Koeajo: Mazda MX-5 – yksi vuoden hauskimmista koeajoista, ellei hauskin

Viime viikolla Lotuksen Suomen lanseeraustilaisuudessa painotettiin yhtä asiaa ylitse muiden: auton keveyden tuomaa ajonautintoa. Samaa filosofiaa toteutetaan myös Mazdan MX-5:ssä. Menopelin omapaino on mallista riippuen noin tuhat kiloa, joten se on yksi markkinoiden keveimmistä avoautoista.

Hinta 38 551 €

Tykkäsimme

  • kevyestä omapainosta
  • ajo-ominaisuuksista

Emme tykänneet

  • rengasmelusta
  • ahtaasta ohjaamosta

Kevyen omapainon ovay mahdollistaneet kompaktit ulkomitat ja kevyet materiaalivalinnat. Suurlujuusterästä on esimerkiksi käytetty autossa laajalti, mikä on mahdollistanut myös jäykän korirakenteen. Painoa on lähtenyt edeltäjäsukupolveen verrattuna yli sata kiloa. Mitoiltaan uusi malli on edeltäjäänsä lyhyempi, leveämpi ja painopiste on matalammalla. Painojakauma on ihanteellinen 50:50.

Ohjaamo on edeltäjämallista tuttuun tyyliin ahdas. Rättikattoa liikutellaan edelleen käsivoimin. Ajoasennosta saa kuitenkin paremman kuin edeltäjämallissa. Istuma-asento on matalammalla ja polkimet ovat paremmin sijoitettu. Hallintalaitteet ja katkaisimet ovat toteutettu ilman turhaa kikkailua. Askeettisuus sopii hyvin kuljettajakeskeiseen ohjaamoon.

Ajettavuudeltaan MX-5 on silkkaa nautintoa. Auto taipuu nöyrästi mutkiin, ja kevyt omapaino tekee autosta todella ketterän tuntuisen. Kaasulla saa perän hallitusti irti tiestä, eikä sen tekemiseen vaadita ammattilaista. Kuljettaja vie autoa, eikä toisinpäin. Nautintoa lisää lyhytliikkeinen ja täsmällinen manuaalivaihteisto sekä hyvä ohjaustuntuma. MX-5 toimii hyvin myös arkikäytössä, joskin kova rengasmelu häiritsee pidemmillä matkoilla.

Pienen omapainon ansiosta auton ei tarvitse pröystäillä isoilla teholukemilla. Koeajamme vapaastihengittävä 2,0–litrainen moottori tuottaa 160 hevosvoimaa. Se riittää sporttisen fiiliksen luomiseen. Vääntöä on tarjolla laajalla kierrosalueella. 4000 kierroksen jälkeen moottori herää eloon… Satasen spurtin auto pinkaisee 7,5 sekunnissa. Ainoa moite tulee vaisuista pakoäänistä. Se jättääkin tilaa tarvikevalmistajan sporttiputkistolle.

Mazda MX-5 on allekirjoittaneen mielestä yksi tämän vuoden hauskimmista koeajoista. Uskon myös vakaasti, että tämän tyyliset kevyet ja edulliset urheiluautot tulevat jatkossa yleistymään. Kehityssuunta on looginen, sillä kevyt auto ei vaadi isoa moottoria sporttisen tunnelman luomiseksi. Myös päästöpohjainen verotus ohjaa osaltaan kevyempiin ja taloudellisempiin urheiluautoihin.

Mazda MX-5 2.0 (160) SKYACTIV-G
Moottori 1998 cm3, 4-sylinterinen, bensa
Vaihteisto 6-vaihteinen, manuaali
Teho 118 kW (160 hv) 6000 r/min
Vääntö 200 Nm / 4600 r/min
0-100 km/h 7,3 s
Huippunopeus 214 km/h
EU-kulutus 6,9 l / 100 km
CO2-päästöt 161 g/km
Mitat Pituus 3915 mm, leveys 1735 mm, korkeus 1225 mm, akseliväli 2315 mm
Omamassa 1000 kg
Tavaratila 130 l

Lue myös:

    Uusimmat