Ferrari on onnistunut hukkaamaan F1-kauden alussa niin paljon pisteitä, että sen voi nostaa takaisin MM-taisteluun ainoastaan Valtteri Bottaksen ja Lewis Hamiltonin välille Mercedeksellä syttyvä sisällissota, kirjoittaa MTV Urheilun Antti Rämänen.
LUE MYÖS: Valtteri Bottas tutkii sivusilmällä Ferrarin uusiutumista: ”Tiimi seuraa, mitä niistä kirjoitellaan”
MAINOS
Koko F1-kausi C Morella!
Espanjan GP suorana 10.-12.5.
Pe: 1. harjoitukset klo 11.55,
2. harjoitukset klo 15.55
La: 3. harjoitukset klo 12.55, aika-ajot klo 15.55, ennakkotunnelmat klo 15.00
Su: Espanjan GP klo 16.10, ennakkotunnelmat klo 15.00Kaikki suorat ajolähetykset C More Maxilla ja cmore.fi -suoratoistopalvelussa
Tästä piti tulla hybridimoottorien aikakauden tasaisin mestaruuskamppailu tiimien välillä, mutta niin vain Mercedes on onnistunut repimään neljässä kisassa jo 74 pisteen MM-johdon Ferrarin. Se on järkyttävä lukema, kun ajattelee, että vuosi sitten Ferrari oli tässä vaiheessa kautta vielä neljä pistettä edellä.
Itse asiassa Mercedes on ollut näin ylivoimainen vain kerran aiemmin, vuonna 2016, jolloin Lewis Hamilton ja Nico Rosberg tekivät neljässä kisassa 81 pinnan johdon Ferrariin. Silloinkaan sen ei tarvinnut ajaa kuin kaksi kaksoisvoittoa nykyistä neljän suoraa vastaan, koska italialaistiimi töpeksi kautensa vielä huolellisemmin kuin nyt.
Ferrarin takamatkaa voi toki pitää osittain silmänlumeena, sillä talli on menettänyt paljon pisteitä isojen vastoinkäymisten takia. Bahrainissa meni todennäköinen voitto Charles Leclercin teknisen vian takia, Azerbaidzhanissa potentiaalinen paalupaikka Leclercin ulosajon vuoksi.
Onko Ferrari todellisuudessa ottanut Mersun etumatkaa kiinni? Ja höpöhöpö.
Raakaa aika-ajovauhtia katsoessa Ferrari on pudonnut viime kauden tasostaan suhteessa Mercedekseen. Australiassa se oli viime vuoden tavoin 0,6 sekuntia perässä, Bahrainissa jälleen hitusen edellä. Kiinassa ja Azerbaidzhanissa punaiset olivat viime vuonna hopeanuolia nopeampia, enää eivät.
Kisavauhdissa mitattaessa Bahrain on ainoa neljästä, jossa Ferrari oli mitenkään kilpailijaansa vahvempi.
Vielä synkemmäksi tilanteen tekee se, että Ferrari on pakotettu kiirehtimään uuden moottoripäivityksensä jo tähän kisaan Barcelonaan, vaikka ensimmäinen vaihto oli suunniteltu vasta kauden avauskolmanneksen päättävään Kanadan kisaan kesäkuussa.
Kyseessä on kuitenkin rata, jossa moottoritehoilla ei ihmeitä tehdä suhteellisen lyhyillä suorilla. Tulee pakostakin mieleen, että Ferrari tekee jo valmiiksi hauraalle luotettavuudelleen lisää hallaa toivottoman tilanteensa takia.
Ja tässä kohtaa kautta Ferrarin ongelmat ovat yleensä vasta alkaneet. Mercedes ei välttämättä juhli Monacossa, mutta se on onnistunut monesti tyhjentämään pöydän, kun kesän kisoissa otetaan miehestä mittaa.
Ferrarin ainoaksi keinoksi jää Mercedeksen sisäisen tilanteen horjuttaminen. Lewis Hamilton ja Valtteri Bottas eivät ole vielä joutuneet kokemaan, kuinka rumaksi heidän kahden välinen tilanteensa voi pahimmillaan mennä. Jos Bottaksen ja Hamiltonin huomio alkaa kohdistua liiaksi toisiinsa ja Mersun energia kuluu sisäiseen politikointiin yhteisen työnteon kustannuksella, Ferrarilla on vielä mahdollisuus alkaa kuroa eroa kiinni vähä vähältä.
Sen jälkeen voisi vielä olla mahdollista, että päättäväisen kehitystyön kautta paluu mestaruustaisteluun onnistuisi kauden edetessä. Todennäköisyys sille on silti liki yhtä pieni kuin Bottaksen ja Hamiltonin toimivan tallikaveruuden yhtäkkinen romuttuminen.