Nyt se on edessä. Hetki, jota on odotettu läpi pitkän talven, tuulen ja tuiskeen, läpi jäisen purennan. Aivan kuin talven ajoittainen kurjuus olisi vain koetinkivi sille helpotukselle, jota uuden kauden kynnyksellä saadaan kokea. Viivästyneestä kotimaan keväästä huolimatta uusi F1-kausi on alkamassa.
Video: C Moren F1-asiantuntija Ossi Oikarinen pohtii Niki Juuselan haastattelemana tallien voimasuhteita.
Tallien välisiä voimasuhteita on puitu pitkin talvitestien, eritoten toisen testiviikon jälkeen, jolloin vihdoin päästiin ajamaan kutakuinkin normaaleissa sääoloissa. Mercedeksen vahvuus on jälleen selvää, sen osoittivat testien kisasimulaatiot ja niin sanotut pitkät vedot.
MAINOS
Australian F1-viikonloppu
C Morella!Perjantai: Harjoitukset klo 02.55 ja 06.55
Lauantai: Harjoitukset klo 04.55, aika-ajo klo 07.55
Sunnuntai: Australian GP klo 07.55, ennakkotunnelmat klo 07.00!Kaikki F1-kauden ajojaksot suorina C Morella.
Tilaa C More tästä ja varmista paikkasi F1-eturivissä!
Talli, joka on dominioinut turbo-hybrid-aikaa, ei tule yllättäen romahtamaan kärjestä. Tietty levollisuus oli helppo aistia tallin ympärillä Barcelonassa, vaikka tallipäällikkö Toto Wolff on yhä heittänyt salaperäisyyden verhon voimasuhteita arvioitaessa. Tämän tietenkin ymmärtää, ei kai kukaan halua julistautua voittajaksi ennen ainuttakaan ajettua kisametriä.
Muutamia nostoja ennen kauden alkua on mielenkiintoista tehdä. Yksi tällaisista on heti hyvä tehdä arvioissa Mercedeksen takana. Ferrarin ja Red Bullin voimasuhteet ovat mielestäni herkullisesti levällään. Puhtaasti talvitesteistä on vaikea antaa veden pitävää arviota siitä kumpi olisi tässä vaiheessa edellä.
Jollakin tapaa tuntuu, että saatamme nähdä vaihteluita suorituskyvyissä kisaviikonlopuista toiseen enemmän kuin vuosi sitten, ainakin alkukaudesta. Ennen kaikkea uskon, että Max Verstappen tulee vuoden kokeneempana olemaan niskan päällä Daniel Ricciardoa vastaan.
Red Bullilla kortit ollaan pelattu vahvasti hollantilaisen varaan, kun puhutaan tulevaisuudesta. Ilman sopimuspaperia kaudelle 2019 oleva Ricciardo on vääjäämättä tiimin sisäisessä nokkimisjärjestyksessä tällä hetkellä Verstappenin perässä.
Ilman muuta voimasuhteiden salamyhkäisyys lisää mielenkiintoa kärjessä, ja voi vain toivoa, että Mercedeksen oletettu ylivoima olisi lajin mielenkiinnon kannalta vain iso olettamus ennen kauden alkua. Ero Mercedeksen ja Red Bullin sekä Ferrarin välillä lienee pari-kolme kymmenystä.
Tuo samantyyppinen aikaero nähtiin ajoittain myös Mercedeksen sisäisessä kamppailussa Lewis Hamiltonin ja Valtteri Bottaksen välillä viime kaudella. Nostankin yhdeksi kauden merkittävimmistä huomioista Bottaksen oppimisprosessin. Bottas on useissa yhteyksissä nostanut esiin juuri opin viime kaudesta.
Nyt uuden kauden alkaessa on todella merkittävää Valterin urankin kannalta, miten tuo oppi on mennyt perille ja miten se konkreettisesti näkyy radalla. Oppiin kuuluvat pehmeiden renkaiden suorituskyvyn ylläpitäminen tietyillä radoilla ja muun muassa sopeutuminen erityyppisiin asfalttipintoihin.
Luonnollisesti on huomattavan paljon helpompi lähteä toiseen täyteen kauteen Mercedeksellä, kun reilu vuosi sitten edessä oli nopean aikataulun siirtyminen uuteen organisaatioon. Toisaalta Bottas tiedostaa myös sen valtavan kovan haasteen, jonka kenties tämän hetken nopein F1-kuljettaja heittää.
Tällä kaudella Bottaksen suorituskyky mitataan kovemmin ja raadollisemmin kuin kertaakaan hänen urallaan. Olen luottavainen, että suomalainen vastaa haasteeseen vielä väkevimmillä suorituksilla kuin viime kaudella.
Erojen soisi siis olla mahdollisimman pienet, sillä laji elää ja hengittää siitä, mitä radalla tapahtuu. Kisojen tulee tarjota maailman parasta rata-autoilua. Vaikka lajin ympärillä velloo viikoittain keskustelu lajipolitiikasta, moottorien lukumääristä ja muista teknisistä asioista, kiinnostaa kuitenkin sitä pikkupoikaa tai tyttöä, joka on heittäytynyt formuloiden pyörteisiin, se, mitä radalla tapahtuu!
Kannattajat haluavat nähdä päätähuimaavia ohituksia ja rohkeuden yli vuotavia suorituksia. Mikä olisikaan parempi näiden toiveiden toteuttamiselle, kuin tasainen kärkikamppailu ja myös niin sanotun keskikastin taisto. Toivon, että tämän kauden sarjassa nähdään viime vuotta enemmän rengas rengasta vastaan kisaamista.
Siihen keskikastin taistoon toivon todella nousevan myös McLarenin. Välillä hiukan kuin laiva ilman kapteenia seilaava brittitalli tulee kuluvalla kaudella yllättämään muutamassa kisassa todella rohkaisevasti. Tallin kuskikaksikko on erittäin vahva ja Stoffel Vandoorne on omiaan nostamaan Fernando Alonson taistelijan niskavillat jälleen pystyyn myös formula ykkösissä.
Renault tarjoaa ainakin vielä täksi kaudeksi Hondaa tehokkaamman paketin ja kun lastentaudit on selätetty, nähdään McLarenilta vielä muutama todellinen uroteko kuluvalla kaudella. Tasaisuuteen on vielä liian aikaista McLarenin kohdalla luottaa, mutta kuten mainitsin, pari yllätystä tullaan näkemään. Keskikastiin odotan entistä vahvemmin nousevan myös Renaultin tehdastiimin.