Palaset loksahtelevat vähitellen kohdilleen formula ykkösissä: McLaren ja Red Bull vaihtavat pian keskenään moottorivalmistajia ja tässä tuolileikissä ensin mainittu näyttää tällä hetkellä suuremmalta voittajalta.
Uusin päivitys moottoririntamalla saatiin torstaina, kun Auto Motor und Sport ja Daily Mail uutisoivat Renault’n hylkäävän pitkäaikaisen menestyspartnerinsa Red Bullin ensi kauden päätteeksi. Ranskalaisyhtiön kannalta on merkittävää, että juuri se sai viimeisen sanan jo vuosia jatkuneessa kädenväännössä.
MAINOS
Singaporen F1-viikonloppu
C Morella!Perjantai: Harjoitukset klo 11.25 ja 15.25
Lauantai: Harjoitukset klo 12.55, aika-ajo klo 15.55
Sunnuntai: Singaporen GP klo 14.55, ennakkotunnelmat klo 13.30!Kaikki F1-ajojaksot suorana C More Maxilla ja C More -suoratoistopalvelussa!
Tilaa C More ja aloita katselu vaikka heti.
Renault’lla oli taustalla käytyjen McLaren-neuvotteluiden takia selkänojaa tehdä itse päätös yhteistyön päättämisestä Red Bullin kanssa. Nyt sillä on merkittävä asiakas tuleviksi vuosiksi eikä se ole enää riippuvainen jatkuvaa kritiikkiä sitä kohtaa esittäneestä ailahtelevasta energiajuomayhtiöstä.
Vielä täytyy huomioida, että McLarenin ja Hondan tai Red Bullin ja Renault'n virallista eroilmoitusta ei ole saatu, mutta parhaillaan käynnissä olevan kuhinan jälkeen olisi erikoista, jos mitään uutisia ei tulisi vielä tämän viikonlopun Singaporen GP:n aikana.
Renault ja Red Bull voittivat yhdessä neljä maailmanmestaruutta vuosina 2011-13, mutta harvoin moottorivalmistaja pääsi tuona aikana paistattelemaan menestyksen valokeilassa. Kyse oli aina neroksi ja guruksi leimatun Adrian Neweyn suunnittelemasta autosta, jonka kanssa Red Bull oli koko ajan kilpailijoitaan edellä. Ja niinhän se olikin.
Kun vapaasti hengittävistä V8-moottoreista siirryttiin nykyisiin V6-turbomoottoreihin vuonna 2014, Renault oli auttamattomasti Mercedeksestä jäljessä. Moottoritehojen painoarvo kasvoi entistä suuremmaksi ja Red Bull alkoi jäädä saksalaistallista jälkeen myös auton aerodynaamisessa suunnittelussa. Huomio oli kuitenkin helppo kääntää Renault’n suuntaan, sillä talven ja kevään 2014 aikana sen hybridimoottorit olivat suoraan sanottuna käyttökelvottomia.
Uusi teknologia on ollut käsittämättömän suuri haaste isoille autotehtaille, jotka jäivät Mercedeksestä jälkeen edellisessä moottorimurroksessa. Ferrarin vuodesta 2014 ottama loikka on ollut sitä taustaa vasten todella massiivinen kehitysaskel. Renault on sekin tullut eteenpäin, muttei ole vielä lähelläkään kärkikaksikon tasolla suorituskyvyn tai luotettavuuden osalta. Puhumattakaan McLarenin hylkäämästä Hondasta, joka tuli mukaan muiden jo ajettua vuoden uuden sukupolven moottoreillaan.
Red Bull on saanut kuljettajiltaan Max Verstappenilta ja Daniel Ricciardolta jatkuvaa painetta, jolla on myös painoarvoa. Vuoden kuluttua nämä herrat lähtevät todennäköisesti kävelemään, jos näkyvissä ei ole sellaista autoa, jolla voitetaan kisoja ja mestaruuksia. Niinpä Renault on taas saanut tuntea kiristyneen tilanteen nahoissaan.
Tilanteen voisi uskoa rauhoittuvan, kun McLaren tulee Rellun pääasiakkaaksi näillä näkymin siis ensi vuodesta lähtien. Honda-yhteistyön jäljiltä Fernando Alonso ja kumppanit ovat varmasti vähästäkin kiitollisia. Moottorivalmistajan kohdalla ilmoille jää vielä kysymysmerkkejä oman tehdastallin tulevaisuuden osalta. Onko yhdellekään autonvalmistajalle eduksi ajattaa sarjassa tallia omalla nimellään, jos samaan aikaan sarjassa kilpailee menestyvä yksityistalli saman valmistajan moottoreilla?
Red Bullin kohdalla seuraavat pari vuotta näyttävät suuntaa sille, näkeekö se tarpeelliseksi jatkaa formula ykkösissä sen jälkeen, kun nykyiset sopimukset umpeutuvat vuonna 2020. Kakkostiimi Toro Rosso on nyt ottamassa McLarenilta vapautuvat Hondan moottorit testattavakseen ensi kaudella, mutta emotalli Red Bullilla tuskin on muuta vaihtoehtoa kuin seurata perässä vuotta myöhemmin kaudella 2019.
Seuraava moottorisukupolvi tulee käyttöön vasta kaudella 2021, joten sitä ennen Red Bull tuskin saa tuekseen menestyvää moottorivalmistajaa. Sellaisen löytyminen parin vuoden siirtymäajan aikana on ratkaisevassa osassa yhtiön F1-jatkohalujen kannalta.
Joko se uusi yhteistyökumppani olisi Audi tai joku vastaavaa suuremman luokan autonvalmistaja?