Koeajo: Jeep Renegade – kuin tuttu sarjakuva-auto lapsuudesta

Julkaistu 15.06.2015 10:38
Toimittajan kuva

Jalmari Mattila

jalmari.mattila@teknavi.fi

Jeepin pikkumaasturi hurmaa positiivisella olemuksellaan ja hyvillä tiloillaan.

Tykkäsimme

  • Rohkeasta muotoilusta
  • Tiloista

Emme tykänneet

  • Muovisesta ohjaamosta
  • Alaväännöstä

Fiat-Chrysler-yhtymä, johon myös Jeep kuuluu, on järjestellyt yrityksensä uudelleen ja samalla mallistoa on rukattu uuteen uskoon. Suomalaisittain mielenkiintoinen tulokas on Jeep Renegade, joka asettuu samaan kokoluokkaan esimerkiksi Nissan Juken ja Opel Mokkan kanssa. Kyseessä on siis kompakti katumaasturi, joka kulkee omia polkujaan niin muotoilun kun maasto-ominaisuuksien osalta.

Auton ulkonäköä kuvastaa positiivinen ja leikkisä olemus. Isot ”tuijottavat” ajovalot vangitsevat katseen ja kulmikkaat muodot tuovat mieleen lapsuuden sarjakuva-autot. Lisäksi autoa voi personoida lukuisilla eri värivaihtoehdoilla. Ulkonäkö jakaa varmasti mielipiteitä, mutta toisaalta Jeepin on tehtävä rohkeita päätöksiä hankalassa markkinatilanteessa.

Laatikkomainen ulkomuoto on mahdollistanut kokoonsa nähden hyvät sisätilat. Ohjaamossa on avara tunnelma, ja korkea istuma-asento antaa mielikuvan luokkaa isommasta autosta. Tilantuntu jatkuu myös takapenkillä, jossa mahtuu istumaan vaikka silinterihattu päässä. Kiitosta tulee myös kuljetuskapasiteetista. Tavaratila imaisee 341 litraa. Käytettävyyttä lisää tilan selkeä muotoilu sekä iso lastausaukko. Renegade onkin tilojen puolesta hyvä vaihtoehto perinteisemmälle farmariautolle.

Galleria

Mallistokirjo kattaa kaksi etuvetoista bensiinimoottoria ja kaksi nelivetoista dieseliä. Hinta alkaen -malli on vapaastihengittävä 1,6–litrainen (110 hv) ja tehokkaampi bensamoottori on 1,4–litrainen turbo (140 hv). Dieselpuolella on valittavissa 2,0–litrainen nakuttaja joko 140- tai 170-hevosvoimaisena muunnoksena. Bensamalleissa vaihteisto on 6-pykäläinen manuaali tai 6-lovinen automaatti, kun dieselmoottorin yhteyteen tarjoillaan myös uutta 9-portaista automaattia. Voimalinjasto on siis pitkälti sama kuin Fiat 500X:ssä, jonka kanssa auto jakaa myös pohjalevyrakenteen.

Koeajoyksilöksi valikoitui valtaosan myynnistä haukkaava 1,4–litrainen turbomoottori manuaalivaihteistolla. Pieni turbomoottori riittää hyvin kevyen korin liikutteluun, joskin pieni turbon viive häiritsee alakierroksilla. Vetoalue alkaa käytännössä noin 2000 kierroksen kohdalla, minkä jälkeen veto jatkuu tasaisena punarajalle asti.

Ajo-ominaisuuksiltaan Renegade on henkilöautomainen. Jousitus on säädetty nykytrendin mukaisesti napakaksi, joten korin heilahtelut pysyvät hyvin kurissa. Matka-ajossa pikkumaasturi on suuntavakaa ja mukavuutta lisää hyvä äänieristys. Ainoa varsinainen miinus tulee ohjauksen huonosta keskittämisestä, mutta senkin kanssa tulee toimeen. Maasto-ominaisuuksia emme lähteneet etuvetoisella malliversiolla kokeilemaan, mutta 21 sentin maavara ja nelivetomallin mukana tuleva Select Terrain -järjestelmä luovat uskoa etenemiskykyyn myös kestopäällysteen ulkopuolella.

Renegaden hinnat alkavat 1,6–litraisella bensiinimoottorilla 24487 eurosta ja isoin diesel-nelivetoautomaatti (170 hv) keventää lompakkoa 38487 eurolla.

Jeep Renegade
Koeajoyksilö 28 486 € (1.4 Multiair limited)

Moottori 1368 cm3, 4-syl. Bens. Turb.
Teho 103 kW (140 hv) / 5000 r/min
Vääntö 230 Nm / 1750 r/min
0-100 km/h 9,3 s
Huippunopeus 181 km/h
Vaihteisto 6-portainen manuaali
EU-kulutus 6,0 l/100 km
CO2-päästöt 140 g/km
Mitat pituus 4232 mm, leveys 1804 mm, korkeus 1689 mm, akseliväli 2570 mm
Tavaratila 351 l
Omamassa 1395 kg

Galleria

Tuoreimmat aiheesta

Jeep