Leon farkun vauhtiversio yhdistää hyvät tilat ja maukkaan suorituskyvyn
Tykkäsimme
- Suorituskyvystä
- Ajettavuudesta
- Käytettävyydestä
Emme tykänneet
- Ohjaamon laatuvaikutelmasta
Kompaktiluokan perhefarkkujen tehomallien tarjonta on laajentunut viime aikoina merkittävästi. Volkswagen konsernin sisältä on löytynyt jo vuosien ajan Skoda Octavia RS myös farkkukorisena ja nyt tarjolle on tullut Leon ST Cupra. Muilta merkeiltä Ford Focus ST haastaa vahvimmin rivakoiden perhefarkkujen luokassa. Volkswagen on pitäytynyt urheilullisten GT-alkuisten mallien kohdalla viistoperäisissä malleissa.
Leon ST on tilava ja käytännöllinen farmari, joka jakaa perusrakenteen Volkswagen Golfin ja Skoda Octavian kanssa. Rakenteen lisäksi myös tekniikka on muista konsernin tuotteista tuttua. Leon erottuu kaksikosta ennen kaikkea aggressiivisemmalla muotoilullaan ja pellin alta löytyy enemmän tehoa kuin Golf GTI:stä tai Octavia RS:stä. Myös farmarikorisena tarjolla tuleva 300 hevosvoimainen ja nelivetoinen Golf R meneekin sitten hinnaltaan jo eri luokkaan.
Seat on onnistunut brändäämään merkin konsernin sisällä urheilulliseen päähän. Leon erottuu myös sporttisten mallien keskuudessa huomattavasti suuremmalla teholukemallaan. Cupra on tarjolla 265 ja 280 hevosvoimaisina malleina, kun esimerkiksi Golf GTI tarjoaa 230 hevosvoimaa. Myös perusvarustelu on Golfia kattavampi ja siitä huolimatta hinta huomattavasti alhaisempi.
Kokonaisuutena Leon ST Cupra ei jätä juurikaan toivomisen varaa. Se on maukas ajettava ja tarjoaa arkitarpeisiin vähintäänkin riittävästi tehoa. Kun tämä yhdistetään farmarikoriin, on perheenisä jo aika vahvoilla autohankinnan perusteluissa. Ainoastaan laatuvaikutelma ei pärjää hieman kalliimpiin sisaruksiin vertailussa.
MIKÄ Seatin tehokkain malli on nyt saatavana myös käytännöllisenä farmarina.
KENELLE Leon ST Cupra tarjoaa hyvät tilat ja on niiden osalta täysin sopiva perhekäyttöön. Maukkaat ajo-ominaisuudet mahdollistavat myös nautiskelun mutkateillä.
AJETTAVUUS Leonin Cupra-mallit ovat yllättäneet positiivisesti ajettavuudellaan eikä farkkuversio tee tässä suhteessa poikkeusta. Autossa yhdistyy riittävä mukavuus arkiajoja ajatellen, mutta alustan ominaisuudet pysyvät täysin mukana myös vauhdikkaammassa mutka-ajossa. Alustan toiminta on suorastaan esimerkillisen neutraalia myös äärirajoilla rataolosuhteissa. Etuakselilta löytyvä tasauspyörästön lukko toimii hienosti ja auto kääntyy erittäin nöyrästi tiukkoihinkin mutkiin kaasua nostamatta.
SUORITUSKYKY 280 hevosvoimaa liikuttavat perhefarkkua vaivattomasti. Alle 2000 kierrokselta alkava miellyttävän vahva vääntö tekee arkiajosta vaivatonta. Kaksoiskytkinvaihteisto toimii hyvin lukuun ottamatta pientä nykimistä lähinnä pysäköintitilanteissa. Voimavarat riittävät täysin myös urheilullisempaan ajoon. Tasauspyörästön lukko pitää huolen tehon välittymisestä tiehen.
TILAT Leonin farkkumalli tarjoaa hyvät tilat niin matkustamon kuin myös tavaratilan osalta. Etupenkkiläisiä hellitään hyvin tukevilla istuimilla, jotka eivät kuitenkaan ole liian rajusti muotoillut arkikäytettävyyttä ajatellen. Sisustus jättää hieman muovisen vaikutelman, mutta viimeistely on hyvällä tasolla.
MALLISTO Cuprasta on saatavana kaksi tehoversiota: 265 ja 280 hevosvoimaiset. Molemmat ovat saatavana sekä manuaalina että kaksoiskytkinautomaatilla varustettuna. Hintaeroa malleilla on noin 1000 euroa.
Tekniset tiedot:
Seat Leon ST Cupra 280 DSG
Hinta alkaen 40 197 €
Moottori 1 984 cm3, R4 turbo
Teho 206 kW (280 hv) 5 600 - 6 500 r/min
Vääntö 350 Nm / 1 700 - 5 600 r/min
Vaihteisto 6-vaihteinen kaksoiskytkinautomaatti
0-100 km/h 6,0 s
Huippunopeus 250 km/h
EU-kulutus 6,6 l/100 km
CO2-päästöt 154 g/km
Mitat Pituus 4 535 mm, leveys 1 816 mm, korkeus 1 454 mm, akseliväli 2 636 mm
Omamassa 1 466 kg
Tavaratila 587-1470 l
Galleria