BMW jatkaa tila-automallistonsa laajentamista uudella 2-sarjan 7–paikkaisella Gran Tourerilla. Teknavi kävi ajamassa uutuuden Kroatiassa.
Tykkäsimme
- Ajettavuudesta / voimalinjastosta
- Laatuvaikutelmasta
Emme tykänneet
- Luokasta löytyy tilavampia
- Tylsän näköinen
BMW kohahdutti viime vuonna automaailmaa esittelemällä ensimmäisen tila-autonsa, 2-sarjan Active Tourerin. Nyt markkinoille tulee samaan autoon pohjautuva Gran Tourer, joka venyy tarvittaessa seitsemälle henkilölle. Lisäsenttien myötä maahantuoja uskoo saavuttavansa ne lapsiperheet, joille Active Tourer on liian pieni.
Etuvetoinen tila-auto ei miellytä välttämättä kaikkia BMW-faneja, mutta lisämarkkinaosuuksien haaliminen vaatii joskus tiukkoja päätöksiä. Asetelma on hieman samankaltainen kuin Porschen esiteltyä ensimmäisen Cayenne-maasturinsa. Moni ei voinut uskoa silmiään, että urheiluautovalmistaja lähtee valmistamaan maasturia. Vuosien saatossa Cayennesta tuli kuitenkin maailmanlaajuinen myyntimenestys ja päätös osoittautui oikeaksi osakkeenomistajien kannalta. Nähtäväksi jää minkälaiseen nosteeseen BMW:n tila-autot nousevat, mutta alku lupaa hyvää ainakin Suomessa, sillä huhtikuun loppuun mennessä Active Toureria on rekisteröity jo 192 kappaletta.
BMW uskoo, että noin 75 prosenttia Gran Tourerin asiakkaista tulee merkin ulkopuolelta.
Pituutta 2-sarjan Gran Tourerilla on noin 4,3 metriä. Se on 21 senttiä pidempi kuin Active Tourer. Tämä on mahdollistanut paitsi väljemmät sisätilat myös valinnaisen kolmannen penkkirivin. 5-paikkaisena tavaratila imaisee 645-805 litraa. Koko vaihtelee sen mukaan mihin asentoon keskimmäinen penkkirivi on asennettu. Kolmiosaisen rivin saa painalluksella alas, jolloin tilasta tulee tasapohjainen. Suurimmillaan kontti on 1905-litrainen. Lisävarusteisen kolmannen penkkirivin voi taittaa kokonaan tavaratilan alle.
Tekniikkapuolelta löytyy Active Tourerista tuttuja moottorivaihtoehtoja. Tarjolla on viisi hiljattain esiteltyä 3- ja 4-sylinteristä turbomoottoria, joiden teholukemat ovat välillä 85–141 kW (116–192 hv). Kulutuslukemat ovat 3,9-6,4 l/100km, mitkä vastaavat hiilidioksidipäästöinä 104-149 g/km. Mallistosta löytyy heti alusta alkaen myös nelivetoversio.
Kroatiassa järjestetyssä lanseeraustilaisuudessa ajoimme malliston huipulta löytyvän nelivetodiesel-automaatin (220d xDrive A). Kyseinen voimalinjasto sopii tila-autoon kuin nenä päähän. Vääntöä on tarjolla laajalla kierrosalueella, eikä isompikaan kuorma tuota 190-hevosvoimaiselle tehodieselille ongelmia. Kiitosta moottori saa myös tasaisesta käynnistään ja hiljaisuudestaan. Paketin kruunaa pehmeästi toimiva 8-lovinen automaatti.
Ajettavuudeltaan Gran Tourer ei ole yhtä ketterä kuin pikkuveli Active Tourer, mutta toisaalta kasvanut pituus on tuonut ajoon lisää vakautta. Etenkin maantiellä auto on nautittava ajettava. Ohjaamo on hyvin eristetty ulkomaailmasta. Hyvin säädetty jousitus tekee ajamisesta nautinnollista.
Teimme lyhyen koeajolenkin myös M-sport-varusteisella autolla, jossa on isommat pyörät ja matalampi urheilualusta. Tila-autoksi kyseinen yhdistelmä tuntui liian kovalta, joten Gran Toureria hankittaessa kannattaa pidättäytyä tavallisissa malleissa.
Perusmallin lisäksi tarjolla BMW:lle tuttuun tapaan neljä varusteversiota: Business, Sport, Luxury ja M-Sport. Näiden lisäksi myös erilliselta lisävarustelistalta löytyy kattava valikoima varusteita erilaisiin tarpeisiin.
Suomessa BMW 2-sarjan Gran Tourerin myynti starttasi kesäkuun alussa tänä viikonloppuna. Hinnat alkavat 36 202 eurosta (218i). Malliston toisesta päästä löytyvä dieselneliveto-yhdistelmä nostaa hinnan 48 412 euroon ilman lisävarusteita.
BMW 2 Gran Tourer 220d xDrive A
Hinta alkaen 36 202 € (218i)
Koeajoyksilö 48 412 € (220D xDrive A)
Moottori 1995 cm3, 4-syl. turbodiesel
Teho 140 kW (190 hv) / 4000 r/min
Vääntö 400 Nm / 1750 r/min
0-100 km/h 7,6 s
Huippunopeus 218 km/h
Vaihteisto 8-portainen automaatti
EU-kulutus 4,9 l/100 km
CO2-päästöt 128 g/km
Mitat pituus 4556 mm, leveys 1800 mm, korkeus 1641 mm, akseliväli 2780 mm
Tavaratila 645–1905 l
Omamassa 1640 kg
Galleria