Nyt vuorossa oleva Azerbaidzhanin GP on käsittämättömässä rahanhaaskauksessaan malliesimerkki Bernie Ecclestonen ajan lypsydiileistä, mutta luonteeltaan ehdottoman toivottava lisä formula ykkösten monipuolistuvaan kalenteriin.
MAINOS
Azerbaidzhanin F1-viikonloppu
C Morella!Perjantai: Harjoitukset klo 11.55 ja 15.55
Lauantai: Harjoitukset klo 10.55, aika-ajo klo 15.55
Sunnuntai: Azerbaidzhanin GP klo 14.55, ennakkotunnelmat klo 13.30!Kaikki F1-kauden ajojaksot suorina C Morella.
Tilaa C More tästä ja varmista paikkasi F1-eturivissä!
Täytyy myöntää, että Bakun katuradan tulo F1-kausiohjelmaan vuonna 2016 herätti itsessänikin tutun tunteen Ecclestonelle tyypillisestä bisnesmallista, jossa uusia formulakisoja myytiin järjettömillä hinnoilla maihin, joissa ei ole minkäänlaisia moottoriurheiluperinteitä mutta helposti irtoavaa rahaa senkin edestä.
Mutta jo ensimmäisenä vuonna Azerbaidzhanin rata osoitti poikkeuksellisen omaleimaisuutensa. Vaikka rata näyttää paperilla järjettömän tylsältä lukuisine 90 asteen kulmineen sekä pitkine suorineen, joista pääsuoran kiitorata on peräti kahden kilometrin mittainen ja nelikaistaisen moottoritien levyinen, sen vastapainona on kaunis vanhan kaupungin osuus.
Tällä pätkällä käydään kapeimmillaan alle kahdeksan metrin suppilossa. Aivan radassa kiinni oleva linnan torni herätti toimituksessamme pientä huvitusta, sillä näytti täysin selvältä skenaariolta, että joku vielä rysäyttää sitä päin kaataen koko rakennelman päälleen. No, niin ei onneksi ole käynyt.
Mutta kuitenkin parin ajetun kisan jälkeen Azerbaidzhanin kisajärjestäjät huomasivat tulleensa Ecclestonen kusettamiksi. Valtavia satsauksia urheilutapahtumiin tekevä öljyvaltio tajusi, ettei se ikinä saa täyttä vastinetta huippukalliille sijoitukselleen. Vuoteen 2025 asti ulottuva noin 33 miljoonan euroa vuosittain maksava sopimus pysyy kuitenkin voimassa sellaisenaan eikä nykyisellä omistajalla Liberty Medialla ole juuri intoa lähteä sitä repimään.
Vaarana on, että Azerbaidzhan jää pois F1-kalenterista ennen aikojaan. Viimeksi saman päätöksen teki toinen varsin paljon luonnonvaroistaan elävä kisajärjestäjä Malesia.
LUE SEURAAVAKSI: Miksi Azerbaidzhan on F1-kisaisäntä? Maksaa hirmuisen summan kisan järjestämisestä
Liberty on kuitenkin halukas pitämään sarjan monimuotoisena ja vieläpä laajentamaan jalansijaansa Aasiassa ja Etelä-Amerikassa. Tuon suunnitelman toteuttamiseen tarvitaan Ecclestonen aikaa reilumpia diilejä ja kestävämpää bisnesmallia. Lähestymistavan pitää olla kolonialistisen riistomallin sijaan kunnioittava ja yhteistyöhaluinen.
Lähimpänä kisaisännyyttä on Vietnam. Pääkaupunki Hanoin katuratakisa saattaa olla mukana kalenterissa jo kaudella 2020, kuten USA Today uutisoi hiljattain. Vielä on aikaista sanoa siitä, kuinka toimiva lisä jälleen yksi katurata olisi sarjalle, mutta aluevaltauksena Vietnam paikkaisi mukavasti Malesian jättämää aukkoa ja olisi samalla sopivan poikkeava hulppean Singaporen kirkkaista iltavaloista.
USA Todayn mukaan Hanoin kisan kustannukset saattaisivat kuitenkin olla 40-50 miljoonan euron luokkaa – ja maksajana olisi tietysti tässäkin tapauksessa Vietnamin valtio. Kuulostaa siltä, että myöskään uusi omistaja ei ole jakamassa kisoja ilmaiseksi.
Liberty myös suunnittelee kauden jakamista jaksoihin maanosien kesken. Kausi alkaisi Australiasta ja Kaakkois-Aasiasta ja etenisi kesää lähestyttäessä Euroopan kiertueelle. Syksyllä suunnattaisiin Pohjois-Amerikan kautta eteläiselle pallonpuoliskolle – muun muassa Etelä-Amerikkaan.
Suunnitelmissa kisoja voisi olla vuodessa jopa 24-25 nykyisen 20-21 osakilpailun sijaan, mikä on helpommin sanottu kuin tehty. Tämä tarkoittaisi tiimeille valtavia lisämenoja henkilöstökuluihin, joten amerikkalaisomistaja saa vielä moneen kertaan törmätä eurooppalaiseen työehtokulttuuriin ennen kisamäärän kasvattamista.
Ajatuksena nykyistä enemmän globaalia kiertuetta muistuttava sarja olisi kuitenkin varsin piristävä uudistus.