F1-kauden kaksi ensimmäistä osakilpailua ovat osoittaneet miten nopeasti niin voimasuhteet, kuin myös ajatukset lajin ympärillä voivat vaihtua. Kun vielä ennen Bahrainin kisaa lähes kaikki olivat pohtimassa aivan aiheestakin, miten lajista saataisiin tehtyä entistä tasaisempaa ja katsojaystävällisempää, ovat useat vasta heränneet siihen jännityksen jälkeiseen maailmaan, jota Bahrainin kisa tarjosi.
MAINOS
Kiinan F1-viikonloppu
C Morella!Perjantai: Harjoitukset klo 04.55 ja 08.55
Lauantai: Harjoitukset klo 05.55, aika-ajo klo 08.55
Sunnuntai: Kiinan GP klo 08.55, ennakkotunnelmat klo 07.30!Kaikki F1-kauden ajojaksot suorina C Morella.
Tilaa C More tästä ja varmista paikkasi F1-eturivissä!
LUE MYÖS: Räikkösen onnettomuuden seuraus: Mutterinvääntimistä tutkinta – FIA ei usko enää sattumaan
Kun jätetään laskuista pois Ferrari-mekaanikon loukkaantuminen, oli Bahrainin osakisa yksi viimeaikojen jännittävimmistä. Harjoituksista alkoi pohdinta Mercedeksen vauhdin piilottelusta Ferrarin osoittamaa vauhtia vastaan.
Tuli lauantai ja edelleen punaiset olivat kärjessä. Valta näytti vaihtuneen. Mercedeksen vauhdin ylivoimasta aika-ajoissa ei juuri enää puhuttu kuin kaihona saksalaisvalmistajan kannattajien keskuudessa. Jopa Helmut Marko Red Bullilla oli hiljaa.
Red Bull onkin kärkitalleista juuri nyt oma lukunsa. Talli on osoittanut kisavauhdin olevan aivan kärkiluokkaa, mutta Renault-voimanlähteen luotettavuus on osoittautunut heikoksi. Mielenkiintoista tilanteessa on se, että muut Renaultin moottoreita käyttävät tallit ovat käytännössä säästyneet ongelmilta kisatilanteissa.
Molemmat Renault-tehdastallin kuskit ajoivat maalin niin Australiassa kuin Bahrainissa. Tilanne on sama myös McLarenilla. Red Bullin ukaasit Renaultin suuntaan luotettavuuden parantamiseksi saavat nousemaan myös ajatuksen peiliin katsomisesta Red Bullin sisällä.
Kuten monta kerta on todettu, on F1-auto niin kokonaisvaltainen yhtälö, jossa auton suunnittelun jokainen osa-alue linkittyy toisiinsa. Täten pelkästään Renaultin piikkiin on vaikea laittaa koko ongelmavyyhtiä. On täysin ymmärrettävää, että primitiivireaktio keskeytyksen jälkeen nostaa päätään, mutta tallin sisällä täytyy myös selvittää, mitä muuta auton suunnittelussa on sellaista, joka voi johtaa ongelmiin.
Max Verstappen on tällä hetkellä oma lukunsa. Kahden ensimmäisen kisan poikamainen hötkyily on johtanut virheisiin, joista olin kuvitellut täksi kaudeksi päästyn eroon hollantilaisen kohdalla. Yritystä on aivan liikaa ja nyt täytyy löytyä maltti seuraavien kisojen aikana. Nyt on ryhtiliikkeen paikka.
Valitettavaa Red Bullin kannalta, mutta tallin ongelmat ovat mahdollistaneet terävimmän kärjen takana sijoitukselliset uroteot, joita ollaan nähty Fernando Alonsolta Australiassa ja ennen kaikkea Toro Rosso-kuski Pierre Gaslyltä Bahrainissa. Ilman Kimi Räikkösen ja Red Bullien keskeytystä, olisi Gasly ollut kilpailussa seitsemäs, eikä loistava ajo olisi noussut tietenkään niin suureksi puheenaiheeksi, kuin lähes sankarillinen neljäs sija. Osoitus jälleen siitä, kuinka huippuunsa viety luotettavuus formuloissa on tappanut suurimmaksi osaksi yllätyksellisyyden sijoituksissa, jotka olivat mahdollisia vielä joitain vuosia sitten. Olemassa on ristiriita, koska luonnollisesti kaikki tallit tavoittelevat nopeuden lisäksi vain ja ainoastaan luotettavuutta, etenkin kiristyneiden sääntöjen vallitessa.
Toro Rosson ja McLarenin aurinkoiset loisteet kuitenkin edelleen alleviivaavat sitä, kuinka kolmen takana nippu on tiivistynyt entisestään. Toro Rosson vauhti näyttää korostuvan radoilla, joissa vaaditaan suoranopeutta ja voidaan ajaa pienemmällä downforcella. Osoitus erinomaisesta ymmärryksestä auton käyttäytymisestä ja vahvuuksien korostamisesta.
Red Bullilla Renault ei tuota tarpeeksi voimaa, jotta vauhti näkyisi aika-ajoissa etenkin Adrian Neweyn suunnittelufilosofian tarpeisiin, jossa auto rakennetaan juuri kyseisen perusperiaatteen mukaan. Sama ongelma vaikuttaa oleva myös McLarenilla, jotka mitä ilmeisemmin voivat kärsiä pitkien suorien vaikutuksesta Kiinan osakilpailussa. Kuulostaako tutulta McLarenin kohdalla? Mikä muuttui viime kaudesta, muu kuin moottorinvalmistaja?
Herkullista on kuitenkin seurata, kuinka erityyppiset radat vaikuttavat voimasuhteisiin. Alkukausi on kuitenkin jo nyt osoittanut, että käsillä oleva kausi tulee tarjoamaan puheenaiheita ja ennen kaikkea ikimuistoisia kisoja, joista laji elää ja hengittää. Käsi pois paniikkinapilta.