Fernando Alonson päätös jättää F1-kauden legendaarisin osakilpailu ajamatta Indy-kokeilun takia on isku formula ykkösten asemalle moottoriurheilun kuninkuusluokkana. Samalla se on kuitenkin myös uusi ovenavaus Yhdysvaltain maaperälle.
MAINOS
Bahrainin F1-viikonloppu C Morella!
Perjantai: Harjoitukset klo 13.55 ja klo 17.55
Lauantai: Harjoitukset klo 14.55, aika-ajo klo 17.55
Sunnuntai: Kiinan GP klo 17.55, ennakkotunnelmat klo 16.30!Kaikki F1-ajojaksot suorana C More Maxilla ja C More -suoratoistopalvelussa!
F1 on yrittänyt saada jalansijaa Yhdysvaltain markkinoilta jo 1960-luvulta lähtien, mutta ponnekkaimmatkin yritykset ovat päättyneet pettymykseen. Kovista satsauksista huolimatta USA ei ole hullaantunut vanhan mantereen sofistikoitunutta arroganssia henkivästä lajista. Ei 70-luvulla, ei 80-luvulla, ei 90-luvulla eikä myöskään 2000-luvulla.
Yksittäiset kisatapahtumat ovat olleet yleisömenestyksiä, kuten esimerkiksi jotkut 2000-luvun kisat Indianapolisissa, mutta televisiossa katsojaluvut ovat jääneet hämmentävän kehnoiksi, mikä tietysti haittaa sarjan levittäytymistä maassa.
Sarjan uusi omistaja Liberty Media yrittää nyt kuumeisesti saada amerikkalaisia innostumaan formula ykkösistä. Yhdysvaltoihin on suunnitteilla tulevaisuudessa useampikin F1-kisa, mutta sitä ennen lajin markkina-arvolle olisi pystyttävä tekemään jotain. Siinä Fernando Alonson yhden yön juttu saattaa olla hyvä avaus.
F1-kuskit on totuttu näkemään Amerikassa ylimielisinä primadonnina, jotka pääsevät liiallista teknologiaa pursuavien ja nykyään myös luonnonvaroja säästävien autojensa kanssa liian helpolla. Sacha Baron Cohenin esittämä Jean Girard elokuvassa Talladega Nights on hyvä esimerkki tästä.
Se todellinen racing, se tapahtuu Indy- ja Nascar-kisoissa rengas rengasta vasten taistellen bensaa ja peltiä säästämättä.
Alonsoa ylimielisempää lähettilästä on toki mahdotonta kuvitella. Oviedon ohjus saapastelee aurinkolasit päässään Indianapolisin varikolle kertomaan vahvalla matadoriaksentilla, miten autoa oikeasti ajetaan. Pahinta tässä vaiheessa olisi ottaa kunnon selkäsauna koko porukan puolesta. Lewis Hamilton oli kuitenkin vakuuttunut, että Alonso on paddockin paras kuski heti sinne kävellessään.
Päätös jättää Monacon GP ajamatta tuntuu McLarenin puolelta melko surulliselta ratkaisulta. Alonso on siinä aivan oikeassa, että ennen kauden alkua McLarenilta kenkää saanut Ron Dennis tuskin olisi häntä Indy 500 -kisaan päästänyt. Dennisin lähdön jälkeen täytyy toivoa, ettei ongelmissaan rypevä McLaren heitä menemään kaikkea arvokkuuttaan vain saadakseen avattua uusia markkinoita tärkeille alueille.
Sen formula ykköset kuitenkin tarvitsevat, että kuskit ja toimijat tunnettaisiin paremmin USA:ssa. Kimi Räikkösen Nascar-keikka oli yksi tällainen päänavaus, vaikka sen tekikin silloin jo kertaalleen uransa lopettanut kuski.