Peugeot on tuomassa markkinoille uuden 208 GTi:n syksyn aikana. Koeajoimme auton nykyisen malliversion.
Peugeot 208:n sporttimalli on legendaarisen 205 GTi:n seuraaja suoraan alenevassa polvessa. Auto on luotu sillä periaatteella, että sen urheilullinen ajonautinto tyydyttäisi myös vaativampaa autoiluharrastajaa.
208 GTi on markkinoiden edullisin pikkusportti, mutta onko auto urheilullisen olemuksensa lisäksi myös käyttökelpoinen arkiauto?
Räväkkä peli
Plussat
+ Suorituskyky
+ Ajettavuus
+ Hauskuus
Miinukset
- Muotoilu saisi olla rohkeampi
- Äänimaailma kaipaisi potkua
- Tilan puute varauksin
Voin valehtelematta sanoa, että Peugeot 208 GTi on hauskin auto, jota olen koskaan ajanut. Suorituskyky ei jätä tehokkaisiin autoihin tottumatonta kuljettajaa kylmäksi, vaan kaasupolkimen reippaampi painallus nostaa välittömästi suupielet kohti taivaita. 1,6-litrainen turbomoottori kehittää 200 hevosvoimaa, joista suurin osa on käytettävissä jo alhaisilla kierroksilla. Ohituksiin voi lähteä suurellakin vaihteella ilman pelkoa tehojen loppumisesta. Voimaa koneessa riittääkin melkein liiaksi asti, sillä eturenkaat on helppo saada sutimaan kuivallakin asfaltilla.
208 GTi on mutkasta toiseen hyvin tasapainoinen ja herkkä ajettava. Auto reagoi ohjaukseen tarkasti ja alusta on epäranskalaisen jämäkkä. Moottoritienopeuksissa 208 GTi on erittäin vakaa, mutta mutkaisella tiellä se muuttuu suorastaan viihdyttäväksi. Kuusivaihteinen manuaali istuu auton luonteeseen täydellisesti. Tiheäksi välitetyn laatikon hämmentäminen onkin merkittävä osa tämän sisäsiistin GTi:n ajonautintoa.
Auto murahtaa komeasti käynnistymisen merkiksi, mutta muuten moottorin pakoäänet eivät itsestään juuri ilmoittele. Ainoa sisälle kantautuva ääni on valitettavasti vain melkoisen kova rengasmelu.
Peugeot ilmoittaa 208 GTi:n yhdistetyksi polttoaineenkulutukseksi 5,9 litraa satasella. Kutosella alkaviin lukemiin emme koeajomme aikana kuitenkaan onnistunut pääsemään kuin pidemmässä maantieajossa. Mikäli kaasupoljinta kutittelee tämän auton luonteeseen sopivalla tavalla, Peugeotin ilmoittamat kulutuslukemat saa melkein tuplata.
Jokaisen teinin unelma
Auton ulkonäkö voisi olla moottorin luonne ja ajo-ominaisuudet huomioiden vähän räväkämpikin. Tavismalliin verrattuna GTi:ssä on näyttävämmät vanteet, hieman urheilullisemmat puskurit, suurempi takaspoileri ja muutamat GTi-merkit. Punaiset jarrusatulat ja tummennetut takaikkunat viimeistelevät sporttisen lookin.
Sisällä huomio kiinnittyy yksityiskohtiin. Liukuvärjätyt ovenkahvat jakavat mielipiteitä, eivätkä punaiset tehostevalot mittariston ympärillä ole nekään varmasti kaikkien mieleen. GTi-merkkejä löytyy sieltä sun täältä, mutta viimeistään kuljettajan paikalle istuessa käy selväksi, millaisessa autossa sitä ollaan. Penkit ovat hyvin kuppimaiset ja sivuttaistuki on erinomainen. Allekirjoittaneelle penkki tuntui yläselän kohdalta jopa turhan ahtaalta.
Mukavan ajoasennon löytämisessä oli alkuun hieman haasteita. Ohjauspyörä on ilmeisesti suunniteltu pidettäväksi ala-asennossaan, sillä erikoisesti ratin yläpuolelle sijoitettu mittaristo peittyy helposti, jos ratin nostaa tutulle paikalleen yläasentoon. Ohjauspyörä itsessään on myös hämmentävän pienikokoinen – pientä rattia on helppo käännellä, mutta valitettavasti ratti tuntuu kokonsa vuoksi leikkiautomaiselta.
Sisustus on muutoin varsin laadukkaan tuntuinen, vaikkei saksalaisten suosimaa pelkistämistä olekaan havaittavissa. Peugeotilla ei ole pelätty rohkeitakaan muotoilu- tai värivalintoja, mikä on sinänsä positiivista. 208 GTi:n ohjaamossa istuessaan tietää olevansa pikkusportin puikoissa.
Kojelaudan suuri kosketusnäyttö on sijoitettu hyvälle paikalle, mutta järjestelmä tuntuu aavistuksen sekavalta ja hankalakäyttöiseltä aluksi. Sen käyttöön kuitenkin tottuu melko nopeasti.
Automaatti-ilmastointi, mäkilähtöavustin ja pysäköintitutka takana ovat vakiovarusteita, jotka parantavat niin matkustus- kuin ajomukavuuttakin. Lisävarusteena autoon on saatavissa muun muassa lasinen panoraamakatto ja navigointijärjestelmä.
Ei mikään perheauto
Peugeot 208 GTi ei ole käytännöllinen auto. Kolmiovisena sen mukavuus kärsii heti, kun takapenkille pitäisi saada joko matkustajia tai tavaraa. Takapenkille mahtuu kaksi lyhytjalkaista aikuista ilman, että kuljettajan täytyy merkittävästi tinkiä ajomukavuudestaan, mutta pitkäsäärinen takapenkkiläinen pakottaa kuljettajankin kompromisseihin.
Ohjaamon puolella soisi olevan enemmän säilytystilaa. Oviin on vaikea saada mahtumaan mitään, ja ainoat mukitelineet sijaitsevat epäkäytännöllisesti vaihdekepin takana. Puolilitrainenkaan pullo ei mahdu siihen kätevästi. Vaikka 285-litrainen takakontti on luokassaan tilava, on auton muut säilytystilat selkeästi mitoitettu kahdelle hengelle.
208 GTi:ssä matkustaa kaksi aikuista mukavasti, mutta mikäli totta puhutaan, auto tuntuu yhdelle ihmiselle suunnitellulta. Neljän ihmisen kyyditseminen onnistuu, mutta kovin mielekästä se ei ole. Etenkään, jos kyseessä on pitkä matka tai tavaraa pitäisi saada kyytiin enemmänkin.
Talouden ainoaksi autoksi 208 GTi sopii, mikäli pääluku on korkeintaan kaksi, mutta silloinkaan auto ei tunnu erityisen tilavalta.
Mitä jäi käteen?
Tämän auton ratissa on todella hauskaa. Kiihdytykset tuntuvat vatsanpohjassa ja mutkaisella pikkutiellä voi tuntea olevansa ralliauton ratissa. Isostakin miehestä tulee pikkupoika tämän auton ohjaksissa.
Tyyliseikoista voidaan olla montaa mieltä, mutta auton ulkonäkö ja sisustus eivät ole oikein tasapainossa. Ulospäin auto ei nopealla vilkaisulla eroa tavismallin 208:sta, mutta sisätilat ovat kuin suoraan tieteiselokuvasta. Itse haluaisin nähdä rohkeampia ratkaisuja myös ulkopuolella. Myös äänimaailmaan toivoisin enemmän sitä niin sanottua munaa.
Tiloiltaan auto ei vakuuta, vaan matkustusmukavuuden ja säilytystilojen suhteen on jouduttu tekemään kompromisseja. Se tuskin on ongelma auton varsinaiselle kohderyhmälle, mutta omaan henkilökohtaiseen käyttööni Ikea-reissuineen ja Lapin-matkoineen en tätä autoa valitsisi. Emmekä me avovaimon mielestä tarvitse näin sporttista autoa.
Peugeot 208 GTi:n autoverollinen hinta on 28 690 euroa ilman lisävarusteita.