Esapekka Lapin Hyundai-pesti, josta uutisoitiin torstaina, avaa suomalaiskuskille mahdollisuuden taistella MM-tittelistä, uskoo C Moren asiantuntija Jari Ketomaa.
MAINOS
MM-ralli yksinoikeudella
MTV Katsomossa!Kausi 2025 käynnistyy Monte Carlossa
23. tammikuuta!Kaikki suorat ajolähetykset MTV Maxilla ja MTV Katsomossa kaudella 2025.
Pääkuvan video: Kuka ajaa kaudella 2023 missäkin? MTV Urheilu selvittää MM-rallin kuumaa kuskikarusellia.
MM-rallin kuskirulettiin pyöräytettiin lisää vauhtia torstaina, kun Dirtfish-sivusto kertoi Toyotalla tällä kaudella ajaneen Esapekka Lapin hyppäävän Hyundaille kaikki vuoden 2023 osakilpailut kattavalla sopimuksella.
LUE MYÖS: Teemu Sunisen asema MM-rallissa muuttui dramaattisesti – pelastus voi löytyä yllättävästä osoitteesta: "Harkitsisin hyvin vahvasti"
Lisäksi Motorsport uutisoi Craig Breenin siirtymisestä M-Sportilta niin ikään Hyundaille, jonka tähtikuskina jatkaa viisinkertainen MM-kakkonen Thierry Neuville.
Jos koronan typistämä vuoden 2020 kisakalenteri jätetään laskuista, Lappi on ajanut edellisen kerran täyden MM-sarjan vuonna 2019. Hän on maininnut nauttivansa perhe-elämästä kisakiireiden vastapainona.
LUE MYÖS: Uudet tiedot MM-rallista kuumensivat Ott Tänakin tilanteen polttavaksi – "Silloin muilla ei ole enää käytännössä mahdollisuutta"
Lapin täysimittainen pesti ei kuitenkaan yllätä C Moren asiantuntijaa Jari Ketomaata.
– Mietin jo pari viikkoa sitten, että Lappi on yksi parhaista ehdokkaista Hyundaille Toyota-tietämyksensä takia. Kyllä Lappi huomattavasti parempi ratkaisu Hyundaille on kuin esimerkiksi (Andreas) Mikkelsen tai joku muu näistä tarjokkaista.
Juttu jatkuu kuvan alla.
Tuleva on 31-vuotiaalle Lapille uran kuudes kausi, jonka aikana hän ajaa vähintään seitsemän kilpailua. Ketomaan mielestä hyppäys uran neljänteen WRC-talliin on ajoitettu täydellisesti.
– Nyt on juuri oikea aika Lapille saada tuo paikkaa – oikea ikä ja kokemustaso. Nostankin hänet yhdeksi potentiaalisista kuljettajista ajamaan maailmanmestaruudesta. Kunhan hän vain malttaa ottaa vastaan huonot kisat ja nauttia hyvistä kilpailuista.
– Uskon, että hyppy Hyundaille tuo Lapille hänen uransa parhaat kaudet. Hänet tullaan näkemään nyt parhaimmillaan, Ketomaa lisää kymmenen kertaa palkintosijoille ajaneesta Lapista.
Urapolussa erikoinen piirre
Hyundaista tulee Lapille WRC-uran neljäs talli. Pieksämäkisen urapolussa onkin erikoinen piirre, sillä hän on ajanut kaksi peräkkäistä vuotta samassa tallissa vain kertaalleen, Toyotalla 2017-2018.
Lisäksi meriittilistalta löytyvät Citroen (2019), M-Sport Ford (2020) ja uudelleen Toyota (2022).
LUE MYÖS: MM-rallissa jysähti isoja uutisia – tallipomolta täysin päinvastaista puhetta kuljettajastaan
Ketomaan mukaan Lapin tallivaihdosten taustalla on normaalia urheilijana ja kuljettajana kasvamista, mutta myös huonoa onnea, kuten esimerkiksi Citroenin poistuminen MM-sarjasta kauden 2019 päätteeksi.
– Hän putosi tuolloin tyhjän päälle.
Juttu jatkuu kuvan alla.
Ketomaa huomauttaa, että Citroenilla autokaan ei istunut parhaalla mahdollisella tavalla Lapin käteen, sillä moninkertainen mestari Sebastien Ogier oli ranskalaistiimin silmäterä. Ford-vuonna Lapilta kuultiin usein kärkästäkin kommenttia, kun talousrajoitteisen tallin menopeli ei miellyttänyt.
– Esapekka on kehittynyt nyt paljon ihmisenä, ja hänen lausuntonsa ovat selvästi neutraalimpia.
– Olen Toyotalta kuullut, että Esapekkaa on kehuttu tiimipelurina. Hän on parantanut otettaan siellä, asiantuntija lisää.
LUE MYÖS: Suomalaiskuskin ura rallin MM-sarjassa vaakalaudalla: "Rahaa ei vain ole"
Nuoren kuljettajan terävimmät särmät ovat siis hioutuneet, ja tilalle on tullut menestymiseen vaadittavaa henkistä rauhaa ja kanttia. Ketomaa ylistää lisäksi Lapin ajotaitoja.
– Niitä ei kukaan ole missään vaiheessa voinut kiistää. Hän on yksi sarjan parhaista kuljettajista.