Kun pellin alla möyhii 560 hevosvoimaa turboahdetun V8-moottorin tuottamana, ja korvissa kaikuu voimanpesän tuottama jylinä, on ajajan kaasujalan pohjassa jatkuva kutitus ja tarve tällätä jalka auton lattiaan. Älyttömyydestään huolimatta Audi RS6 on yllättävän järkevä auto.
Isänpäivän kunniaksi koeajoimme perhautoilijan unelman, Audi RS6 Avantin S Tronic -automaattivaihteistolla. Se on samaan aikaan maailman järkevin ja maailman järjettömin auto.
Audi RS6 Avant 4.0 TFSI V8 Quattro Tiptronic
Suurin teho 560 hv
Suurin vääntömomentti 700 Nm
Huippunopeus (raj.) 250 km/h
0-100 km/h 3,9 sekuntia
Yhdistetty kulutus 9,6 l / 100 km
Co2-päästöt 223 g/km
Hinta alkaen 184 187,40 / koeajoauto 205 935,56 lisävarusteineen
Saksalaiskaunottaren järkevyyden huomaa varusteiston kattavuudesta ja kertakaikkisen kauniista ulkomuodosta – ja tietenkin joka ”iskälle” tärkeistä perheominaisuuksista: takakontin tilavuudesta, matkustusmukavuudesta ja turvallisuusvarusteista.
Järkyttävän kovat teholukematkin voi nähdä turvallisuuteen vaikuttavana tekijänä, ja näin isät usein tehokkaiden autojen ostoja hallitukselle/äidille perustelevatkin (silmät kiiluen):
– Pääsemme sitten kesälomareissuilla nopeasti ja turvallisesti rekoista ja karavaanareista ohi, kun autossa on tehoa!
Tässä perheautossa sitä voimaa on 560 hevosvoimaa nelilitraisen TFSI-moottorin tuottamana. Myllyhän on V8. RS6 kiihdyttää pysähdyksistä sadan kilometrin tuntinopeuteen 3,9 sekunnissa.
Tehtaan ilmoittama keskikulutus sadalla kilometrillä on 9,6 litraa, ja koeajolenkin kahdeksankympin vauhteihin rajoitetuilla osuuksilla tähän ja vähän allekin päästiin helposti. Koeajettu auto maksaa noin 205 000 euroa. ”Karvalakkina” RS6:n saa hieman yli 184 000 euron hintaan.
Ajaminen = paradoksi
Ajaminen tällä autolla on yhtä paradoksia. Tieto voimaresursseista kutittaa oikeata jalkaa suoristumaan – ei jarrulle – vähänkin tyhjemmällä ja mutkaisemmalla tiellä, mutta vouti kieltää. Toisaalta maantieajossa RS6 on sivistyneimpiä koskaan ajamiani autoja. Esimerkiksi 21-tuumaiset pyörät eivät melullaan häiritse – siitä kiitos luonnollisesti auton äänieristyksille.
”Ärräskutosessa” on myös start-stop-järjestelmä. Aina, kun auto hörähtää käyntiin liikkeelle lähtiessä, rummuttaa moottori ilmoille viettelevän voimakkaan mylväisyn – ja taas houkutus käy painamaan pedaalia pohjaan.
Perhekäytössä auto on mainio. Kaikki mahtuvat tämän kokoluokan autossa sujuvasti sisään ja Cybex-merkkinen suurikokoinen lasten turvaistuin sopii takapenkille hyvin. Isofix-kiinnityksellä penkki pysyy turvallisesti kiinni.
Takakontissa kulkevat tilavasti vaikka useamman pelurin jääkiekkovarusteet, Ikea-reissun muoviastia- ja hyllyostokset tai eläinperheen musti, mirri ja minipossu. Ja tässä kohtaa autoartikkelia pitää aina mainita, että penkit saa kääntymään siten, että takakontin tilavuus laajenee lähes ruumisauton mittoihin.
Mikä tärkeintä meidän isien kannalta: moni perheen hallitsi..., anteeksi, äitikin hyväksynee tämän auton – jos hinnasta ei tarvitse neuvotella. RS6 näyttää supertyylikkäältä tavalliselta farmariautolta, mitä se ei tietenkään ole, ja autoa on äärimmäisen helppo ajaa. Peruutus-, keula- ja 360-asteen (lintuperspektiivi) kamerat paljastavat kaiken auton ympäriltä. Lisäksi Audin multimediajärjestelmä on käyttökokemukseltaan markkinoiden kätevimpiä omaksuttavia.
Tämä auton ratin taakse istuessa täytyy varmistua siltä, ettei tietämättään kytke esimerkiksi luistonestoa pois päältä – raivokas teholukema tuottaa vaikeasti hallittavan auton, jos ajoavustimet ovat aktivoimatta eikä kuljettaja ole valmistautunut.
Elämä tämän auton lainaisäntänä oli niin mukavaa, että harkitsin pitkään palautanko autoa maahantuojalle lainkaan. Vitsi, vitsi!
Audi RS6 Avant kuvattuna marraskuisen aamuauringon valaisemana.