisiin kuuluvat mm. mukautuva ilmajousitus, urheilullinen ohjaus, hiilikuitukeraamiset jarrulevyt, neliveto ja urheilullinen tasauspyörästön lukko.
Ja kyllä ison Audin eleetön ja S-lisukkeista huolimatta melko konservatiivinen ulkomuotokin puhuttelee.
Audi S8 plus
Moottori 3 993 cm3, tuplaturbo-V8
Teho 445 kW (605 hv) / 6 100–6 800 r/min
Vääntö 750 Nm / 2 500–5 500 r/min
0-100 km/h 3,8
Huippunopeus 305 km/h
EU-kulutus 10,0 l/100 km
CO2-päästöt 231 g/km
Mitat Pituus 5 147 mm, leveys 1 949 mm, korkeus 1 458 mm, akseliväli 2 994 mm
Omamassa 2 065 kg
Tavaratila 520 l