Toyota Auris ei ole kaikkein jännittävin perheauto markkinoilla. Silti se sopii todella hyvin todella monelle.
Tykkäsimme
- Edullisesta ajettavuudesta
- Tiloista
- Käytännöllisyydestä
Emme tykänneet
- Äänieristyksestä
- Vanhanaikaisesta näytön grafiikasta
Hinta alkaen 21 837 €
Koeajoauto 30 209 €
Toyota Auriksen menestyksen salaisuus lienee sen hyvässä itsetunnossa. Auton identiteettiä ei ole yritetty väkisin taivuttaa tyylikkäämmäksi, jolloin se palvelee suoraviivaisesti arjen käyttöautona. Auriksen kulmakivinä ovat yksinkertaiset perusasiat: käytännällisyys, edullinen käytettävyys ja hyvä maine luotettavuudessa.
Auriksesta tekevät käytännöllisen sen hyvät tilat neljälle, tiukasti viidelle aikuiselle, sekä toimivat tavaratilat. Hallintalaitteet ovat selkeät, säätimiä on riittävästi esillä ja asettelu on loogista. Näytön grafiikka on osittain niin vanhanaikaista, että se on jo retrohenkistä Sama pätee myös järjestelmän nopeuteen, sillä välillä kosketukseen reagointia saa odotella tovin jos toisenkin. Materiaaleissa on käytetty runsaasti muoviosia, mutta laatuvaikutelma ja viimeistely ovat silti kohtuullisen hyvällä tasolla.
Galleria
Huoleton sähkömoottori tuo mukavaa hiljaisuutta liikkeellelähtöihin ja kaupunkiajoon. Hybriditekniikka mahdollistaa myös edulliset ajokilometrit. Hiljaisuus tosin loppuu polttomoottorin pärähdettyä käyntiin. Etenkin kiihdytyksissä melutaso nousee kovaksi CVT-vaihteiston päästäessä bensamoottorin valloilleen. Rauhallisessa ajossa voimalinjan toiminta on kokonaisuudessaan hienostunutta ja siinä tuntuu Toyotan pitkä kokemus juuri hybridivoimalinjojen rakentamisesta.
Ajettavuudeltaan Toyota ei herätä suuria tunteita. Kevyt ja tarkka ohjaus palvelee hyvin kaupunkiliikenteessä ja taajamissa, missä auto on vahvimmillaan. Moottoritienopeuksissa suhteellisen nopea ohjaus vaatii tarkkaa kättä ja aktiivista kaitsemista. Suuntavakauden lisäksi myös tuntoa ohjaus voisi välittää kuljettajalle hieman enemmän. Alusta hoitaa tehtävänsä kiitettävällä täsmällisyydellä ja mukavuudella.
Yksinkertaisuus ja kustannustehokkuus luovat helposti lähestyttävän ja turvallisen ilmapiirin selvitä arjen muuttuvista tekijöistä. Auris ei ole muotoilun taidonnäyte, mutta sen suoraviivaisuus viehättää. Ja evoluutiossakin on kautta aikojen pärjännyt parhaiten se, joka pysyy muuttuvissa tilanteissa mukana.
Toyota Auris Touring Sports 1,8 Hybrid
Polttomoottori 1 798 cm3, R4
Yhteisteho 100 kW (136 hv) / 5 200 r/min
Vääntö 142 Nm / 4 000 r/min
Sähkömoottori 60 kW / 207 Nm
Vaihteisto CVT-automaatti
Vetotapa Etuveto
0-100 km/h 11,2 s
Huippunopeus 175 km/h
EU-kulutus 3,5 l/100 km
CO2-päästöt 81 g/km
Mitat Pituus 4 595 mm, leveys 1 760 mm, korkeus 1 485 mm, akseliväli 2 600 mm
Omamassa 1 335 kg
Perävaunumassa jarruin 345 kg
Tavaratila 530 l
Kuvat: Mia Pelttari