Toyotan WRC-autolla kisadebyyttinsä toukokuussa tehneestä Esapekka Lapista on kuoriutumassa rallikauden suomalaissensaatio.
Lapin, 26, tulevaisuus näytti viime syksynä erittäin valoisalta. Hän oli juuri voittanut WRC2-luokan mestaruuden ja takataskussa oli WRC-pesti MM-sarjaan palaavalle Toyotalle.
Sitten tuli Volkswagenin jymyilmoitus MM-sarjan jättämisestä, mikä heikensi Lapin asemia nokkimisjärjestyksessä selvästi.
– Sen verran raksuttaa jopa itsellä päässä, että tajusin, että sieltä vapautuu nyt maailman kolme parasta kuskia. He menevät ehkä rankingissa minun edelle, ja minulle ei välttämättä ole paikkaa. Olin kuulemma aika kiukkuinen mies kotona, vaikka siellä odotettiin, että tulee iloinen mies kotiin. Ei tullut, Lappi kommentoi MTV Sportille viime joulukuussa.
Lopulta Volkkarilta Toyotalle tuli Jari-Matti Latvala, ja suomalaistähden sopimus pudotti Lapin testikuskin asemaan. Moni ihmetteli sitä miksi Juho Hänninenkin meni Lapin edelle Toyotan sisäisessä taistossa, ja tämä aiheutti varmasti Lapissakin taas hieman kiukkua, mutta se saattoi olla taitavalle kuljettajalle jopa eduksi. Lappi nimittäin ehti tutustua uuteen työkaluunsa paremmin, ja oli näin valmiimpi tekemään WRC-debyyttinsä Portugalissa.
Siellä hän saavutti uransa ensimmäiset MM-pisteet, ja jättipaukku tuli heti toisessa kisassa Sardiniassa tänä viikonloppuna. Lappi ajoi peräti kuudet pohjat – yhdet niistä kisan päättäneellä Power Stagella – ja tykitti vaikeissa olosuhteissa neljänneksi. Lappi hurmasi myös WRC:n ralliradiossa: itsevarmat ja rennot kommentit ilman kakkosvaihdetta ajetuista pohjista jäivät varsinkin mieleen.
Nyt Lapin ei tarvitse enää kiukutella, sillä Toyotan tallipomo Tommi Mäkinen on luvannut hänelle paikan jokaiseen kauden lopuista MM-ralleista. Ja miksi ei lupaisi? Tulosta tuntuu syntyvän.
1:23
lappi mestari