Ensi kauden F1-kisakalenterin julkistaminen on herättänyt keskustelua laji-ihmisten parissa. C Moren F1-selostaja Niki Juusela pohtii kauden 2018 lisäksi kolumnissaan kalenterin laajentumista peräti 25 kilpailun mittaiseksi. Olisiko Suomellakin mahdollisuus kisaisännyyteen?
MAINOS
Azerbaidzhanin F1-viikonloppu C Morella!
Perjantai: Harjoitukset klo 11.55 ja klo 15.55
Lauantai: Harjoitukset klo 12.55, aika-ajo klo 15.55
Sunnuntai: Azerbaidzhanin GP klo 15.55, ennakkotunnelmat klo 14.30!Kaikki F1-ajojaksot suorana C More Maxilla ja C More -suoratoistopalvelussa!
Formula ykkösten ensi kauden kalenteri julkaistiin tänä vuonna poikkeuksellisen aikaisin, ja se sisälsi odotetut ja jo aiemmin julkaistut muutokset. Malesia putoaa ohjelmasta pois, Saksan ja Ranskan osakilpailut palaavat kalenteriin. Täten ensi kauden sarja käsittää 21 osakilpailua, saman verran osakilpailuita oli ohjelmassa myös vuosi sitten.
En usko, että Malesian putoaminen aiheuttaa suuressa osaa F1-kannattajakuntaa valtavia pettymysten kohahduksia, etenkin kun Saksan ja Ranskan paluut tasapainottavat tilannetta. Riippumatta taloudellisista tekijöistä, kuuluu kaksikko eittämättä GP-kisojen itseoikeutettuihin järjestäjämaihin. On eräänlainen kummajainen, että Ranska on ollut erinäisistä syistä johtuen niinkin pitkään sivussa kisakalenterista kuin mitä se on ollut. Edellisen kerran Gallian mailla ajettiin formula ykkösten osakilpailu kaudella 2008.
Ottaen huomioon maan merkityksen lajin historiassa, on upeaa, että Liberty Media uutena omistajana haluaa korostaa historian merkitystä ja painoarvoa myös kisajärjestäjien suhteen. Tietenkin myös nykyiset markkina-arvot jylläävät, Renault'n moottoreita käytettäessä on täysin loogista ja perusteltua, että Ranskassa ajetaan. Saksan kohdalla pätevät samat sävelet. Kun Mercedes on dominoinut aiempia kausia ja ollut merkittävin tekijä tallirintamalla, on merkillistä, ettei maassa ole yksinkertaisesti löydetty taloudellista ratkaisua ja vuorojärjestysorganisointia Hockenheimin ja Nürburgringin välillä. Nyt tasapaino on kellahtanut Hockenheimin suuntaan, joka järjestää Saksan osakilpailun. Hyvä niin, osakilpailu kuuluu Saksaan siinä missä Englantiin tai Monacoon.
Ensi kausi pitää sisällään myös varsin hurjalta kuulostavat "härkäviikot". Kun järjestävä taho ei halunnut pidentää itse kautta, eikä koskea elokuiseen kesätaukoon, pakotti se osakilpailulisäyksen vuoksi tiivistämään tahtia, juuri keskikesällä. Myös jalkapallon MM-kisojen ajankohta vaikutti tähän. Kesäkuun 24. päivän ja heinäkuun 29. päivän välillä ajetaan peräti viisi osakilpailua! Eli kuuteen viikkoon tarjolla on hurjan tiivis kattaus. Tämä pitää sisällään kolmen peräkkäisen viikonlopun suman, alkaen Ranskasta, siirtyen Itävallan kautta Englantiin. Logistisesti haasteet ovat huomattavasti helpommat, kun etäisyydet ovat sangen minimalistiset Euroopan sisällä.
Järjestely tuntuu kaikessa hurjuudessaan houkuttelevalta. Kun kaavasta poiketaan, luo se täysin uudenlaisen mahdollisuuden myös markkinoinnillisesti. Voisi kuvitella myös suuren osan kuljettajista nauttivan peräkkäisten kisojen haasteesta.
Kun ensi kausi on lyöty käytännössä lukkoon – enää odotetaan sopimusten allekirjoitusta Kiinan ja Singaporen kohdalla – on veikkausruletti jo tulevien vuosien kisaisännistä täydessä vauhdissa. Varmaa on, että tulevina vuosina kalenteri tulee elämään. Liberty Media on ollut kuin aavikkokettu kuuntelemaan kannattajien toiveita ja sen aktiivisuus lajikuvan kirkastamiseksi tuntuu sisältävän myös kalenterimuutokset. Ilmoille heitetty ehdotus 25 osakilpailun kaudesta tuntui aluksi kovalta, mutta mitä enemmän ajatusta siitä on pyöritellyt, on ehdotus alkanut maistua paremmalta.
Ehdotus tulee varmasti jakamaan laji-ihmiset kahteen leiriin, mutta järkevällä suunnitelulla ajatus ei ole täysin torso. Kovalta kuulostavan ohjelman läpivieminen vaatisi kuitenkin logistisista syistä kisojen niputtamista mannerkohtaisiksi "minitoureiksi". Täten Aasian kilpailut ajettaisiin peräkkäisinä kilpailuina, Eurooppa ja Amerikan mantereet samoin. Muulla tavoin kisojen lisääminen tuottaa valtavan lisämenoerän talleille.
On asia erikseen, jos Liberty Media turvaa lisärahoituksen kalenterin laajentuessa niin, ettei lisääntynyt kisamäärä rasittaisi tallien budjettia nykyistä enempää. Kalenterissa olisi tilaus ainakin parille lisäkilpailulle Yhdysvalloissa. New Yorkin/New Jerseyn kisan ottaisivat kalenteriin varmasti kaikki, sen sijaan useasti esillä ollut Las Vegas herättää huomattavasti enemmän keskustelua. Pelkkien katuratojen lisääminen kalenterin ei varmasti ole puritanistien mielestä se houkuttelevin vaihtoehto. Toisaalta uuden sukupolven moottoriradat eivät nekään ole tarjonneet välttämättä parasta mahdollista viihdettä, tai kehitystä lajin jännittävyydessä lentokenttämäisine turva-alueineen. Ehkä tässä suunta olisi paluu Imolan kaltaisille vanhan koulukunnan radoille, jotka on päivitetty turvallisuusvaatimuksilta tähän päivään. Myös Pohjois-Amerikassa Watkins Glenin kaltaiset radat olisi upea nähdä kalenterissa tulevaisuudessa.
Kun ehdotuksissa on ollut 25 kilpailun mittainen sarja, nousee Suomessa esiin ajatus myös Kymi Ringin mahdollisuudesta järjestää F1-osakilpailu tulevaisuudessa. Ajatus on tietenkin houkutteleva. Tässäkin toivo lepää uuden omistajan Liberty Median hartioilla. Siinä missä Bernie Ecclestonen aikaan pelkkä ajatuskin tuntui täysin absurdilta, on avarakatseisuuden vallitessa nyt jollakin tapaa toivo olemassa. Kisaisännyys pitää sisällään kuitenkin valtavasti töitä. Taloudelliset realiteetit on tunnustettava ja yhteistyöhalua on löydyttävä niin valtiollisella, kuin yksityisellä sektorilla. Puitteet on luotava sellaisiksi, että F1-kisa istuu Kymenlaaksoon siinä missä Singaporeen.
Eittämättä matka on siis pitkä, mutta unelma elää. Perinteitä meillä lajissa ainakin riittää enemmän kuin usealla muulla nykyisellä järjestäjällä. Sitä ei käy kiistäminen, oli sitten johdossa Bernie tai Liberty Media.