Kansainvälinen autoliitto FIA teki lauantaina merkittäviä tarkennuksia kahteen paljon porua aiheuttaneeseen tulkintatapaukseen, mutta onko ohitussäännössä kääntöpuolensa?
MAINOS
Yhdysvaltojen GP MTV Totalilla
Sunnuntai: Yhdysvaltojen GP klo 21.55, ennakkotunnelmat klo 20.30!
Kaikki F1-ajojaksot suorana MTV Maxilla ja Katsomossa!
Ensimmäistä päätöstä voisi kutsua vaikka nimellä Lex Max. Jatkossa kaikki sellaiset estelyt, joita Red Bullin Max Verstappen on tällä kaudella viljellyt, menevät suoraan tuomariston tutkittavaksi.
Verstappen piti kesän Unkarin ja Belgian kisoissa Kimi Räikkösen takanaan kyseenalaisin keinoin. Hän muutti ajolinjaansa jarrutuksen aikana, mikä on kokeneille kuskeille etikettivirhe pahimmasta päästä. Hän myös sulki linjanvaihdostensa jälkeen mutkan sillä seurauksella, että ohittavan oli pakko ajaa leveäksi törmäyksen välttämiseksi.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Hiljattain 19 vuotta täyttänyttä hollantilaista on yritetty tähän asti saada epävirallisissa puhutteluissa muuttamaan ajotyyliään, mutta mitään ei ole tapahtunut. Mutta kun kaksi viikkoa sitten Japanissa Verstappen poukkoili Lewis Hamiltonin Mercedeksen tiellä, tapahtui viimein jotain konkreettista. Tästä lähin kuljettaja (lue Max Verstappen) ei saa enää muuttaa ajolinjaansa sillä seurauksella, että ohitusta yrittävä joutuu tekemään väistöliikkeen. Perussääntö silti on ja pysyy: kuski saa ennen jarrutusta muuttaa kerran ajolinjaansa estääkseen ohituksen, mutta sen jälkeen hänen on jätettävä normaalikurssiin palatessaan auton mitan tilaa vastustajalle.
Sääntötarkennus on tervetullut, sillä vaikka Verstappenin röyhkeä kukkoilu on toki tuonut aivan uutta mielenkiintoa lajiin, se on sotinut viihdearvossaan pahasti kilpa-ajamisen perusperiaatteita vastaan. Nyt täytyy vain toivoa, ettei F1 aja ylisäätelyllä itseään siihen tilanteeseen, että kaikki ohitukset tapahtuvat ilman kamppailua nappia painamalla.
Toinen huolettava asia on ohitusta tekevän kuskin vastuu. Jos ohitus ei meinaa onnistua, kuski voi tehdä valeohitusyrityksiä ja päättää ne teatraalisiin väistöliikkeisiin. Nopeassa kisatilanteessa tuomaristo voi helposti päätyä siihen näkemykseen, että edellä ajavan käsketään väistyä tieltä.
Tiimiradiosta on tullut vuosien saatossa erinomainen keino viedä asioita nopeasti tuomariston tietoon. Toinen ohituksiin liittyvä parkumisen aihe on ollut kierroksella ohitettavien toiminta. Sinisten lippujen huutelu on mennyt tällä kaudella jo naurettavuuksiin asti, kun hitaammat autot ovat ohituspaikkojen puuttuessa roikottaneet kärkiautoja takanaan useiden kierrosten ajan. Osittain peippailu on ymmärrettävää, sillä hitaatkin autot ajavat omaa kisaansa eikä jatkuva liikkuvana shikaania oleminen omaa kisaa nopeuta.
FIA teki tässä asiassa erinomaisen linjauksen. Jatkossa siniset liput nostetaan kierroksella ohitettavilla jo siinä vaiheessa, kun takaa tuleva auto on kolmen sekunnin etäisyydellä. Tiimin tulee tämän jälkeen ohjeistaa kuskiaan lähestyvästä ohitustilanteesta. Kun nopeampi auto on sekunnin päässä, kuskin ratissa syttyy sininen merkkivalo.
Näiden toimenpiteiden jälkeen on jo erittäin hankala väittää, ettei tieto olisi tullut perille.