Kommentti: F-Liiga on riemastuttavan huono nimi – jäikö brändityöryhmällä Rasmuksen biisi jumiin?

Salibandyliigan nimi muuttui F-Liigaksi, mikä herätti laajaa keskustelua. MTV Urheilun Marko Leppänen lyö oman oman lusikkansa brändisoppaan.

Aina kun jossain ilmoitetaan, että brändityöryhmä on kutsuttu koolle, on parempi suojautua. Mitäköhän brainstormausta mindmapin syövereistä nyt tulee? Onko jopa käytetty starbusting-tekniikkaa?

Salibandyliigakin pani pystyyn kymmenhenkisen brändityöryhmän, joka otti nuhjaantuneesta pääsarjasta kopin ja muovasi siitä ketterän innovatiivisen, globaalin postmodernin F-Liigan.

En tiedä mitä virvokkeita kokouksissa on nautittu, mutta samaa tänne ja äkkiä. 

Kun elokuva, kirja tai musiikkikappale on riittävän huono, se kääntyy hyvän puolelle. Niin kävi tässäkin tapauksessa. F-Liiga on urheilumaailman versio Plan 9 from Outer Space -elokuvalle. 

Salibandyn pääsarjan nimivalinta tekee hienosti kunniaa legendaariselle jääkiekon Fazer-liigalle, jonka makeansuloinen nimi kutkuttaa edelleen urheilufanien reseptoreja. 

***

Salibandyliigassa on superbrändääjien näkökulmasta pari heikkoutta. Se on liian yksinkertainen ja kertoo suoraan mistä on kyse. 

Kuka jaksaisi puhua Tie- ja vesirakennuslaitoksesta tai Suomen Kansallis-Osake-Yhdyspankista, kun on seksikkäämpiäkin nimiä kuten Destia ja Merita. 

Brändityöryhmä repäisi puuhelmet lopullisesti kappaleiksi ja kulmaveivasi pallon pois homeisen liikuntahallin puolapuiden välistä ottamalla käyttöön englannin, joka avaa välittömästi taivaan, maailmanmarkkinat ja suuryritysten rahahanat.   

Salibandyliigan markkinointipäällikkö Toni Nikunen avasi F-kirjaimen taustaa LinkedIn-kommentissa. 

– F-kirjaimen käyttö tunnuksessa antaa liikkumavaraa eri assosiaatioille, kuten Floorball, Falcon, Finnish ja Fast. Tätä pystytään viestimään ketterästi myös kohderyhmiä vaihdellen. 

Nimivalinta herättää vahvoja epäilyksiä, että jonkun brändityöryhmän jäsenen Spotify-tilille on hakkeroitu toistuvalle soitolle Rasmuksen F-F-F-Falling -kappale. '

***

Lintusymbolin ottaminen käyttöön on yksi osa uudistusta. 

– Hawksien lisäksi ruotsalainen olutmerkki, japanilainen moottoripyörämerkki ja useammasta maailman liigasta on joukkueita lintusymbolein. Pitkä brändiprosessi toi meillekin samaa houkutinta, hyödyntää muuttohaukkaa tarinallistamiseen, gobaalitunnistettavana nopeutta ja voimaa kielivänä eläimenä, Nikunen perusteli. 

Salibandyväki olisi voinut innovaatiopäissään viedä lintuteeman vieläkin pidemmälle. 

Huuhkajat syntyi, kun Bubiksi nimetty huuhkaja lenteli jalkapallomaajoukkueen pelin aikana kentän liepeillä. Brändityöryhmän jäsenet olisivat voineet vapauttaa täysikasvuisen ukkometson Tikkurilan Tiikerien ja EräViikinkien ottelun tuoksinassa halliin.

Ketterän tarinallisuuden kautta nimeksi Metso-Liiga ja sponsoriksi tunnettu suomalainen prosessiteollisuusalan pörssiyritys. 

Lue myös:

    Uusimmat