Jeep Cherokee saatiin Suomeen kaksi vuotta myöhässä, mutta persoonallinen ulkonäkö kääntää yhä päitä.
Tykkäsimme
- Persoonallisuudesta
- Tiloista
Emme tykänneet
- Voimalinjastosta
- Isosta omamassasta
Jeep Cherokee tuli rapakon taakse jo vuonna 2013, mutta Suomeen ensimmäiset autot saapuivat vasta tämän vuoden alusta. Syynä viivästykseen oli maahantuonnin uudelleenjärjestelyt Autofennicalta nykyiselle FCA:lle (Fiat Chrysler Automobiles), minkä aikana Jeepin tuonti oli hetken aikaa katkolla. Samassa yhteydessä mallistoa supistettiin ainoastaan kolmeen malliin: Renegade, Cherokee ja Grand Cherokee.
Cherokee on tämän kolmikon keskimmäinen ja se tulee kilpailemaan samoista markkinaosuuksista muun muassa Audi Q5:n, BMW X3:n ja Land Rover Discovery Sportin kanssa. Jeeppi painii siis kovassa sarjassa, mutta ainakin rapakon takana malli on otettu hyvin vastaan.
Muotoilullisesti auto noudattelee nyky-Jeepin rohkeaa linjaa. Edestäpäin katsottaessa huomio kiinnittyy viirumaisiin päiväajovaloihin ja Jeepin perinteiseen seitsemän reikäiseen maskiin. Moderneista yksityiskohdista huolimatta kyseessä on perusmuodoiltaan varsin tavanomainen nykypäivän katumaasturi.
Sisätilojen yleisilme on viihtyisä ja modernia ilmettä korostaa keskikonsolin iso 8,4-tuumainen viihdejärjestelmän näyttö. Tilaa on hyvin sekä etu- että takamatkustajille ja Limited-tason ilmastoidut nahkaistuimet antavat matkustamiseen ripauksen luksusta. Tavaratila vetää puolestaan kohtuulliset 412 litraa.
Moottoripaletti kattaa kaksi dieselmoottoria ja yhden bensiinin. Fiatin valmistama 2,0-litrainen Multijet-diesel on saatavilla joko 140 tai 170 hevosvoimaisena muunnoksena. Bensiinipuolelta löytyy puolestaan 3,2-litrainen V6. Vaihteistoksi on tarjolla kuusipykäläinen manuaali tai ZF:n valmistama 9-pykäläinen automaatti. Kaikki mallit ovat luonnollisesti nelivetoisia.
Koeajoyksilöksemme valikoitui leijonanosan myynnistä haukkaava 170 hevosvoimainen diesel automaattivaihteistolla. Vääntävä moottori sopii hyvin auton mukavuuspainotteiseen luonteeseen, mutta voimalinjaston toiminta ei täysin vakuuttanut. Kaasun vasteaika on pitkä ja vaihteiston välitykset on säädetty turhan lyhyiksi. Tästä johtuen, moottori käy liian pienillä kierroksilla ja se taas aiheuttaa moottorissa ajoittain isoakin jyrinää.
Parantamisen varaa löytyy myös ajo-ominaisuuksista. Cherokee ei ole 1920 kilon omapainollaan varsinaisesti kevyt ja se tuntuu myös ratin takana. Korissa ilmenee kallistelua ja ohjaukseen kaipaisi lisää vastetta. Matka-ajossa Cherokee on sen sijaan mukava matkakumppani. Auto kulkee kaitsematta suoraan ja hyvä äänieristys rauhoittaa mieltä. Myös alusta ja voimalinjasto käyttäytyvät paremmin vauhdin kasvaessa.
Jeep Cherokee on hyvä vaihtoehto niille, jotka ovat kyllästyneet konservatiivisiin saksalaismerkkeihin ja haluavat persoonallisen katumaasturin. Pelkkiä ominaisuuksia vertailleissa vaakakuppi kääntyisi kuitenkin niihin ”tylsiin” saksalaisiin.
Jeep Cherokee
Hinta alkaen 46 994 e (140 hv MultiJet, Longitude)
Koeajoyksilö 55 990 e (170 hv MultiJet, Limited)
Moottori 1956 cm3, 4-syl. turbo
Vaihteisto 9 vaiht. aut.
Teho 125 kW (170 hv) 4000 r/min
Vääntö 350 Nm / 1750 r/min
0-100 km/h 10,3 s
Huippunopeus 192 km/h
Keskikulutus 5,8 l/100 km
CO2-päästöt 154 g/km
Mitat Pituus 4624 mm, leveys 1849 mm, korkeus 1670 mm, akseliväli 2700 mm
Omamassa 1953 kg
Tavaratila 412 l
Galleria