Sähköisesti ohjatun tasauspyörästön lukon etuakselille saanut Octavia RS 230 on urheilullinen ja tasapainoinen kokonaisuus. Farmarina se on myös yllättävän järkevä.
Skoda Octavia RS on myynyt Suomessa hyvin, se on myydyimpiä perhesportteja. Kisa kuitenkin elää, ja tuoreiden kilpailijoiden valossa siinä on yksi selvä heikkous. Sen kaikki 220 hevosvoimaa on valjastettu etuakselille ilman riittävän älykästä pidonohjausta. Muistan tämän hyvin viime vuodelta, kun ajoin autoa Brnon moottoriradalla.
Uudessa RS 230 -erikoisversiossa tämä puute on korjattu. Tasauspyörästön ja oikeanpuoleisen vetoakselin välistä löytyvä sähköisesti ohjattu monilevykytkin jakaa tarvittaessa jopa kaiken voiman toiselle etupyörälle. Kaarreajo sujuu siis nopeammin. Lukko myös rauhoittaa auton käytöstä pitkissä nopeissa mutkissa. Lukko on valjastettu toimimaan yhdessä ajonvakautuksen kanssa.
Nyt testipaikkana oli Slovakiaring, joka lähes kuusi kilometriä pitkänä sisältää runsaasti erilaisia mutkia ja mutkayhdistelmiä. RS 230:ntä saa käskeä radalla melko aggressiivisesti. Etupää on selvästi helpommin ohjattavissa, ja pidon rajatkin on jotenkin helpompi hahmottaa. Auton balanssi on etuvetoiseksi autoksi kunnossa.
Yhtä hauskaa ei radalla ajaminen tosin ole kuin Honda Civic Type Ärrällä, kun ajoin sitä samassa paikassa pari kuukautta takaperin. Toisaalta Skoda on arkiajossa huomattavasti mukavampi kumppani.
RS 230 on mielenkiintoinen paketti. Se ei ole Volkswagenien tapaan varsinainen tunteiden herättäjä, mutta siinä on silti sitä jotain. Se on farmarina halvempi kuin 5-ovinen ja 220-heppainen Golf GTI. Tämä rationaalisuus on osa Skodan fiilistä ja menestystä. Se pyrkii tarjoamaan aina vähän enemmän.
Tykkäsimme
- ajettavuudesta
- tiloista
- soveltuvuudesta arkeen
Emme tykänneet
- lisätehokaan ei olisi tehnyt pahaa
- fiilisyksityiskohtia ohjaamossa aika hintsusti
MIKÄ Sähköisellä tasauspyörästön lukolla ja 10 lisähevosvoimalla varustettu Octavia RS:n erikoisversio.
KENELLE Ostajakunta lienee aika sama kuin tavallisen RS:n kohdalla, sporttista perheautoa etsivät. Auton päästöluvut ovat maltilliset, eikä hinta karkaa turhan ylös.
AJETTAVUUS Lukko tekee hyvää etupään ohjattavuudelle. RS 230 puskee selvästi vähemmän kuin perus-RS. Se näkyy myös kellossa, RS 230 on Nürburgringillä noin 11 sekuntia nopeampi. Fiilistä nostavat myös moottorin murinat, bassoa on lisätty uudistetulla pakosarjalla. Vakiona oleva sporttijousitus on jämäkkä muttei liian kova.
SUORITUSKYKY Tehoa on kivasti, mutta pieni lisä ei olisi tehnyt pahaa – ottaahan esimerkiksi Seat samasta koneesta 280 hevosvoimaa ja VW peräti 300 heppaa. Lisäteho olisi kuitenkin vaatinut autoon isomman rempan. Turboa olisi pitänyt kasvattaa, samoin jäähdytysjärjestelmiä. Siksi Skoda tyytyi virallisen selityksen mukaan näin pieneen tehon kasvattamiseen.
TILAT RS 230:n ostaja ei joudu tinkimään tiloista tavalliseen Octaviaan verrattuna. Ohjaamossa ja takapenkillä on samat tilat, ja tavaratila vetää samat litrat. RS:ssä istutaan perusversioita matalammalla, mutta rata-ajossa hyvin kroppaa tukevan RS-penkin haluaisi vieläkin alemmas.
MALLISTO Kaksi korimallia: viistoperä tai farmari. Tarjolla on neljä erikoisväriä: Corrida Red, Moon White, Magic Black ja Steel Gray. Varustelu on paketoitu jo valmiiksi erittäin kattavaksi.
Skoda Octavia Combi RS 230 DSG
Hinta alk. 40 795 €
Suomeen lokakuu 2015
Moottori 1 984 cm3 turbonelonen
Teho 169 kW (230 hv) / 4 700–6 200
Vääntö 350 Nm / 1 500–4 600
0-100 km/h 6,7 s
Huippunopeus 245 km/h
EU-kulutus 6,5 l/100 km
CO2-päästöt 147 g/km
Mitat Pituus 4 685 mm, leveys 1 814 mm, korkeus 1 452 mm, akseliväli 2 680 mm
Omamassa 1 487 kg
Tavaratila 610–1 740 l
Uusimmat
-
19:26
MTV seuraa Liiga-kierrosta: Kärkipeli kutkuttavasti tasoihin – Porissa mielenkiintoinen videotilanne
-
19:20
Itämeren pohjassa kummittelevat kuolleet alueet – edessä on vuosikymmenten urakka
-
19:18
Venäjältä tullut jo kaksi noottia, kerrotaan ulkoministeriöstä
-
19:14
Nyt tuli tieto NHL-supertähti Connor McDavidin poissaolon pituudesta
-
19:12
Stubb on hylännyt lähes kaikki rikollisten anomukset – armahduksen on saanut vain yksi
-
19:09
Ismo Leikolan Ritva-äiti: "Hän oli ujo, arka ja hiljainen poika"
-
19:03
TPS todella hurjana Turussa – Pelicans-luotsi raivosi omilleen
-
19:02
Suomi jää jatkuvasti jälkeen visaisen tuottavuusongelman takia – ei ole noussut 15 vuoteen
-
19:01
Miesten siittiöiden määrä laskee niin kovaa vauhtia, että maailmalla puhutaan jo "spermageddonista"
-
18:41
Apulaisprofessori takavarikoista: "Venäjä on sitonut omia käsiään"
-
18:07
Yle: Poliisi tutkii Stora Enson raakkuvahinkoa Puolangalla luonnonsuojelurikoksena
-
18:05
Ensitreffit-Tainan ahdistunut olemus huolestuttaa – vodcast: "Matti, tajua jo!"
-
18:04
Meteorologi: Näin Espanjan tappavat rajuilmat syntyivät – yli puolen vuoden sateet vuorokaudessa
-
17:50
"Kärki lyöty sisälle, tilanne hyvin huolestuttava" – Venäjän voimakas panssarihyökkäys murtautunut rintamaan
-
17:48
Joel Naukkarisen puhelin täyttyi soitoista ja viesteistä: puoliso kertoi sokeeraavan tiedon – "Siellä on tänään ollut puoli sukua paikalla"
-
17:45
Florida-pomo nousi Jarmo Kekäläisen siipien suojista NHL:n kultasormeksi – "En olisi tässä ilman heitä"
-
17:45
MM-kultamaa Tshekki luottaa SM-liigapelaajiin – jopa alkukauden floppi mukana Karjala-turnauksessa
-
17:43
Puolustusministeri kiittelee Niinistön raporttia, korostaa jäsenmaiden vastuuta: "Ei auta, vaikka olisi mitä uusia virastoja"
-
17:29
Neljä hurjan helppoa halloween-herkkua – uskallatko kokeilla?
-
17:24
Luuri korvaan venäjäksi: Näin takavarikoiduissa kiinteistöissä suhtauduttiin MTV:n puheluihin
-
Lataa lisää