Peugeot nappasi Geneven autonäyttelyn yhteydessä arvostetun Vuoden Auto -tittelin uudella 3008:lla. Persoonallisuuden lisäksi 3008 tarjoaa myös kattauksen.
Tykkäsimme
- Persoonallisesti ilmeestä
- Sisätilojen muotoilusta
- Tiloista
Emme tykänneet
- Nelivetomallien puutteesta
- Pintakovasta alustasta
Hinta alkaen 23 702 €
Koeajoauto 40 985 €
Peugeotin viime vuonna esittelemä 3008 sijoittuu alati kasvavaan crossover-luokkaan. Perinteisiä kompaktin luokan hatcback-malleja korkeampi istuma-asento sekä muhkeampi ulkonäkö tuntuvat puhuttelevan autoja ostavaa kansaa. Ja myönnettäköön, että persoonallisuudessaan 3008 on varsin onnistunut kokonaisuus.
Persoonallisuus jatkuu myös sisällä. Kuljettajan ympäröi Peugeotin i-Cockpit-nimellä kutsuma ohjaamoratkaisu, jossa mittaristo sijaitsee lähellä tuulilasia, ja kuljettaja katselee 12,3-tuuman näytöllä toteutettua digitaalista mittaristoa ohjauspyörän kehän yläpuolelta. Ohjaamofilosofiaan kuuluu myös kevyesti kuljettajaa kohti käännetty keskikonsoli, jonka keskipisteenä toimii 8-tuumainen kosketusnäyttö. Kokonaisuus on varsin tyylikäs, mutta samalla myös kiitettävän toimiva. Tyylikkäiden materiaalivalintojen lisäksi viimeistely ei jätä moitteille sijaa.
Myös liikkeellä ollessa asiat ovat pääosin kunnossa. Ohjaus on miellyttävän tarkka ja tehokkaimman dieselmoottorin turvin eteneminen on vaivatonta, joskaan ei kovin urheilullista. Ainoa moitteen sija tulee ainakin GT-mallin kohdalla turhan jäykäksi säädetystä alustasta. Pehmeämpi kyyti tekisi kokonaisuudesta houkuttelevamman.
Peugeotin valinta Vuoden Autoksi ei tutustumisen jälkeen yllätä. Kyseessä on tyylikkäästi muotoiltu auto, jossa muotoseikat eivät kuitenkaan ole heikentäneet käytettävyyttä. Tekniikka puolestaan edustaa nykypäivää ja tarjolla on myös laaja kattaus kuljettajaa avustavia järjestelmiä. Mallisto kuitenkin rajoittuu perinteisiin bensiini- ja dieselvaihtoehtoihin, mikä jää hieman harmittamaan. Jos tarjolla olisi esimerkiksi kovassa huudossa olevaa hybriditekniikkaa, tai Suomen oloissa käytännöllinen neliveto, olisi mahdollinen asiakaskunta vielä nykyistäkin laajempi. Suunta joka tapauksessa Peugeotilla on hyvä.
MIKÄ Tuore Vuoden Auto 2017.
KENELLE Persoonallista keskiluokan crossoveria etsivälle.
AJETTAVUUS GT-versio edustaa malliston urheilullisempaa osastoa, ja tämä tuo mukanaan muun muassa vakiota jämäkämmän alustan. Ajettavuus on korkeahkoksi autoksi jämäkkä, eikä auto pahemmin kallistele. Ohjaus on välitetty nopeaksi ja pieneen ohjauspyörään tottumisen jälkeen autoa on varsin mukava ohjastaa. Valitettavasti sporttisemman tuntuman myötä mukavuus on kärsinyt, ja lievän nypytyksen lisäksi poikittaissaumat tuntuvat epämiellyttävän terävästi autossa. Paremmin kokonaisuuteen sopii pehmeämpi vakioalusta hillitymmällä rengastuksella.
SUORITUSKYKY 180-hevosvoimainen dieselmoottori on erittäin riittävä tämän kokoluokan autolle. Ennen kaikkea vahva vääntö tekee etenemisestä vaivatonta automaattivaihteiston pitäessä kierrosluvun alhaisena. Kovin urheilulliseksi meno ei kuitenkaan missään vaiheessa muodostu.
TILAT Ohjaamo on hyvin kuljettajakeskeinen. Nouseva keskikonsoli on kallistettu kuljettajaan päin ja etumatkustaja istuu selkeästi omassa tilassaan. Kuljettajan näkymä on ensikertalaiselle hieman vieras, sillä mittaristo sijaitsee Peugeotin nykytyyliin lähellä tuulilasia. Mittaristo siis sijoittuu kuljettajan näkökentässä ohjauspyörän yläpuolelle. Hetken totuttelun jälkeen järjestely osoittautuu varsin toimivaksi. GT-version istuimet tarjoavat hyvät säätövarat ja riittävän tuen. Takanakin on hyvin tilaa ja kohtuullisesti reisitukea, mutta sivuttaissuunnassa tasaisen penkki ei tarjoa juurikaan tukea. Tavaratila hyvän kokoinen ja laajennettavissa, mutta nostokynnys jää valitettavan korkeaksi.
MALLISTO Ulkonäön odotuksista huolimatta 3008 on tarjolla vain etuvetoisena. Keulalle on tarjolla PSA:n useaan kertaan palkittu kolmisylinterinen PureTech-bensaturbo 130-hevosvoimaisena versiona, ja bensapuolen kunkkuna löytyy 1,6-litrainen 165-hevosvoimainen turbo, joka on aina automaattivaihteinen. Dieselmallistosta löytyy koeajetun lisäksi kaksilitraisen 150-hevosvoimainen versio, sekä 100- ja 120-hevosvoimaiset versiot 1,6-litraisesta dieselistä. Varustetasoina ovat Access, Active, Allure sekä kattavimpana nyt ajettu GT.
Peugeot 3008 GT BlueHDi 180
Polttomoottori 1 997 cm3, R4 turbo
Teho 133 kW (180 hv) / 3 750 r/min
Vääntö 400 Nm / 2 000 r/min
Vaihteisto 6-vaihteinen automaatti
Vetotapa Etuveto
0-100 km/h 8,9 s
Huippunopeus 211 km/h
EU-kulutus 4,8 l/100 km
CO2-päästöt 124 g/km
Mitat Pituus 4 447 mm, leveys 1 841 mm, korkeus 1 615 mm, akseliväli 2 675 mm
Omamassa 1 540 kg
Perävaunumassa jarruin 1 700 kg
Tavaratila 520-1 670 l
Galleria
Kuvat: Mikko Autio
Lue myös uuden Peugeot 5008:n koeajo:
Koeajossa täysin uusi Peugeot 5008 SUV – nimestään huolimatta tila-auton sukua
Lue lisää kompakteista katumaastureista ja crossovereista:
Koeajossa näpsäkkä pikku-Q – kaupunkiympäristön ammattilainen
Koeajossa Mercedeksen yllättävä pikku-SUV – tarjolla tilaa ja mukavuutta
Koeajossa pihistelevä Kuga – muhkean katumaasturin keulalta löytyy piskuinen moottori
Koeajossa suomalaisten kestosuosikin tehoversio
Seatin näyttävä katumaasturiuutuus vetoaa tunteisiin – muttei riittävästi
Tältä näyttää Skodan uusi kompakti SUV – muotoilussa vaikutteita isoveljestä
Koeajossa Volkswagenin vuoden tärkein uutuus