Kun saksalaiset autonvalmistajat siirtyvät yhä enemmän kohti ahdettuja moottoreita, Lexus tuo myyntiin aidolla vapaasti hengittävällä veekasilla varustetun ison ja edustavan limusiinin.
Hinta alk. 181 513 €
Tykkäsimme
- mahtipontisista pakoäänistä
- moottoria saa kierrättää
- laatuvaikutelmasta
Emme tykänneet
- Suomen autovero nostaa hinnan lähes kaksinkertaiseksi esimerkiksi Saksaan verrattuna
- korkeasta kulutuksesta
- suuresta omamassasta
GS F:n moottori on sama käsin kasattava ja autourheilutaustainen V8 kuin mikä löytyy RC F:n keulalta (Teknavin RC F -koeajo), eli sen tehot ja äänet ovat tunnetusti kohdallaan. Mutta myös vastus on kova. Audi S6, BMW 550i ja MB E 500 eivät ole vaatimattomia business-limusiineja nekään.
Hyppäys uuteen teholuokkaan on kova teko taloudellisesta ajattelutavastaan ja hybrideistään tunnetulle automerkille. Se on myös samalla tietoinen riski. Toisaalta se samalla ainoa vaihtoehto, jotta Lexus pystyy haastamaan saksalaiset premium-valmistajat tosissaan. Mielikuvilla on painoarvoa, ja mielikuvia rakennetaan juuri tällaisilla imagotuotteilla.
Nopeasti katsottuna GS:n F-lisukkeet ovat sinänsä vaatimattomia, mutta lähempi tarkastelu nostaa esiin maukkaita yksityiskohtia – kuten takapuskurin alta esiin pilkistävät neljä pakoputken päätä. Tai terävän ja isoilla ilmanottoaukoilla varustetun keulan.
Ohjaamossa silmiin pistävät kuppimaiset urheiluistuimet integroiduilla niskatuilla ja lukuisat alumiinilistat. Mittaristoa hallitsee iso kierroslukumittari. Keskikonsolista löytyy ajotilavalitsin, josta löytyvät niin perusmoodin lisäksi niin eco kuin sport S ja S+ asetukset. Suomessa on käyttöä myös lumi-asetukselle.
Lexuksen mukaan auton ajettavuutta on hiottu legendaarisella Nordschleifella, ja terävämpi ohjaus ja jämäkämpi alusta tuovatkin menoon tiettyä sporttisuutta. Mutkissa auton ajettavuutta parantaa vääntövektoriin perustuva tasauspyörästö. Siinä on kolme asetusta. Perusasetus ketteröittää kulkua ja vakauttaa kulkua suurissa nopeuksissa. Slalom herkistää auton tottelemaan ratilta tulevia ohjauskäskyjä entistäkin nopeammin. Track on puolestaan radalle tehty asetus, joka vakauttaa autoa etenkin mutkissa isoa kovaa ajettaessa.
Valitettavasti vain GS F kilauttaa vaa’alla tauluun lähes 1 900 kilon omapainon, joka tuntuu niin mutkissa kuin myös kiihdytyksissä. Onneksi auton upeista äänistä pääsee nauttimaan aina. Moottorin soundi on matalan bassovoittoinen aina 3 000 kierrokseen asti, ja sen jälkeen sointiin löytyy heleyttä ja 6 000 kierroksen jälkeen ääniin lisätään vielä astetta kireämpi sävy. Maksimiteho löytyy vasta kierrosluvulta 7 100, eli konetta on lupa kierrättää. Sport S ja Sport S+ asennoissa konserttia ohjaamossa tehostaa vielä aktiivinen ääniohjaus, joka tuottaa ääniä vieläkin tehokkaammin auton sisälle Mark Levinsonin 17 kaiuttimen audiojärjestelmän kautta.
Kokemus on puhutteleva. Lexuksen ohjaamoissa on aina oma juttunsa, jolla japanilaiset kosiskelevat asiakkaita saksalaisista poikkeavalla tyylillään. Laatuvaikutelma on hieno. Ajettavuudessa GS F ei pärjää sen saksalaisille kilpailijoille, mutta auton upea äänimaailma korvaa tätä. Kokemuksella on tosin hintansa, joka on valitettavan korkea.
Lexus GS F
Moottori 4 969 cm3, V8
Teho 351 kW (477 hv) / 7 100 r/min
Vääntö 530 Nm / 4 800–5 600 r/min
0-100 km/h 4,6 s
Huippunopeus 270 km/h
EU-kulutus 11,2 l/100 km
CO2-päästöt 260 g/km
Mitat Pituus 4 915 mm, leveys 1 845 mm, korkeus 1 440 mm, akseliväli 2 850 mm
Omamassa 1 877 kg
Tavaratila 520 l