Vielä kesällä vankassa nousukiidossa olleen Valtteri Bottaksen syysilman lailla viilenneet otteet alkavat jo luoda huolta suomalaiskuskin tulevaisuudesta formula ykkösissä. Kaiken yllä on jopa pieneltä loukkaukselta tuntunut yhden vuoden jatkosopimus, joka pakottaa Bottaksen antamaan esimiehilleen toistuvasti näyttöjä erittäin vaikeassa tilanteessa.
MAINOS
Japanin F1-viikonloppu
C Morella!Perjantai: Harjoitukset klo 03.55 ja 07.55
Lauantai: Harjoitukset klo 05.55, aika-ajo klo 09.55
Sunnuntai: Japanin GP klo 07.55, ennakkotunnelmat klo 06.30!Kaikki F1-ajojaksot suorana C More Maxilla ja C More -suoratoistopalvelussa!
Tilaa C More ja aloita katselu vaikka heti.
0,541 sekuntia. Tämän lähemmäksi Bottas ei ole päässyt Mercedeksen tallikaveristaan Lewis Hamiltonista elokuun jälkeisissä aika-ajoissa. Tuollaisia marginaaleja ei ole aina tällä kaudella totuttu näkemään edes kärkiviisikon välillä, joten ero on todella merkittävä.
Se, mistä Mercedes-kuskien välinen tasoero on johtunut kolmella hyvin erityyppisellä radalla Italiassa, Singaporessa ja Malesiassa, onkin sitten isomman pohdinnan paikka. Bottas kuitenkin vahvisti Malesian kisan jälkeisessä avoimessa puheenvuorossaan, ettei ole pystynyt sopeutumaan vaikeampiin säätöihin läheskään yhtä helposti kuin Hamilton. Nyt täytyy toivoa, että Japanissa ja sitä seuraavissa Mersulle paremmin sopivissa kisoissa palaset loksahtavat taas paikoilleen.
Bottas on käynyt paljon keskusteluita tiimin insinöörien kanssa, ja varmasti Mercedeksellä tehdään tällä hetkellä kaikki voitava sen eteen, että myös hän kokee olonsa mukavaksi. Pääpaino on kuitenkin Hamiltonin maailmanmestaruuden varmistamisessa, mihin myös Malesian toisistaan poikkeavat aeropaketit viittasivat. On helppo vetää johtopäätös, että Valtteri laitettiin testaamaan uusia, Sepangin radalle heikosti sopineita osia Hamiltonin myöhempää käyttöä varten. Nythän ne osat ovat hänenkin autossaan Suzukassa.
Bottaksen asenne, sosiaaliset taidot sekä kyky sitoutua yhteistyöhön olivat merkittävässä roolissa, kun Mercedes päätti jatkaa hänen sopimustaan. Suomalainen osoitti kesän kisoissa myös raakaa nopeutta, kykyä oppia rivakasti uuden auton niksit ja jopa haastaa Hamilton radalla isompaa draamaa aiheuttamatta, joten yhteistyön jatkumiselle ei ollut enää mitään esteitä. Siitä huolimatta hänelle annettiin vain vuoden jatkosopimus.
Niin kauan kuin Bottaksen suorituskyvyn aleneminen ymmärretään Mercedeksen sisällä olosuhteista johtuvaksi, hänen asemansa tuskin on uhattuna, mutta pitkittyessään ongelmat alkavat jo väkisin nakertaa niin kuljettajan itseluottamusta kuin tallin luottoa hänen kykyihinsä. Eiväthän hänen ajotaitonsa ole mihinkään hetkessä kadonneet.
Vuoden jatkosopimusta allekirjoittaessa oli varsin selvää, että sopimukseen vaikuttivat enemmän ulkopuoliset asiat kuin suoraan häneen liittyvät seikat. Ensi vuoden kuskimarkkinoista odotetaan viime vuosia vilkkaimpia, kun ainakin Daniel Ricciardo vapautuu normaalisti varsin sitovasta sopimuksestaan Red Bullin kanssa. Toisaalta Mercedes-suojatti Esteban Ocon tekee vahvaa nousua kuskihierarkiassa Force Indialla.
Mercedeksen antaman lyhyen jatkosopimuksen takia Bottaksen on vain pärjättävä ongelman kanssa ja pystyttävä samalla vakuuttamaan tiimi siitä, että hän on se oikea valinta myös kauden 2018 jälkeen. Hänen oman markkina-arvonsa kannalta Sebastian Vettelin lyöminen kauden loppupisteissä olisi isoin buusti.
Itsestään on vain vaikea tehdä supertähteä, kun viime aikojen vaikeudet eivät anna mahdollisuutta kilpailla tasapäisesti omaa tallikaveriaankaan vastaan.