Katumaasturien suosiolle ei näy loppua ja mallistot laajenevat jatkuvasti. Suuri osa muhkean näköisistä autoista on kuitenkin varustettu pienillä moottoreilla ja veto välitetään vain kahdelle renkaalle.
Tykkäsimme
- Ajettavuudesta
- Vaihteiston täsmällisyydestä
Emme tykänneet
- Isoista katvealueista
- Verkkaisesta suorituskyvystä
- Takapenkin muotoilusta
Hinta alkaen 30 326 €
Koeajoauto 36 585 €
Ford Kuga koki varsin ison kasvojenkohotuksen ja ilme muuttui aiempaa määrätietoisemmaksi. Keulan aiempaa kulmikkaammat muodot antavat itsevarman vaikutelman ja kokonaisuus näyttää massiiviselta.
Muhkeat muodot kätkevät sisäänsä kuitenkin yllätyksen; pellin alla piileskelee auton kokoon nähden pieni 1,5-litrainen turbodiesel. Maasturimainen ulkonäkö hämää myös vetotavan suhteen, sillä voima välitetään vain eturenkaille. Tämä on ollut kasvava trendi katumaasturimarkkinoille, sillä asiakkaat haluavat näyttävää ulkonäköä, mutta nelivetoisuudelle ja maasturin ominaisuuksille on harvassa tilanteessa oikeaa tarvetta.
Muutama yleisimmistä perusteluista katumaasturien ja crossovereiden hankinnalle on ulkonäön lisäksi korkean istuma-asennon tuoma helppo sisäänkäynti ja parempi näkyvyys. Etenkin ensimmäinen on kiistämätön etu myös Kugan kohdalla, mutta näkyvyyttä rajoittavat valitettavan suuret katvealueet etuviistoissa. A-pilarit ovat alalaidastaan todella leveät, ja pilareista lähtevät peilit laajentavat katvetta entisestään. Pitkälle eteen ulottuvan tuulilasin myötä pitkä kojelauta luo mukavan avaran vaikutelman etupenkkiläisille, mutta samalla keulan hahmottaminen vaikeutuu.
Kuljettajan paikalta Kuga on tuttua Fordia. Penkit tarjoajat hyvän tuen ja säätövarat riittävän hyvän ajoasennon löytämiseksi. Mittaristo on selkeä, keskikonsolia hallitsee iso kosketusnäyttö ja näkyvillä olevat näppäimet ovat loogisesti sijoiteltu. Fordin SYNC-järjestelmä on kokenut myös päivityksiä, mutta se ei edelleenkään ole toiminnallisuudeltaan parhaimpien tasolla. Valikkorakenteet ovat aavistuksen monimutkaisia, kosketusnäytön käyttö vaatii yllättävän paljon voimaa, ja itse näyttö on hieman turhan kaukana kuljettajasta, minkä seurauksena ajon aikana näytön käyttäminen vaatii kurottelua.
Pienehkö dieselmoottori puolestaan vaatii hieman totuttelua. Suorituskyky on verkkainen, ja tehokas vetoalue jää varsin kapeaksi. Auton tekniset tiedot paljastavat verkkaisuuden yhden syyn: muhkealla Kugalla on omamassaa lähes 1 600 kiloa. Maukkaan ajettavuuden pariksi jääkin kaipaamaan hieman reippaampia menohaluja.
Päivittynyt Kuga tarjoaa aikaisempaa muhkeamman ulkonäön lisäksi edelleen luokkansa kärkeen sijoittuvat ajo-ominaisuudet. Täysipainoisesti niistä nauttiminen kuitenkin edellyttää hieman pirteämpää moottorivaihtoehtoa. Onneksi Kugan mallisto on laaja, ja sieltä löytyy riittävästi vaihtoehtoja erilaisiin tarpeisiin.
MIKÄ Muhkean katumaasturin pihistelevä pikku-diesel.
KENELLE Muhkeasta ulkonäöstä pitävälle autoilijalle, jolle kuitenkin riittää taloudellisen dieselin rauhallinen suorituskyky.
AJETTAVUUS Fordit ovat lähtökohtaisesti varsin viihdyttäviä autoja ajaa, eikä Kuga tee tähän poikkeusta. Iso kiitos tästä kuuluu miellyttävän tunnon tarjoavalle ja varsin nopeaksi välitetylle ohjaukselle, joka ei kuitenkaan mene hermostuneen puolelle. Myös alusta toimii hyvin kaikissa arkitilanteissa.
SUORITUSKYKY Isohko auto ja pikkuinen dieselmoottori muodostavat rauhallisen kokonaisuuden, josta kielii myös nykypäivänä varsin verkkainen 12,7 sekunnin aika satasen nopeuteen. Iskutilavuuteen nähden hyvä vääntö on käytettävissä valitettavan kapealla alueella, minkä seurauksena vaihteistoa saa käyttää melko aktiivisesti. Onneksi Kuga tarjoaa Fordien tapaan miellyttävän täsmällisen vaihteiston kuljettajan hämmennettäväksi. Moottori ei myöskään tarjoile suurempia menohalua huipputehon alueella, ja korkeammilla kierroksilla meno tuntuu hieman tukahdetulta. Verkkaisuus korostuu maantienopeuksissa, joten esimerkiksi ohitustilanteisiin kannattaa varata hyvin tilaa. Osana suorituskykyä on kuitenkin tarjolla pieni kulutus, jonka saavuttamisessa myös pitkät välitykset auttavat.
TILAT Keskikonsolin ja kojelaudan muotoilu jakavat etutilat selkeään kahteen poteroon, joissa kuitenkin viihtyy hyvin. Takana on kohtuullisen hyvin tilaa, mutta turhan tasaiseksi muotoiltu penkki ei valitettavasti tarjoa sivuttaissuunnassa juuri minkäänlaista tukea. Myös istuinosa voisi tarjota hieman paremmin reisitukea. Tavaratilaa on hyvin tarjolla, mutta tuttuun nykytyyliin nostokynnys on korkeahko. Laajennettuna tilaan jää keskellä varsin iso kynnys.
MALLISTO Kuga on tarjolla koeajetun pikku-dieselin lisäksi 2,0-litraisen dieselin 150- ja 180-hevosvoimaisilla versioilla, sekä 1,5-litraisena bensaturbona 150- sekä 182-hevosvoimaisena. Kaikki dieselit ovat tarjolla sekä manuaali- että automaattivaihteisina, kun bensamalleista pienempi on manuaali ja isompi automaatti. Pienimpien moottorien yhteydessä Kuga on aina etuvetoinen, keskimmäinen diesel on tarjolla etuvedon lisäksi nelivetona, ja tehokkaimmat versiot ovat aina nelivetoisia. Fordin perinteisten Trend- ja Titanium-varustelujen lisäksi Kuga on tarjolla ensi kertaa sporttisella ST-Line-varustelulla sekä ylellisenä Vignale-mallina.
Ford Kuga 1.5 TDCi Titanium
Polttomoottori 1 499 cm3, R4 turbo
Teho 88 kW (120 hv) / 3 600 r/min
Vääntö 270 Nm / 1 500-2 000 r/min
Vaihteisto 6-vaihteinen manuaali
Vetotapa Etuveto
0-100 km/h 12,7 s
Huippunopeus 173 km/h
EU-kulutus 4,4 l/100 km
CO2-päästöt 115 g/km
Mitat Pituus 4 531 mm, leveys 1 838 mm, korkeus 1 703 mm, akseliväli 2 690 mm
Omamassa 1 591 kg
Perävaunumassa jarruin 1 200 kg
Tavaratila 456-1 603 l
Galleria
Kuvat: Mikko Autio
Lue lisää uudistuneesta Ford Kugasta:
Koeajossa uudistunut Ford Kuga – rehti ajettava
Lue lisää kompakteista katumaastureista ja crossovereista:
Koeajossa näpsäkkä pikku-Q – kaupunkiympäristön ammattilainen
Koeajossa Mercedeksen yllättävä pikku-SUV – tarjolla tilaa ja mukavuutta
Koeajossa suomalaisten kestosuosikin tehoversio
Seatin näyttävä katumaasturiuutuus vetoaa tunteisiin – muttei riittävästi
Tältä näyttää Skodan uusi kompakti SUV – muotoilussa vaikutteita isoveljestä
Koeajossa Volkswagenin vuoden tärkein uutuus