Koeajossa Opel Crossland X – pikkuauto, tila-auto vai katumaasturi?

Julkaistu 02.01.2018 20:48

Mia Pelttari

mia.pelttari@teknavi.fi

Ostajat hukutetaan tällä hetkellä pienten crossovereiden tarjontaan. Segmentin sopivuus ulottuu laajalle; se tarjoaa sopivaa vaihtelua pikkuautoille ja tyylikästä downgreidausta kokoluokkaa suurempaan autoluokkaan. Yksi pätevä ehdokas on Opelin Crossland X.

Tykkäsimme

  • Tiloista
  • Alustasta
  • Moottorista
  • Ergonomiasta

Emme tykänneet

  • Sisustuksen muovisuudesta
  • Ohjaustuntumasta

Hinta alkaen 19 548 €
Koeajoauton hinta 28 730 €

Crossland X edustaa Opelin uuden mallistoperheen pienintä crossoveria. Sen rakenne perustuu samalle pohjalevylle, joka on käytössä Peugeot 2008:ssa, Citroen C3 Picassossa ja C3 Aircrossissa. Myös moottoritekniikka on samaa.

Muotoilullisesti Crossland edustaa vahvasti perinteistä Opelia. Ulkokuoren alle kätkeytyy pätevä crossover, jossa korostuvat saksalainen jämäkkyys ja ranskalainen mukavuus. Korkeampi muotoilu tuo lisäksi pikkuautoon käytännöllistä tilaa ja ergonomiaa.

Pätevää kokonaisuutta edustavan Crosslandin sisätilojen tyylikkyys ei vakuuta. Yleisvaikutelma on toisaalta pelkistetty, mutta kovamuovinen ja edullisen oloinen. Vaatimattomuuden vastapainona auto tarjoaa suhteellisen hyvän varustelun, johon kuuluvat muun muassa Apple CarPlay ja Android Auto, jotka antavat mahdollisuuden käytää älypuhelinta turvallisesti.

Uusi Crossland X on mielenkiintoinen sekoitus erilaisia autoluokkia. Aina etuvetoisena katumaasturipiirteet jäävät lähinnä muotoilulliseksi kikkailuksi, mutta korkeus helpottaa esimerkiksi autoon istuutumista ja sieltä nousemista. Samalla korkeuden ansiosta sisätiloissa on kokoon nähden miellyttävän avara tunnelma. Erilaisia autoluokkia näppärästi sekoittavana kyseessä on todellakin pieni crossover.

MIKÄ Opelin kompaktin luokan uutuus.

KENELLE Kätevän kokoinen etuvetoinen crossover-malli pikkuautoon tottuneelle.

AJETTAVUUS Crossland X tuntuu isommalta autolta kuin ensinäkemältä ja istumalta tuntuu. Sen alustatuntumassa on sopivassa suhteessa mukavuutta ja jämäkkyyttä, jolloin auto pärjää laajasti erilaisilla tieosuuksilla. Ohjaus on suhteellisen kevyt ja tuntuma jää melko tunnottomaksi ja siksi myös levottomaksi maantienopeuksilla.

SUORITUSKYKY 1,2 litrainen turbomoottori yhdessä 6-portaisen automaattivaihteiston kanssa toimivat mukavan pehmeästi tasaisessa arkiajelussa. Vaihteiston toiminta ei ole nopeinta, mutta sen puutteet tulevat esille vain harvoin. Moottorin teho hiipuu tiukempien ohitusten kiihdytyksissä, mutta riittää hyvin pienellä ennakoinnilla.

TILAT Vaikka Crossland X kuuluu korkeaan pikkuautoluokkaan, se yllättää toiminnallisilla tiloillaan. Hallintalaitteet ovat selkeät ja fyysisiä säätimiä löytyy riittävästi perustoimintojen hallintaan. Käyttöliittymä on saanut ranskalaisia piirteitä, mutta kokonaisuus toimii loogisesti. Korkeampi istuma-asento helpottaa autoon kulkemista ja luo tunnelman pikkuautoa suuremmasta kulkineesta. Ergonomia tukee hyvin myös pidempijalkaista, sillä istuinten reisituki on säädettävissä. Keskimittaisen kuljettajan taakse mahtuu kohtalaisen hyvin istumaan toinen samanlainen. Tavaratilan monipuolisuutta lisää liikuteltava pohjalevy, jonka avulla lattian saa tasaiseksi taitettujen takaselkänojien kanssa tai maksimoitua syvyyden asettamalla levyn alimpaan asentoon.

MALLISTO Crossland X:n voimanlähteinä bensiinipuolella toimivat vapaasti hengittävä versio 82-hevosvoimaisena sekä turboahdettu versio 110- ja 130-hevosvoimaisina. Näistä keskimmäinen on tarjolla myös 6-portaisella automaattivaihteistolla. Dieselmoottoreita tarjolla 1,6-litrainen nelisylinterinen 100- ja 120-hevosvoimaisena versiona.

Crossland X Innovation 1,2 Turbo A6
Polttomoottori
1 199 cm3, R3 turbo
Teho 88 kW (110 hv) / 3 500 r/min
Vääntö 205 Nm / 1 500 r/min
Vaihteisto 6-vaihteinen automaatti
Vetotapa Etuveto
0-100 km/h 11,8 s
Huippunopeus 187 km/h
EU-kulutus 5,3 l/100 km
CO2-päästöt 121 g/km
Mitat Pituus 4 212 mm, leveys 1 765 mm, korkeus 1 605 mm, akseliväli 2 604 mm
Omamassa 1 278 kg
Perävaunumassa jarruin 840 kg
Tavaratila 400-1 500 l

Galleria

Kuvat: Mia Pelttari

Lue myös:
Ensituntuma: Opel sai ranskalaista verta suoniinsa – lopputulos vakuuttaa
Opelin uusi pikkumaasturi etuajassa Suomeen – katso kuvat
Opel julkaisi tulevaisuuden kehityssuunnitelmat – luvassa sähköä ja säästöä
Tässä on Opelin kolmas X – luvassa myös pistokehybridi
Viralliset kuvat: Opel julkaisi loppuvuodesta markkinoille tulevan katumaasturiuutuuden
Opelin mallitykitys jatkuu – 7 uutta automallia vuoden 2017 aikana

Tuoreimmat aiheesta

Opel