Kun kauden kolmas kisa on jo ovella, on tartuttava kuumaan perunaan, joka on puhuttanut F1-piirejä.
MAINOS
Bahrainin F1-viikonloppu C Morella!
Perjantai: Harjoitukset klo 13.55 ja klo 17.55
Lauantai: Harjoitukset klo 14.55, aika-ajo klo 17.55
Sunnuntai: Kiinan GP klo 17.55, ennakkotunnelmat klo 16.30!Kaikki F1-ajojaksot suorana C More Maxilla ja C More -suoratoistopalvelussa!
Fernando Alonson ilmoitus jättää keväinen Monacon kisa väliin Indy 500 -kisan kustannuksella oli parasta mitä espanjalaiselle on vähään aikaan tapahtunut moottoriurheilurintamalla.
McLaren-kaudet ovat tuottaneet hänelle pettymyksiä toisensa jälkeen. Tähän kauteen lähdettäessä uudet autot ja säännöt toivat toiveen paremmasta huomisesta, mutta toive oli lyhyt kuin Suomen kesä. Ja yhtä kylmä.
MCL-32 varustettuna Hondan voimayksiköllä, on ollut susi jo syntyessään ja toiveikkuuden, minkä Alonson kasvoilta saattoi lukea vielä auton julkistamistilaisuudessa, on saattanut jo aikapäiviä sitten huomata vaihtuneen epätoivon ja parodian muotoon.
Kunnes keskiviikkona kasvoilta saattoi jälleen lukea jotain parempaa, jotain josta kilpa-autoilijan tunnistaa. Sellaisen kilpailijan, joka on tottunut voittamaan. Toivon ja valon pilkahdus.
Indy 500:ssa kilpaileminen antaa oikeasti Alonsolle mahdollisuuden menestykseen, eikä nyt puhuta mistä tahansa ovaalipäristelystä. Indy 500 on yksi moottoriurheilun helmistä, jonka voittaja ikuistetaan kiinteänä osana rata-autoilun kunniagalleriaan. Etenkin, kun kuljettaja on niittänyt menestystä myös formula ykkösissä. Jim Clarkin ja Graham Hillin legendaa kerrotaan edelleen 50 vuotta heidän voittojensa jälkeen.
Formula ykkösten maailmanmestareista myös Emerson Fittipaldi, sekä Jacques Villeneuve ovat kyseisen kisan valloittaneet.
Anna palaa Alonso! Lahjakkaana kuljettajana Alonso varmasti oppii myös niksit, joita ovaaliradan valloittamiseen vaaditaan ja vaikka voitto jäisi ensimmäisellä kerralla saavuttamatta, on tämän kaltainen haaste entisestään omiaan lisäämään Alonson nälkää kilpailemiseen, sekä menestyksen tavoitteluun.
Eikä liiemmälti kannata kantaa huolta Alonson korvaajasta. Jenson Buttonilla on yhä voimassa oleva sopimus tallin kanssa, tyylikäs edustaja, joka hoitaa homman kotiin. Olen vahvasti sitä mieltä, että kuskeille tekee muutenkin hyvää, omien ambitioiden niin ohjatessa, hakea kokemusta muista luokista, olkoon se sitten kestävyyspuolelta, Indystä, rallista, kunhan ajavat jos mielihalut niin ohjaavat.
Ongelma tietenkin tulee tallien puolelta, omassa protektionismissa he eivät halua ottaa riskiä loukkaantumiseen. Kuljettajat ovat kuitenkin nykyaikana mitä enenevissä määrin sijoituksia, kuin lihatonta materiaa, josta pidetään huoli, holhouksenkin uhalla.
Alonson tapauksessa myös kaupalliset intressit osuvat kohdalleen, koska Indyn toisena moottoritoimittajana Hondalla on valtava näkyvyys, myös menestys on täysin toisenlaista kuin kuninkuusluokassa. Mikä olisikaan juhlavampaa japanislaisvalmistajalle, kuin Alonson voitto Hondan moottorilla yhdessä moottoriurheilun pyhätöissä.
Toki vielä pari kisaa ajetaan vielä ennen Alonson Indy-seikkailua. Ennen Bahrainin kisaa ihmetyttää Kimi Räikkösen ongelmat auton aliohjaavuuden kanssa. Aletaan olla kynnyksellä jolloin auto on saatava balanssiin ja tätä kautta tulokseen muutaman napsun korjaus ylöspäin.
Italialainen lehdistö puskee seuraajaehdokasta suomalaisen tilalle kuin käärmettä pyssyyn, eivätkä huudot ainakaan hiljene jos Bahrainissa ei tule onnistumista.
Optimistina olen kuitenkin jälleen toiveikas, molempien suomalaisten kohdalla. Vaikka Räikkönen ei koskaan ole voittanut Bahrainissa, on hän noussut siellä 8 kertaa palkintokorokkeelle.
Valtteri Bottas on varmasti nollannut Kiinan tapahtumat ja on valmis nousemaan jälleen kolmen nopeimman joukkoon.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.