Formula 1 -sarjan Saksan osakilpailun puuttuminen vuorovuosina kisakalenterista on ihmetyttänyt faneja ja F1-toimijoita. Miksi yli 80 miljoonan asukkaan urheilukansalle ei saada järjestettyä taloudellisesti kannattavaa F1-kisaa?
MAINOS
F1-kausi suorana C Morella – Saksan GP viikonloppuna
Perjantai: Harjoitukset klo 11.55 ja 15.55
Lauantai: Harjoitukset klo 12.55, aika-ajo klo 15.55
Sunnuntai: Saksan GP klo 15.55, ennakkotunnelmat klo 14.30!Kaikki F1-kauden ajojaksot suorina C Morella.
Saksan GP nousi 1990-luvun alussa yhdeksi F1-kalenterin tärkeimmistä kisoista, kun Michael Schumacherin menestys Benettonilla houkutteli Hockenheimin radalle pitkälti yli 100 000 katsojaa, josta on jääty viime vuosina toisinaan jopa alle puoleen.
Kehitys on ollut erikoista, sillä samaan aikaan saksalaiset ovat olleet F1:ssä vahvempia kuin koskaan. Mercedes dominoi sarjaa vuodesta 2014 lähtien neljän kauden ajan ja sitä ennen Sebastian Vettel voitti Red Bullilla neljä mestaruutta putkeen.
Silti näyttää tällä hetkellä vahvasti siltä, ettei Hockenheim ole jatkamassa tähän kauteen umpeutuvaa sopimustaan, ellei sarjan nykyinen omistaja Liberty Media tule ehdoissa enempää vastaan.
Seuraavassa muutamia syitä Saksan GP:n nykyiselle ahdingolle.
Nürburgring
Saksan GP jäi virallisesti ensimmäisen kerran F1-historiassa ajamatta jo kaudella 2007, kun kisaoikeudet omistanut Hockenheim oli haluton antaa nimeä Nürburgringin käyttöön. Tuo kisa ajettiin lopulta Euroopan GP:n nimellä, jota Nürburgring oli tottunut formula ykkösissä ennenkin käyttämään.
Vuonna 2009 Hockenheim solmi F1-oikeuksia hallinnoineen Bernie Ecclestonen kanssa kymmenen vuoden sopimuksen, joka turvasi Saksan GP:n jatkon tähän kauteen asti. Tässä sopimuksessa oli kuitenkin jo määritelty se, että Hockenheim ja Nürburgring vuorottelevat kalenterissa osakilpailun isäntänä ahdistuneen taloustilanteen tasapainottamiseksi.
Näin toimittiinkin kuusi seuraavaa vuotta, mutta jo vuonna 2012 ensimmäiset uutiset Nürburgringin vakavista talousongelmista tulivat ilmi. Rata oli alkanut velkaantua 2004 alkaneiden uudistustöiden myötä. Hotelli-, kasino- ja huvipuistobisnes olivat karahtaneet pahemman kerran kiville, ja osavaltio joutui luvatun rahoituksen kadottua kantamaan yksin vastuun lähes 500 miljoonan euron veloista.
2015 Nürburgring ei ollut enää kykeneväinen kantamaan vastuutaan omasta kisavuodestaan. Saksan GP putosi pois kalenterista ja sama tapahtui uudelleen vuonna 2017. Rheinland-Pfalzin osavaltio sai jo vuonna 2013 myytyä radan 77 miljoonalla eurolla düsseldorfilaiselle yhtiölle, mutta ennen siirtoa venäläismiljardööri Viktor Haritonin ostikin enemmistön osakkeista vuonna 2014.
F1-kalenteriin rata ei kuitenkaan ole palannut, joten Nürburgringin katoamisesta tuli samalla osa myös Hockenheimin nykyisiä ongelmia.
Hockenheimin sopimus
Vuoden 2009 sopimuksen umpeutuessa tänä vuonna Hockenheim neuvottelee yhä jatkosta F1-sarjan nykyisen omistajan Liberty Median kanssa. Toukokuussa radan markkinointijohtaja Jorn Teske kertoi medialle, ettei Hockenheim voi jatkaa sopimustaan nykyisillä ehdoilla.
Tesken mukaan Saksan GP:n järjestäminen vaatisi sopimusta, joka vapauttaisi Hockenheimin taloudellisista riskeistä. Kyse ei hänen mukaansa ollut kisamaksuista, jotka hilattiin Ecclestonen aikana muutenkin pilviin, vaan siitä, että koko vastuun kisojen taloudellista puolesta kantava rata tarvitsee F1-organisaation jakamaan taakkaa.
Sopimusta jatkosta ei vieläkään ole saatu aikaiseksi, joten on hyvin todennäköistä, ettei Saksassa ajeta kisaa ainakaan vuonna 2019. Juhannuksena Hockenheimin toimitusjohtaja Georg Seiler kertoi Sport Bild -lehdelle, että neuvottelujen tuloksettomuus on ollut pettymys, mutta hänen edustamansa osapuoli on yhä valmis jatkamaan keskusteluita vuodesta 2020 – silti edelleen bisnesmallin perustavanlaatuisen uudistuksen kautta.
Samaan aikaan Liberty Media on silmäillyt mahdollisuutta siirtää Saksan GP pääkaupunki Berliinin kaduille, mutta tähän toimitusjohtaja Chase Carey on saanut hyvin vähän vastakaikua valtiovallan taholta.
Formula E -sarjan sähköautot ovat sen sijaan kisanneet Berliinin kaduilla jo neljä kertaa, mikä on ollut mahdollista pienemmän metelin, vihreän teknologian hyödyntämisen ja roimasti alhaisempien kustannustensa takia.
Kuka vie F1-kisalta katsojat?
Mercedes-tallilla on ollut suuria vaikeuksia selittää järkevästi, miksi sen kotikisa on kärsinyt kaiken menestyksen keskellä valtavasta yleisökadosta. Hockenheimin katsomot vetävät enimmillään 120 000 katsojaa, mutta Mersun aloitettua dominanssinsa vuonna 2014 paikalle vaivautui kisapäivänä vain noin 50 000 ihmistä.
Tuolloin Autoweek-lehdessä ihmeteltiin, missä kaikki katsojat olivat. ”Eivät selvästikään täällä”, vastasi Bernie Ecclestone lakonisesti. Hockenheimin pomo Georg Seiler syytti tapauksesta miltei kaikkia kuuman urheiluvuoden jättitapahtumia: päättyneitä jalkapallon MM-kisoja, puoli vuotta aiemmin järjestettyjä talviolympialaisia, Nürburgringillä samaan aikaan pidettyjä rekkakisoja sekä kalenteriin palannutta Itävallan GP:tä, joka vei Hockenheimilta ”ainakin 5 000 katsojaa”.
Saksalaiset olivat toki pari viikkoa aiemmin juhlineet antaumuksella jalkapallon maailmanmestaruutta, ja Nürburgringin lehtereillä oli notkunut rekkakisassa peräti 100 000 katsojaa – siis tuplasti enemmän kuin F1-kilpailussa. Seiler ja Ecclestone kuitenkin kiistivät, että Saksan GP:n lippujen hinnat olisivat syynä yleisökatoon, sillä ne olivat samalla tasolla muiden Euroopan kisojen kanssa.
Mercedes-pomo Toto Wolff on joutunut kommentoimaan Saksan GP:n tilaa hiukan nolona jo usean vuoden ajan. Itävallasta kotoisin olevan Wolffin mukaan maa on kärsinyt yksinkertaisesti niin valtavasta menestyskrapulasta, ettei Mersun mestaruuksille ole riittänyt huomiota Michael Schumacherin ja Sebastian Vettelin napsittua titteleitä muutamaa välivuotta lukuun ottamatta koko 2000-luvun alun.
Vuonna 2016 Nico Rosberg ajoi maailmanmestaruudesta saksalaisena kuljettajana (lähes) saksalaisella autolla, mutta tämäkään ei saanut väkeä katsomoihin Hockenheimissa: heinäkuun viimeiseen viikonloppuun siirrettyyn kisaan saapui paikalle 57 000 katsojaa, mikä on sama lukema kuin takavuosien huippulukemista alaspäin tulleen DTM-sarjan finaalitapahtuma samana vuonna.
Vuotta aiemmin kisajärjestäjät olivat toivoneet välivuoden jälkeen jopa täysiä katsomoita F1-kisaan. Kun kisa jäi jälleen 2017 välistä, Saksan GP:llä on uusi todistelun paikka, kun Vettel käy kotiyleisönsä edessä mestaruustaisteluun Mercedestä vastaan.