Koeajo: Se maastokelpoisempi Kadjar – antaa enemmän kuin lupaa

Julkaistu 02.06.2015 14:50
Toimittajan kuva

Vesa Eskola

toimitus@teknavi.fi

Renaultilta löytyy Kadjar-mallistosta myös hieman maastohenkisempi X-Mod-versio. Se ei valitettavasti vain ole toistaiseksi tuontiohjelmassa yhteenkään Pohjoismaista.

Tykkäsimme

  • mukavasta jousituksesta
  • tiloista
  • nelivedosta
  • dieselmoottorista

Emme tykänneet

  • maastoilmettä olisi voinut korostaa rohkeamminkin
  • ei automaattivaihteistoa

Muistatteko vielä Renault Scénic Xmodin – siis sen, joka löytyy nykyisestäkin Scénic-mallistosta? Se näyttää maskuliinisemmin muotoiltuine alahelmoineen maastohenkisemmältä kuin Kadjar X-Mod, mikä on hieman erikoista. Scénic on kuitenkin tila-auto ja Kadjar citymaasturin piirteitä omaava crossover.

Toisaalta tämä on pelin henki tänä päivänä. Auton olemus ei välttämättä kerro enää suoraan sitä, mikä se on miehiään. Tavallisesta farmaristakin tulee muutamalla muovinpalasella ja korotetulla jousituksella aivan uusi malliversio…

Siinä mielessä Kadjar on poikkeus, sillä se tavallaan antaa enemmän kuin lupaa. X-Modissa on vakiona auton pitoa haastavissa olosuhteissa parantava Extended Grip -järjestelmä. Jo se yksistään olisi monelle hyvä lisäapu talvella, kun matka suuntautuu suolaamattomien pääteiden ulkopuolelle. Kovin liukkaissa olosuhteissa emme järjestelmää päässeet testaamaan, kun ajoimme hiekkatielenkin Bardenasissa Espanjan suurimman autiomaan halki.

Kadjarin pyörät ovat sen verran kulmissa, että autolle on saatu kelvolliset lähestymis- ja jättökulmat. Maavaraa on samat 20 senttiä kuin perus-Kadjarissa. Se riittää pitkälle.

Maastoauto ei Kadjar X-Mod kuitenkaan ole – eikä sen tarvitsekaan. Auton paras ominaisuus on nimittäin sen jousitus. Se pelasi ainakin testilenkillä yllättävän hyvin epätasaisella hiekkatiellä vähän suuremmassakin nopeudessa. Myös profiililtaan maltillinen 17-tuumainen rengas toimii hienosti auton alla.

Ajoimme hiekkatielenkin Bardenasissa Espanjan suurimman autiomaan halki.

Kun Suomen tieverkosto vielä rappeutuu nykyisestään, ja asfaltteja käydään repimään pois alemmalta tiestöltä, Kadjarin tapaisille kulkineille voi lupailla hyviä aikoja…

Sääli, ettei X-Modia tuoda Suomeen näin alkuvaiheessa lainkaan. Suomen maahantuoja ottaisi auton kyllä mielellään vastaan, mutta muissa Pohjoismaissa into on laimeampaa. Näin ollen tehdas ei speksaa autoa pohjoisen olosuhteisiin vain yhtä maata varten – siis ainakaan näin alkuvaiheessa.

Renault Kadjar X-Mod Energy dCi 130 4WD
Ei tuoda toistaiseksi Suomeen

Moottori 1 598 cm3, turbodiesel
Teho 96 kW (130 hv) / 4 000
Vääntö 320 Nm / 1 750
0-100 km/h 10,5 s
Huippunopeus 192 km/h
EU-kulutus 4,9 l/100 km
CO2-päästöt 129 g/km
Mitat Pituus 4 450 mm, leveys 1 840 mm, korkeus 1 600 mm, akseliväli 2 646 mm
Omamassa 1 536 kg
Tavaratila 472 l

---

Lue lisää: Koeajo: Renault Kadjar – sisartaan mukavampi ja pehmeämpi

Tuoreimmat aiheesta

Renault