Kommentti: F1-kauden avauksessa nähtiin jotain, minkä ei pitänyt olla mahdollista – Ferrarin salamyhkäisessä romahduksessa oli hopeareunus

Ferrari aloitti Formula ykkösten uuden aikakauden kaksoisvoitolla, joka oli pitkään kyntäneelle tallille ensimmäinen laatuaan liki kahteen ja puoleen vuoteen. Vaan eihän tässä näin pitänyt käydä, ihmettelee MTV Urheilun Mikko Hyytiä.

Sen, että Ferrari ottaa kaksoisvoiton F1-osakilpailussa, ei periaatteessa pitäisi olla millään tavalla ihmeellistä, mutta tässä tapauksessa sijat yksi ja kaksi olivat kaikkea muuta kuin odotettuja.

Ferrari tunnetaan paitsi F1-historian suurimpana ja kauneimpana myös F1-historian suurimpana alisuorittajana.

Maranellossa on poltettu vuosien ja vuosikymmenten aikana niin suuri määrä rahaa, että vaikka tallin 72 kautta F1-sarjassa ovat tuottaneet kasapäin kultaa ja kunniaa, enemmänkin olisi ollut – tai ainakin olisi pitänyt olla – otettavissa.

Kustannustehokkuudesta ei ole ollut tietoakaan.

Kun F1:ssä otettiin viime vuonna ensimmäisen kerran lajin historiassa käyttöön kulukatto, kukaan tuskin ajatteli sen olevan millään tavalla eduksi Ferrarille. Tallin, joka oli edellisinä vuosina tuhlannut jopa yli 400 miljoonaa dollaria kaudessa, piti yhtäkkiä tulla joitain poikkeuksia lukuun ottamatta toimeen 145 miljoonalla dollarilla. Tälle kaudelle summa laski 140 miljoonaan dollariin.

Eikä Ferrari ole varsinaisesti myöskään loistanut sääntömuutosten yhteydessä.

Juttu jatkuu videon jälkeen.

Bahrainin F1-avauskisa pähkinänkuoressa! MTV Urheilun Mikko Hyytiä vetää sunnuntain tapahtumat yhteen.

Mikä nyt on sitten toisin? Millä ihmeellä vuosikaudet resurssejaan hukkaan heittänyt talli pystyy kokoamaan rivinsä tähän tyyliin lajihistorian suurimpien muutosten keskellä?

Kahden vuoden takaisessa romahduksessa taisi sittenkin olla hopeareunus.

Kun Ferrarin pelottavan väkevästä voimayksiköstä katosi tuolloin tehot FIAn kanssa tehdyn salamyhkäisen sopimuksen vuoksi, talli oli tuomittu epäonnistumaan kaudella 2020. Pian tämän jälkeen korona iski täydellä voimallaan ja myös F1-maailma oli polvillaan.

Vuoteen 2021 suunniteltu sääntöuudistus siirtyi vuodella eteenpäin, ja Ferrarilla oli yhtäkkiä kaksi täyttä kautta aikaa valmistautua siihen. Uusien autojen aerodynaaminen kehitystyö oli toki kielletty vuoden 2020 loppuun saakka, mutta Ferrari pystyi silti kehittämäään voimayksikköään ja organisoimaan toimintaansa uudelleen täysin vapaasti ilman sen suurempia tulospaineita.

Samaan aikaan sarjan muut jättiläiset, Red Bull ja Mercedes, kamppailivat keskenään aina viime kauden viimeiselle kierrokselle saakka maailmanmestaruuksista.

Nyt Mercedekseltä puuttuu aika-ajovauhtia, Red Bullilta luotettavuutta.

Ferrarilta löytyy molempia.

Kuka olisi uskonut?

Lue myös:

    Uusimmat