Koeajossa historian ensimmäinen BMW X3 M Performance

Julkaistu 19.10.2017 20:50

Mia Pelttari

mia.pelttari@teknavi.fi

Kolmannen sukupolven BMW X3 muuttui huomaamattomasti ja mallistoa laajennettiin ensimmäisellä M Performance -mallilla X3:n historiassa.

Tykkäsimme

  • Ajettavuudesta
  • Alhaisesta melutasosta
  • Laatuvaikutelmasta

Emme tykänneet

  • Varovaisuudesta muotoilun uudistuksessa
  • Alustan pintakovuudesta

Hinta alkaen 59 298 € (xDrive 20d A Business)
Koeajoauto ilman lisävarusteita 97 329 € (xDrive M40i)

Alunperin vuonna 2003 lanseerattu ensimmäisen sukupolven X3 oli hyvin erilainen kuin X5. Kehitys on kuitenkin vienyt sitä isompaa sisarustaan lähemmäs niin ajettavuuden kuin muotoilunkin puolesta.

X3:n myyntiluvut Suomessa on viime vuosien aikana ollut keskimääräisesti hieman alle 300 autoa vuodessa. Maailmanlaajuisesti se on menestynyt niin hyvin, että X3:n on odotettavissa nousevan brändin suosituimmaksi katumaasturimalliksi. Valmistajan ilmoittamat suunnitelmat lisätä kokoonpanolinjoja USA:ssa, Etelä-Afrikassa ja Kiinassa puhuvat nekin puolestaan odotuksille myyntimenestyksestä.

Ensimmäiset X3-mallit saapuvat Suomeen lähiaikoina.

Uuden BMW X3:n äänieristystä on parannettu selvästi. Alhainen melutaso mahdollistaa miellyttävän matkanteon ja laadukkaasta äänentoistosta nauttimisen. Toisaalta tehokasta eristystä ei läpäise myöskään moottorin kiihdytysäänet, jolloin osa tunnelmasta jää kokematta. BMW on korvannut puuttuvat M Performance -mallin äänet keinotekoisesti, joten kiihdytyksissä moottoriäänet tulevat efektinä kaiuttimista. Toteutus ei ole ilmeisen teennäinen, mutta tietoisena asiasta siihen kiinnittää huomiota ja on huomaavinaan keinotekoisuutta. Normaalissa ajossa ääniefekti ei tule esille, vaan se vaatii terävämmän kiihdytyksen.

Uuteen BMW X3:een tulee tarjolle muun muassa aktiivinen vakionopeudensäädin ja ohjausavustin. Saatavilla on myös joukko muita kuljettajaa avustavia palveluita. Entistä suuremmassa roolissa ovat myös älylaitteiden yhdistämismahdollisuudet auton kanssa. BMW ConnectedDriven kautta löytyvillä palveluilla auton navigaattori laskee valmiiksi reitin seuraavan kalenterimerkinnän kohteeseen. Lisäksi nähtävillä on auton sijaintipaikkaan liittyvät tiedot kuten säätiedotukset, uutiset, Google-haku ja Office-toiminnot.

Sovellusten valikkoon voidaan koostaa yksilölliseksi kokonaisuudeksi haluttuja palveluita ja ominaisuuksia kuten nettikameroita, bensiinihintatietoja, pysäköintitiedotuksia, hotellioppaita. Palvelut toimivat toistaiseksi vain suurimmissa kaupungeissa ja niiden toiminta-alue laajenee kokoajan. Esimerkiksi pysäköintitiedotukset toimivat tällä hetkellä Euroopassa 13 eri kaupungissa.

MIKÄ BMW:n keskikokoisen katumaasturi X3:n tehoversio ja ensimmäinen M Performance -malli X3:n historiassa.

KENELLE Laadukasta ja tehokasta katumaasturia etsivälle.

AJETTAVUUS Uuden perusrakenteen ansiosta X3 on ajettavuudeltaan parempi, tarkempi ja tunnokkaampi kuin edeltäjänsä, joten se nostaa X3:n ajettavuutta sille tasolle, mitä BMW:ltä odotetaan. Autoa on helppo hallita nopeassakin kaarreajossa, eikä se ota sivunojaa käännöksissä. M Performance -alusta on kuitenkin melko pintakova kaikilla ajotiloilla, ja se välittää pientä resonoivaa tärinää tasaisessa moottoritieajossa. Ohjausvälitys on parantunut nopeammaksi ja terävämmäksi ja tuntuma säilyy myös ohjauksen keskivaiheessa. Korin jäykkyys puolestaan tulee esille maastoajossa. Eteneminen on miellyttävää ja hallittua ilman ylimääräistä liikehdintää.

SUORITUSKYKY M40i on ensimmäinen M Performance -malli X3:n historiassa. Tehokas moottori reagoi nopeasti ja vastaa voimalla kiihdytyksiin. Nollasta sataan 4,7 sekunnissa kiihtyvä lähes kaksi tonnia painava katumaasturi tarjoaa todella vaikuttavaa voimantunnetta.

TILAT X3:n sisätilat ovat saaneet vaikutteita kokoluokkaa suuremmista 5- ja 7-sarjoista. Sisätilojen design on toteutettu edeltäjää laadukkaammilla materiaaleilla ja viimestellyillä yksityiskohdilla, kuten kromikoristeilla ja pintojen kontrastielementeillä. BMW on aina pitäytynyt hyvin hillityssä designissa, eikä trendeihin ole koskaan sorruttu. Näin uudistukset eivät jätä edeltäjämalleja vanhan näköisiksi ja auto kestää paremmin aikaa. Istuinten muotoilu on urheillisen tukeva ja säätövaraa on runsaasti etenkin istuinosan reisituen osalta. Korkeampi istumakorkeus parantaa näkyvyyttä kaikilla istuinpaikoilla ja lisäavaruutta on saatavilla panoraamalasikaton verran. Takapenkkien matkustusmukavuus on myös parantunut, koska auton kasvanut akseliväli on hyödynnetty ainakin osittain tilavampien jalkatilojen hyväksi. Mukavalla työkorkeudella olevaa tavaratilaa on tarjolla 550 litraa ja laajennettuna 1 600 litraa.

MALLISTO Voimanlähteet koostuvat polttomoottoreista ja vuonna 2020 mallisto laajenee myös täyssähköisellä versiolla. Dieseleitä on tarjolla kaksi (20d, 190 hv; 30d, 265 hv) ja bensakoneita kolme (20i, 184 hv; 30i 252 hv; M40i, 360 hv). Kaikki versiot yhdistyvät xDrive-nelivetoon ja kahdeksanportaiseen automaattivaihteistoon.

BMW X3 xDrive M40i A M Performance
Polttomoottori
2 998 cm3, R6 turbo
Teho 265 kW (360 hv) / 5 500 r/min
Vääntö 500 Nm / 1 520-4 800 r/min
Vaihteisto 8-vaihteinen automaattivaihteisto
Vetotapa Neliveto
0-100 km/h 4,7 s
Huippunopeus 250 km/h
EU-kulutus 8,2 l/100 km
CO2-päästöt 188 g/km
Mitat Pituus 4 716 mm, leveys 1 897 mm, korkeus 1 676 mm, akseliväli 2 864 mm
Omamassa 1 885 kg
Perävaunumassa jarruin 2 400 kg
Tavaratila 550-1 600 l

Galleria

Kuvat: Mia Pelttari

Lue myös:
Ensituntumaa uudesta BMW X3:sta – myös täyssähköinen versio tulossa
Täysin uusi BMW X3 Suomeen syksyllä – haastaja kovassa luokassa

Teknavin tv-ohjelman 14. tuotantokauden uudet jaksot maanantaisin kello 22.35 MTV3-kanavalla.

Tuoreimmat aiheesta

BMW