Vision S -konsepti antaa aika tarkan kuvan siitä, millainen Skodan uusi ja Yetin yläpuolelle asettuva katumaasturi on. Teknavin yhteistyökumppani Auto Zeitung pääsi jo koeajolle.
Tykkäsimme
- voimalinjan toiminnasta
- väljistä tiloista
- terävästä muotoilusta
Emme tykänneet
- näkyvyys taakse heikko
- ladattava hybridi tuotantoon vasta 2020
Vielä vajaa vuosi. Sen verran meidän on odotettava ennen kuin koeajoon saadun prototyypin tuotantoversio ehtii kauppoihin. Tosin tällöin on kyseessä vielä perinteisellä voimalinjalla varustettu versio; ladattavaa hybridiä saadaan odottaa vielä muutama vuosi lisää.
Skodan astuminen Yetiä isompaan katumaasturiluokkaan ei tapahdu yhtään liian aikaisin, sillä kilpailu segmentissä kiristyy entisestään. Suurin syyllinen tähän on uusi ja edeltäjästä kasvanut VW Tiguan, jonka kanssa Vision S jakaa paljon samaa tekniikkaa. Skoda on tosin 20 senttiä konsernisisartaan pidempi.
Kun oletettavasti Kodiak-mallinimellä esiteltävä uusi Skoda-maasturi saapuu kauppoihin ensi vuonna, sen moottorivalikoima on pitkälti sama kuin uudessa Superbissa. Liikkeelle lähdetään 125-heppaisella ja 1,4-litraisella bensaturbolla tai 120-heppaisella TDI:llä. Ne molemmat ovat etuvetoisia ja voima etupyörille välitetään kuusiportaisen käsivaihteiston avulla. Isommat moottoriversiot ovat puolestaan aina nelivetoisia ja niissä on vakiona DSG-automaatti.
Mielenkiintoisin versio on toki ehdottomasti nyt ajossa oleva ladattava hybridi. Sen myötä myös Skoda on pääsemässä mukaan uusimman teknisen kehityksen allonharjalle. Voimalinja nähdään ensimmäisenä Superbissa vuonna 2019. Sen jälkeen se saadaan maasturiin.
Vaikka Vision S on konseptiauto, paketti tuntuu ajossa yllättävän valmiilta. Etenkin voimalinjan toiminta miellyttää. Taka-akselilla sijaitseva 115-heppainen sähkömoottori työntää auton äänettömästi liikkeelle. Vääntöä on käytössä heti täydet 270 newtonmetriä, kunhan kuski vain hipaiseekin kaasua. Ja jos kuski tarvitsee enemmän tehoa – esimerkiksi ohituksiin lähdettäessä – 1,4-litrainen ja 156-heppainen bensaturbo tulee mukaan karkeloihin. Sen yhteydessä on vielä toinen ja 54-hevosvoimainen sähkömoottori. Näiden kolmen moottorin yhteispeli nostaa auton voimalinjan tehon 225 hevosvoimaan. Se liikauttaa 4,7 metriä pitkää isohkoa katumaasturia kevyesti. Vielä vakuuttavampi on auton maksimivääntö 740 Nm. Tehoa ja voimaa on niin paljon, että autossa luulisi olevan tehokkaan kuusisylinterisen moottorin.
Kolmen moottorin yhteispeli tekee etenemisestä paitsi taloudellista myös älykästä. Neliveto on voitu esimerkiksi toteuttaa ilman painoa lisääviä mekaanisia osia akseleiden välillä. Painon säästäminen on tänään tärkeää, koska polttoainekulut on pidettävä kurissa. Skoda ilmoittaa Vision S:n toimintamatkaksi akut ja polttoainetankki täynnä noin tuhat kilometriä. Pelkällä sähköllä voidaan ajaa noin 50 kilometriä. Ilmoitettu EU-kulutus 1,9-litraa on tämän kokoiseen ja tehoiseen autoon erinomainen luku. Todelliset kulutuslukemat tosin noussevat tästä.
Matkustamossa Vision S loistaa Skodalle tyypillisillä väljillä tiloillaan. Ohjaamossa on todella avaraa, ja näkyvyys ulos on erinomainen. Takanäkyvyys on heikompi, ja sitä rajoittaa vielä lisää konseptiauton katon rajassa oleva isohko spoileri.
Myös takatilat ovat väljät, ja perheellisiä kosiskellaan vielä tavaratilasta esiin taiteltavilla lisäistuimilla. Nuo takimmaisen rivin istuimet ovat pikemminkin tilapäiskuljetukseen kuin jatkuvaan käyttöön. Yhtä kaikki, 7-paikkainen katumaasturi taipuu näissä kuoseissa jopa isohkon tila-auton rooliin.
Skoda tekee Vision S:llä sen, minkä se on tehnyt jo muillakin malleillaan. Autot hinnat asettunevat samaan hintaluokkaan uuden Tiguanin kanssa, mutta tätä isompana Skoda tarjoaa väljemmät sisätilat. Se pistää kilpailijat ahtaalle.
Skoda Vision S
Moottori 1 395 cm3, 4-syl. bensaturbo ja kaksi sähkömoottoria
Yhteisteho 165 kW (225 hv)
Vääntö 740 Nm
0-100 km/h 7,4 s
Huippunopeus 200 km/h
EU-kulutus 1,9 l/100 km
CO2-päästöt 45 g/km
Mitat Pituus 4 700 mm, leveys 1 910 mm, korkeus 1 680 mm, akseliväli 2 790 mm
Tyhjäpaino ei ilmoitettu
Tavaratila 460 l