Formula ykkösten tulevan kauden moottorisopimusten odottelu muistuttaa paljon jokakesäisiä kuskimarkkinoita, kun tallien ja moottorivalmistajien välille vedellään yhdistäviä viivoja.
Nykyisin neljällä moottorivalmistajalla pyörivä F1-sarja on suuren muutoksen edessä. Vuosikymmenen alkua suvereenisti hallinnut Red Bull -talli ajautui viime kaudella sivustaseuraajaksi nykyisten V6-turbomoottorien aikakauden alettua. Mercedes on ottanut sen jälkeen 19 kaksoisvoittoa 33 ajetusta osakilpailusta. Ferrari on kuitenkin kuromassa Mersun etumatkaa vähitellen kiinni ja ensi kaudella Renault palaa sarjaan omalla tehdastiimillään.
Maanantaina Renault vahvisti tehneensä aiesopimuksen jättivelkoihin ajautuneen Lotus-tallin ostamisesta. Samalla saatiin sinetti sille, ettei ranskalaisyhtiö toimita jatkossa moottoreita Red Bullille tai sen tytärtallille Toro Rossolle. Se on suuri helpotus niin Lotukselle kuin Renault'llekin.
Renault’n maineikas F1-historia on tahriintunut pahasti viimeisen kahden kauden aikana. Red Bull on syyttänyt moottorivalmistajaansa kaikesta mahdollisesta ja ranskalaisyhtiö onkin pääsyyllinen menestystallin ongelmiin jäätyään lähtökuoppiin hybririteknologian tultua mukaan nykymoottoreihin.
Ranskalaisfirmalla on kuitenkin pitkä ansiolista. Red Bullin neljä mestaruuden lisäksi se on saavuttanut neljä mestaruutta Williamsin (1992-94, 1997) ja kaksi Benettonin (1995-96) moottorivalmistajana sekä napannut kaksi valmistajien MM-titteliä tehdastiimillään vuosina 2005 ja 2006.
Renault on kuitenkin vaikean paikan edessä, kun se yrittää tavoittaa kauas horisonttiin karanneita Mercedestä ja Ferraria. Seuraavan F1-kauden alkuun on vain reilut puoli vuotta, ja tässä välissä Lotuksen nykyisin Mersun moottorilla toimivasta autosta olisi loihdittava ensin luotettava ja myöhemmin myös kilpailukykyinen auto. Palkintopallisijoista on varmasti turha haaveilla ensimmäisellä kaudella, mutta on mielenkiintoista nähdä, miten Renault pärjää vertailussa esimerkiksi McLarenia vastaan, joka on tuskaillut täksi kaudeksi F1:iin palanneen Hondan moottoriongelmista.
Tällä hetkellä siis Red Bull ja Toro Rosso ovat ilman moottorivalmistajaa. Mercedeksen kanssa Red Bull ei edes neuvotellut johtuen pitkälti energiajuomayhtiön pomon Dietrich Mateschitzin antipatioista saksalaisvalmistajaa kohtaan. Myöskään Honda ei tule kysymykseen, joten tällä hetkellä ainoa järkevä vaihtoehto moottoritoimittajaksi tuntuu olevan Ferrari.
Ferrarin tallipäällikkö Maurizio Arrivabene väisteli sunnuntaina kysymyksiä yhteistyöstä Red Bullin kanssa sanomalla, ettei italialaisfirma ole tarjoamassa moottoreitaan, mutta Ferrarin tehtävänä on rakentaa moottoreita, joita halukkaat voivat ostaa.
Ferrarin asiakkaita ovat tällä hetkellä vain Sauber ja Marussia, joista jälkimmäinen ajaa vielä viime kauden italialaismyllyllä. Ensi kaudeksi formula ykkösiin liittyvästä amerikkalaisesta Haas-tallista on tulossa Ferrarin seuraava yhteistyökumppani, joten Marussia neuvottelee parhaillaan siirtymisestä Mercedes-leiriin.
Red Bull nousi nopeasti merkittäväksi bisnestekijäksi formula ykkösissä ja taistelee parhaillaan kovalla uholla nurkkaan ajautumista vastaan. Uhkailut F1-sarjasta lähtemisestä on kuultu Bernie Ecclestonen toimistossa, joten Ferrari on takuulla saanut osakseen jo kovaa painostusta ylimmältä taholta.
Red Bullin tulevaisuus on silti äärimmäisen epävarma, kun huhut Audin moottoreihin siirtymisestä vuodesta 2018 alkaen saivat ison kolauksen Audin omistaman Volkswagenin jouduttua päästömittausskandaalin kouriin eikä Ferrari ikinä antaisi sille moottoripäivityksiä samassa tahdissa kuin tehdastallilleen.
Red Bull jatkaa formula ykkösissä vain, jos se kokee saavansa siitä hyötyä markkinointinsa kannalta. Tallipäällikkö Christian Horner muistutti, että yhtiö on tehnyt nopeita ratkaisuja ennenkin esimerkiksi luopumalla NASCARista ja Red Bull Air Race -lentokisastaan. Vaatimukset Ferrarin tehdastallin tasoisesta moottorista kuulostavat silti älyttömiltä.
Vastakkain ovat nyt kaksi isoa brändiä, joiden vaikutusvalta mitataan seuraavien viikkojen aikana.