Opelin mallisto on kasvanut viimeaikoina pienemmillä katumaastureilla ja crossovereilla. Suurta mallia valikoimasta ei kuitenkaan löydy, mutta monipuoliseksi vaihtoehdoksi tarjolla on maastofarmari Insignia Country Tourer.
Hinta alkaen 37 647
Koeajoauto 60 063 €
Tykkäsimme
- Muotoilusta
- Ajettavuudesta
- Tiloista
- Ergonomiasta
Emme tykänneet
- Keskusnäytön käyttöliittymästä
Opel Insignia Country Tourer eroaa Insignian perusfarkusta 25 millimetriä korkeammalla maavaralla. Lisäksi autossa on hopeanvärinen alleajosuoja ja mustat helmasuojukset suojaamassa korpiteiden kiveniskuilta. Niillä autoon tuodaan sitä paljon puhuttua maastotunnelmaa. Näköä antavat lisäksi vakiovarustukseen kuuluvat 18 tuumaiset kevytmetallivanteet.
Vaikka kyseessä on suuri, yli viisi metriä pitkä auto, joka antaa ymmärtää selviytymiskykyä erilaisissa tilanteissa, on malli saatavilla myös etuvetoisena pienempitehoisten moottoreiden yhteydessä. Vaihtoehto sopii sellaiselle, joka hakee farmariinsa karumpaa tyyliä, mutta omat reitit kulkevat pääasiassa kaupunkiolosuhteissa.
Insignia Country Tourer sopii hyvin sellaiselle, jonka silmää matalampi automalli miellyttää. Lisäksi se osoittautuu jopa monipuolisemmaksi kuin perinteinen SUV. Auto tarjoaa paitsi tilaa, sillä pääsee pidemmälle korpimaisemaan kuin perinteisellä farkkuversiolla. Lisäksi se on mataluutensa vuoksi kovemmassa kurvailussa ja matka-ajossa tiiviisti tienpinnassa kiinni.
MIKÄ Opelin maastotyylinen perhefarkku.
KENELLE Monipuolista suurta farmariautoa harkitsevalle.
AJETTAVUUS Vakiovarustukseen kuuluvat vaihdettavat ajotilat muuttavat ajokokemusta mukavasta urheilulliseksi. Muutokset eri tilojen välillä ovat melko pienieleisiä ja suuren auton tuntuma pysyy jämäkkänä. Kyvykkyyttä tarjoaa osaltaan myös poiskytkettävä luistonesto, minkä avulla auton saa irroitettua esimerkiksi lumesta. Pieni maavaran lisäys pitää ajotuntuman samanlaisena kuin 25 millimetriä matalammassa perusmallissa, Insignia Sport Tourerissa.
SUORITUSKYKY Jos autoaan haluaa monipuolistaa myös tehojen osalta, on 210 hevosvoimainen dieselmoottori erittäin hyvä valinta. Tasaisesti käyvä tupla-ahdettu voimanlähde liikuttaa suurta Insignia Country Toureria hienostuneesti ja voimakkaasti.
TILAT Insignia Country Tourerissa on sama korirakenne kuin malliston perusmallissa Sport Tourerissa, joten tilat ja ergonomia ovat samalla hyvällä tasolla. Suunnitteluratkaisuissa korostuvat käytännöllisyys ja mukavuus. Ohjaamo on moderni, mutta keskinäytön käyttöliittymä vaatii totuttelua.
MALLISTO Insignia Country Tourer on saatavilla etuvetoisena joko 1,5-litraisella bensaturbolla (165 hv) tai kaksilitraisella dieselillä (170 hv). Nelivetoisena mallin saa joko yhdellä tai kahdella turbolla varustetulla dieselvoimanlähteellä (170 ja 210 hv). Bensiinipuolella tarjolla on huippuversio 260 hevosvoiman tehoilla. Tehokkaimmat nelivetoiset mallit ovat lisäksi aina varustettu automaattivaihteistolla.
Opel Insignia Country Tourer 2.0 DCTI BiTurbo 4x4 A8
Polttomoottori 1956 cm3, R4 tuplaturbo
Teho 154 kW (210 hv) / 4 000 r/min
Vääntö 480 Nm / 1 500 r/min
Vaihteisto 8-vaihteinen automaattivaihteisto
Vetotapa Neliveto
0-100 km/h 8,2 s
Huippunopeus 228 km/h
EU-keskikulutus 7,1 l/100 km
CO2-päästöt 197 g/km
Mitat Pituus 5 004 mm, leveys 1 863 mm, korkeus 1 525 mm, akseliväli 2 829 mm
Omamassa 1 807 kg
Perävaunumassa jarruin 1 605 kg
Tavaratila 560-1 665 l
Galleria
Kuvat: Mia Pelttari
Lue myös:
Koeajossa Opel Insignia Sports Tourer – vaikuttavaa käytännöllisyyttä
Teknavi palaa tv-ruutuun uusin 15. tuotantokauden jaksoin. Avausjakso esitetään maanantaina 26.3. klo 22.35 MTV3-kanavalla. Uusinnat ke 28.3. klo 14.00 ja ma 2.4. klo 13.30 MTV3. Lisää ohjelman aiheista löydät osoitteesta www.teknavi.fi.