Hyundai i30 Wagon kerää hyvät pisteet käytännöllisyydestä. Se on tehty palvelemaan siellä, missä auto suurimman osan elämästään usein viettää – arjen siirtymissä.
Tykkäsimme
- Alustasta
- Moottorin puhdikkuudesta
- Tilavuudesta
- Muotoilusta
Emme tykänneet
- Sisätilojen muovisuudesta
- Ohjaustuntumasta
Hinta alkaen 20 790 €
Koeajoauto 34 075 €
Hyundain perhefarkku on selvästi brändin kunnianhimoinen yritys päästä vakavasti otettavaksi perheautoksi. Ja sellaisia elementtejä autosta myös löytyy. Se on tilava, mukava ajaa ja sen ulkonäössä on sopivasti virtaviivaisuutta. Hintakaan ei pilaa sen mahdollisuuksia.
i30 Wagonin käytännöllisyyden kulmakivenä toimiva tavaratila laajenee perustilan 605 litrasta 1650 litraan. Ero on suuri verrattuna hatchbackin 395 litraan. Tavaratila on kapasiteetiltaan markkinoiden parhaimmistoa.
Sisätiloissa sama selkeä linjanveto jatkuu ulkopuolen kanssa. Ensivaikutelma on pelkistetty, mutta melko muovisen oloinen siististä viimeistelystä huolimatta. Suunnittelussa on edetty käytännöllisyys edellä, mikä näkyy esimerkiksi selkeinä painikkeina oleellisille toiminnoille. Hallintalaitteisto toimii moitteettomasti ja vaivattomuus luo ohjaamoon mukavan tunnelman.
Ajettavuudeltaan i30 Wagon noudattelee samaa vaivattomuutta kuin sisätilojen design. Ohjauksesta on puudutettu selkein tunto pois ja keskitytty kevyeen ratin käsittelyyn. Arjen ajelussa tämä voimakkaasti mukavuuspainotteinen ohjaustuntuma palvelee kuitenkin riittävän täsmällisesti.
i30 Wagon on varsin vakavasti otettava haastaja arkifarkkujen luokassa. Se on varman ja vaivattoman oloinen ja lisäksi sen ulkonäkökin on miellyttävä. Lisäksi se tarjoaa runsaasti tilaa ja hyviä pieniä innovaatioita säilytystilan suhteen, kuten lokeroita tavaratilan pohjan alla sekä tilanjakajan kiinnitysremmeillä. Hinnoittelussa on pidetty sama järkevyys kuin suunnittelussa, joten voidaan sanoa Hyundain onnistuneen luomaan hyvin kunnianhimoisen tuotteen tähtäämään perheautomarkkinoille.
MIKÄ Hyundain kunnianhimoisin perhefarkku.
KENELLE Tilaa tarvitsevalle arjen sankarille.
AJETTAVUUS i30 Wagon on ajettavuudeltaan perusautoluokassa oikein hyvä. Ohjaustuntumaan kaipaisi hieman terävyyttä, mutta muuten mikään autossa ei ärsytä. Ajaminen on helppoa, ja erityisen mukavan siitä tekee alhaiseksi jäävä sisämelu.
SUORITUSKYKY Wagonin lähtökohtana on luonnollisesti ollut käytännöllisyys ja taloudellisuus, joten hurjia elämyksiä ei ole tarjolla. Moottori toimii kuitenkin vaivattomasti ja vastaa reippaasti kaasuun, jolloin arjen ohituksissa ei tarvitse jäädä jalkoihin. Normaalissa ajossa seitsemänportainen kaksoiskytkinvaihteisto hoitaa tehtävänsä mukavasti, mutta esimerkiksi ohitustilanteissa toiminta voisi olla aavistuksen ripeämpää.
TILAT Ohjaamossa saa hyvän ajoasennon, ja etenkin istuinosan pituus yllättää positiivisesti. Sivuttaistukea ei ole odotetusti juurikaan tarjolla. Takapenkeillä on hyvin tilaa aikuisellekin matkustajalla, ja tavaratilaa on runsaasti. Ison lastausaukon ja kynnyksettömyyden ansiosta tila on helposti käytettävissä.
MALLISTO i30 Wagonin moottorivalikoiman aloittava malli on vapaasti hengittävä 1,4-litrainen ja 100-hevosvoimainen versio. Muut moottorivaihtoehdot ovat turboahdettuja, joista valinnan voi tehdä kahden bensiinimoottorin ja kahden 1,6-litraisen turbodieselin väliltä (110 ja 136 hv). Koeajetun 1,4 T-GDi -bensiinimoottorin lisäksi tarjolla on kolmesylinterinen 1,0 T-GDi, joka kehittää 120 hevosvoimaa.
Hyundai i30 Wagon 1,4 T-GDI 7DCT Style
Polttomoottori 1 353 cm3, R4 turbo
Teho 103 kW (140 hv) / 6 000 r/min
Vääntö 242 Nm 1 500 / r/min
Vaihteisto 7-vaihteinen kaksoiskytkinautomaatti
Vetotapa Etuveto
0-100 km/h 9,5 s
Huippunopeus 203 km/h
EU-kulutus 5,5 l/100 km
CO2-päästöt 125 g/km
Mitat Pituus 4 585 mm, leveys 1 795 mm, korkeus 1 465 mm, akseliväli 2 650 mm
Omamassa 1 369 kg
Perävaunumassa jarruin 1 400 kg
Tavaratila 601-1 650 l
Galleria
Kuvat: Mia Pelttari
Teknavin tv-ohjelma palaa jälleen ruutuun! Uudet 14. tuotantokauden jaksot alkavat maanantaina 18.9. klo 22.35 MTV3-kanavalla.