Renault Kadjar ja Nissan Qashqai – samanlaisia mutta erilaisia. Ainakin luonteiltaan.
Tykkäsimme
- Muotoilusta
- Isosta tavaratilasta
Emme tykänneet
- Suppeasta moottorivalikoimasta
- Jousituksesta
Uusia automalleja tulee markkinoille kiihtyvällä tahdilla. Tämän takia tuotekehitys vaatii valtavia satsauksia. Kehityskustannuksia kattaakseen autonvalmistajat tekevät yhteistyötä muiden merkkien kanssa. Tästä yksi hyvä esimerkki on Renault-Nissan-allianssi, joka pitää sisällään laajoja synergioita merkkien välillä. Tuorein osoitus yhteistyöstä on parivaljakko Nissan Qashqai ja Renault Kadjar, joiden pinnan alla on noin kaksi kolmasosaa samoja rakenteita.
Yhteiset komponentit eivät sinänsä ole iso uutinen, mutta Renaultin tapa markkinoida asiaa on valtavirrasta poikkeava. Siinä missä yhteistyön laajuutta halutaan yleensä vähätellä on Renault ottanut täysin päinvastaisen linjan.
Heti ensimmäisessä hengenvedossa Renaultin Suomen edustaja muistaa mainostaa, että auto jakaa suuren osan komponenteista Nissan Qashqain kanssa. Siitäkin huolimatta, että auton tekniikka on suurilta osin Renaultin kehittämää. Väkisin tulee mieleen, että onko Renaultin brändiarvo niin heikko, että ranskalaismerkin pitää ratsastaa Nissan Qashqain maineella?
Autoilla on kuitenkin selvästi erilaiset luonteensa. Kadjar on pehmeämpi – sekä muodoiltaan että jousitukseltaan. Moottorit ovat samat, joskin hieman eri lailla viritetyt. Kadjar on noin seitsemän senttiä Qashqaita pidempi. Kadjarin 1,2-litrainen bensaturbo on myös saanut 15 lisähevosvoimaa Qashqain koneeseen verrattuna. Toistaiseksi 1,2-litrainen turbo on ainoa bensavaihtoehto. Diesel-puolelta löytyy 1.5 (110 hv) ja 1.6 (130 hv) malliversiot. Näistä jälkimmäinen on aina nelivetoinen, muut ovat aina etuvetoisia.
Renault haluaa myös myydä Kadjaria, mikä näkyy hinnoittelussa. Hinnat alkaen -versio on muutaman satasen Qashqaita kalliimpi, mikä ei hieman kasvaneiden tilojen myötä ole paha investointi. Renaultissa on myös neljän vuoden takuu ja kattavampi varustelu. Kilpailu sisarusten välillä tulee varmasti olemaan kovaa. Myös muut aasialaiset crossoverit saavat olla varuillaan.
Renault puhuu Kadjarista kokonaan uuden segmentin tuotteena, mutta henkisesti Kadjaria voi pitää Koleosin seuraajana. Toteutus on vain selvästi henkilöautomaisempi.
Ajettavuudeltaan Kadjar ei tarjoa suurta ajonautintoa. Ohjaus on ranskalaiseen tyylin tunnoton, manuaalivaihteisto on kulmikas ja korissa ilmenee jonkun verran kallistelua. Alusta on säädetty mukavuuspainotteiseksi, joskin terävissä saumoissa alusta voisi toimia hienostuneemmin. Koeajoyksilön 130–hevosvoimainen dieselmoottori sopii hyvin auton luonteeseen. Sitkeä diesel tarjoaa isohkolle autolle jouhevat kyydit. Moottori vetää nöyrästi jo tyhjäkäynnin tuntumasta, eikä lisätehoa jää juuri kaipaamaan.
Tilojen puolesta Kadjar istuu hyvin hieman isommankin perheen tarpeisiin. Takamatkustajille on hyvin polvitilaa ja ohjaamo on väljä. Tavaratila vetää puolestaan kiitettävät 472 litraa.
Renault Kadjar on joka tapauksessa mielenkiintoinen uutuus. Se sopii hyvin nykypäivän trendeihin. Crossovereisen suosio sen kuin jatkaa kasvamistaan, joten valmistajan odotukset uutukaiselle ovat syystäkin korkealla.
Renault Kadjar Energy dCi 130 4WD Zen
Moottori 1 598 cm3, bensaturbo
Teho 96 kW (130 hv) / 4000 k/min
Vääntö 320 Nm / 1750 k/min
0-100 km/h 10,5 s
Huippunopeus 190 km/h
EU-kulutus 4,9 l/100 km
CO2-päästöt 129 g/km
Mitat Pituus 4 449 mm, leveys 1 836 mm, korkeus 1 607 mm, akseliväli 2 646 mm
Omamassa 1536 kg
Tavaratila 472–1478 l